شوک محتوایی

چگونه می توانید از شوک محتوایی به نفع خود استفاده کنید؟

شوک محتوایی اصطلاحی است که برای چندین سال در فضای دیجیتال مارکتینگ شایع شده است. از آنجایی که میزان تولید محتوایی که کسب و کار ها انجام می دهند در حال رشد است، اهمیت چنین اصطلاحی افزایش پیدا می کند. در این مقاله قصد داریم بگوییم شوک محتوایی چیست، چرا اتفاق می افتد و چگونه باید از آن جلوگیری کرد.

شوک محتوایی چیست؟

مایکل شفر از اولین کسانی بود که پدیده شوک محتوایی را تعریف کرد. او این نظریه را در سال 2014 مطرح کرد و آن را اینگونه توصیف کرد: دوران بازاریابی نوظهور زمانی تعریف می شود که حجم تولید محتوا بیشتر از مصرف انسان ها شود. درواقع منظور او این است که محتوای زیادی برای خواندن هست و این موضوع در سال های بعد افزایش می یابد.

شوک محتوایی بر بازاریابی، برند ها و کسانی که به دنبال مصرف محتوا هستند تاثیر می گذارد. تحقیقات نشان می دهند که رشد محتوا سریع تر از مصرف محتواست. طبق پیش بینی ها تولید محتوا تا حد زیادی از میزان مصرف محتوا به مقدار زیادی بیشتر خواهد بود. در سال های آینده این موضوع می تواند یک مشکل مهم برای حوزه دیجیتال مارکتینگ باشد. درواقع بیش از 60 درصد محتوا ها هرگز استفاده، مشاهده یا دانلود نشده اند، و این موضوع می تواند نگران کننده باشد. هزینه های تولید محتوا در بازاریابی در حال افزایش است و این موضوع دلیل خوبی دارد. هر چه قدر زمان بیشتری را صرف تولید محتوای باکیفیت کنید که منحصر به فرد باشد و برای مخاطب مطلبی باارزش داشته باشد، محتوای شما کارایی خواهد داشت و مخاطبان از آن استفاده خواهند کرد.

وقتی عرضه محتوا از تقاضا بیشتر شود، کاهش قیمت محصول اتفاق می افتد. با این حال از آنجایی که هزینه محتوا برای مصرف کنندگان در حال حاضر صفر است، کاهش قیمتی نخواهیم داشت. البته شفر پیشنهاد می کند که ما به زودی باید به دنبال کنندگان خود برای محتوا خود پول پرداخت کنیم. پدیده شوک محتوایی به سادگی با رشد صنعت افزایش می یابد.

چرا شوک محتوایی اتفاق افتاد؟

شوک محتوایی

شوک محتوایی یک مفهوم بسیار جدید است و تنها به دلیل تغییرات عظیم در تولید محتوای بازاریابان و نحوه مصرف محتوا توسط مخاطبان است. پیشرفت فناوری باعث افزایش چشمگیر مصرف محتوا شده است. با استفاده از اینترنت می توان به هر مقاله ای در هر زمان و در هر نقطه از جهان دسترسی داشت. مخاطبان به اندازه کافی محتوای جدید خواهند داشت تا زمان خود را با آن بگذارند.

چگونه با شوک محتوایی مقابله کنیم؟

چگونه با شوک محتوایی مقابله کنیم

شوک محتوایی به معنای پایان بازاریابی محتوا نیست. درواقع این موضوع می تواند آغاز ماجرا باشد. در اینجا چند توصیه برای غلبه بر شوک محتوایی داریم:

  1. از آن به نفع خود استفاده کنید.

اگر همه محتوای زیاد تولید می کنند، شما هم باید از این موضوع استفاده کنید تا اعتبار دامنه خود را ایجاد کنید. گوگل سایت شما را براساس چندین فاکتور رتبه بندی می کند تا مشخص کند چقدر اعتبار دارید. این موارد عبارتند از:

  • سن وبسایت
  • تعداد صفحات
  • کیفیت لینک های ورودی و خروجی
  • مرتبط بودن محتوا
  • چگالی کلمات کلیدی
  • سازگاری محتوا
  • به روز رسانی های منظم

با استفاده از همه این عوامل، شما به زودی بر رقبای خود غلبه خواهید کرد و رتبه های برتر گوگل را به دست خواهید آورد.

  1. تنها هدفتان کیفیت باشد.

برای متمایز شدن در میان محتوا های بسیار، محتوای شما باید بهترین باشد. هم گوگل هم بازدیدکنندگان شما متفاوت بودن و باارزش بودن محتوای شما را تشخیص خواهند داد. این موضوع شاید نیاز به مقداری سرمایه گذاری و انواع محتوا داشته باشد؛ اما در نهایت ارزش آن را خواهد داشت. شوک محتوایی شما را مجبور می کند که اهداف بزرگ داشته باشید.اولین کار این است که واقعا مخاطبان خود را بشناسید. بهترین کار این است که رقبای خود را بررسی کنید و خلاقیت بیشتری داشته باشید. همچنین باید از یک تیم کاربلد برای سئو سایت و تولید محتوا استفاده کنید تا باعث دیده شدن محتوای شما شوند.

  1. برند خود را ایجاد کنید.

صدای برند شما باید قابل تشخیص و ثابت باشد. در نهاایت کاربران فعالانه به دنبال محتوای شما خواهند بود و دیگران را نادیده می گیرند. همچنین می توانید با برند های بزرگ تر همکاری کنید. می توانید وبلاگ نویسی مهمان را امتحان کنید تا نام خود را بر سر زبان ها بیندازید و از مخاطبان برند های دیگر استفاده کنید.

برند خود را ایجاد کنید
  1. نترسید و یک کمپین بازاریابی قوی ایجاد کنید.

استراتژی شما در برگزاری یک کمپین تبلیغاتی می تواند بسیار مهم باشد. این استراتژی سئو می تواند برنامه ای دقیق باشد درمورد اینکه دقیقا چگونه می توانید با روش های خلاقانه و جدید بازار هدف خود را جذب کنید. درواقع برای 72 درصد از بازاریابان محتوا استراتژی خود را یکی از مهم ترین عوامل موفقیت کمپین خود می دانند. همانطور که می دانید، سرمایه گذاری روی یک کمپین بازاریابی نه تنها می تواند موفقیت آمیز باشد؛ بلکه می تواند محتوای شما را به دست مخاطب شما برساند و شما را از شوک محتوایی نجات دهد.

جمع بندی

شوک محتوایی کار شما را دشوار تر می کند. با این حال اعتماد به نفس و استراتژی مشخص شما را به پیش خواهد برد. بازاریابی محتوا برای تسهیل شوک محتوایی بسیار مفید است. شوک محتوایی بدون شک می تواند بر استراتژی بازاریابی شما تاثیر بگذارد. با این حال اگر با آن و پیامد های آن آشنا باشید، به خوبی از پس آن بر می آیید.

نظرات کاربران