XML چیست

XML چیست و چه کاربردی دارد؟

XML در واقع یک زبان نشانه گذاری است که از آن برای ایجاد فرمت و ساختار برای اطلاعات مختلف استفاده می کنند. به کمک XML راحت می توان داده ها را تجزیه و تحلیل کرد و به آن ها ساختاری مشخص و طبقه بندی شده برای اسناد متنی داد. برای آشنایی بیشتر شما با XML در این مقاله قصد داریم تا به طور کامل توضیح دهیم که XML چیست، چه کاربرد هایی دارد و استفاده از آن چه مزایایی خواهد داشت.

XML چیست ؟

XML یک زبان نشانه گذاری گسترش پذیر است که به شما این امکان را می دهد که داده های خود را به روشی تعریف و ذخیره کنید که قابل اشتراک گذاری باشد. XML از تبادل اطلاعات بین سیستم های کامپیوتری مانند وبت سایت ها، پایگاه های داده و برنامه های شخص ثالث پشتیبانی می کند. در این زبان قوانینی از پیش تعریف شده اند که انتقال داده ها را با فایل های XML تحت شبکه بسیار آسان تر می کنند؛ زیرا گیرنده اطلاعات می تواند به سرعت اطلاعات را بخواند و از داده های آن استفاده کند.

چرا به XML نیاز داریم ؟

XML چیست

برای اینکه بهتر بدانید XML چیست و چرا به آن نیاز داریم، باید گفت که این زبان قوانین به خصوصی برای تعریف هر داده دارد. XML بر خلاف دیگر ابزار ها مانند xhtml و html، توانایی محاسبات را به تنهایی ندارد؛ اما در عوض می توان از آن برای مدیریت داده های ساختار یافته استفاده کرد.

برای درک بهتر یک سند متنی را در نظر بگیرید. شما می توانید در این سند عنوان ها را بولد، هدر ها را مشخص و متن را در آن قرار دهید. XML نیز به طور مشابه از نماد هایی برای نشانه گذاری برای ارائه بهتر اطلاعات استفاده می کند.

درمورد اینکه XML چیست، باید گفت که دیگر نرم افزار ها مانند مرورگر ها و برنامه های پردازش داده می توانند از اطلاعات طبقه بندی شده توسط XML برای پردازش استفاده کنند و آن ها را به صورت داده های ساختار یافته و کار آمدتر نشان دهند.

تگ های XML

نماد های نشانه گذاری در XML تگ نامیده می شوند و شما می توانید از آن ها برای تعریف داده های مختلف استفاده کنید. . این ابزار نشانه گذاری برخلاف html، محدودیتی در نام گذاری تگ ها ندارد و شما می توانید تگ های متنوعی را با XML به وجود بیاورید. برای مثال اگر قصد دارید داده های یک کتاب فروشی را در یک سایت نمایش دهید، می توانید به صورت زیر عمل کنید:

<book>

<title/> آموزش خدمات وب آمازون <title>

<author> مارک ویلکینز <author/>

<book/>

مزایای استفاده از XML

مزایای استفاده از XML
  • مورد استفاده در معاملات تجاری

حال که می دانید XML چیست، باید با مزایای آن آشنا شوید. هنگامی که یک قرارداد بین دو شرکت منعقد می شود یا یک شرکت خدمات یا کالایی را به شرکت دیگر می فروشد، دو شرکت به طور مداوم نیاز خواهند داشت تا اطلاعاتی مانند هزینه، مشخصات محصول و زمان بندی تحویل آن را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. در این مواقع اشتراک گذاری اطلاعات با استفاده از زبان XML بسیار ساده تر خواهد بود؛ زیرا دو شرکت می توانند تمامی اطلاعات خود را به صورت الکترونیکی به اشتراک بگذارند و دیگر به اشتراک گذاری اطلاعات به صورت سنتی نیازی ندارند.

  • یکپارچگی داده ها

یکی از مهم ترین مزایای آن یکپارچه ماندن داده هاست. شما می توانید داده ها را همراه با توضیحات لازم با استفاده از XML  انتقال دهید؛ بدون اینکه یکپارچگی خود را از دست بدهند. برای حفظ یکپارچگی با XML شما می توانید کار های زیر را انجام دهید:

  • بررسی صحت داده ها
  • سفارشی سازی خودکار داده ها
  • ذخیره داده ها به طور مداوم در چندین پلتفرم مختلف
یکپارچگی داده ها
  • طراحی اپلیکیشن های انعطاف پذیر

حال که به سوال XML چیست پاسخ دادیم، باید بگوییم که یکی دیگر از مزایای این زبان این است که می توان به کمک آن اپلیکیشن های انعطاف پذیر تری طراحی کرد. بسیاری از فناوری های امروزی با پشتیبانی داخلی از XML عرضه می شوند. به همین دلیل این فناوری ها می توانند به طور خودکار فایل های داده XML شما را بخوانند و پردازش کنند. این کار به شما کمک می کند تا بدون نیاز به فرمت مجدد کل پایگاه داده خود تغییراتی در اپلیکیشن ایجاد کنید و آن را منعطف پذیر تر بسازید.

جمع بندی

XML یکی از مهمترین تکنولوژی‌ های امروزی برای انتقال و ذخیره ‌سازی داده‌ هاست. از مزیت‌ های این زبان می ‌توان به سازگاری با بسیاری از سیستم ‌ها، سهولت استفاده، قابلیت توسعه و گسترش و پشتیبانی از تعداد بیشماری از زبان‌ ها اشاره کرد. با توجه به این مزیت ‌ها، از XML در بسیاری از صنایع، از جمله فناوری اطلاعات، خودرو سازی، پزشکی و حتی بانکداری استفاده می ‌شود. با توسعه روز افزون فناوری ‌ها، استفاده از XML به یک نیاز برای برنامه ‌نویسان و توسعه‌ دهندگان سایت تبدیل شده است. این ابزار یکی از محبوب ‌ترین روش ‌های تبادل داده ‌ها در این صنایع محسوب می شود. به همین دلیل برای اینکه بهتر بدانید XML چیست، در این مقاله درمورد آن و مزایای استفاده از آن توضیح داده شد.

 

نظرات کاربران