موتور جستجوی گوگل فارسی

آشنایی با انواع موتور جستجوی فارسی

همه ما با موتور جستجوی قدرتمند گوگل آشنایی کامل داریم و سال هاست که از آن استفاده می کنیم. در دنیای امروز، زندگی و کار بدون وجود این موتور جستجوی قدرتمند ناممکن است. هر کسی برای پیدا کردن جواب کوچک ترین سوال خود بدون معطلی وارد گوگل می شود و از دنیای عظیم اطلاعات آن استفاده می کند. اما آیا تا به حال پیش آمده به غیر از موتور جستجوی فارسی گوگل به موتور های جستجوی دیگر هم فکر کنید؟ آیا می دانستید ما موتور های جستجوی فارسی هم داریم که به راحتی می توانیم در جستجو های روزانه خود از آن ها استفاده کنیم؟ در این مقاله می خواهیم شما را با 4 نمونه موتور جستجوی فارسی و نحوه کار و مزیت های استفاده از آن ها آشنا کنیم. پس تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

میزان استفاده ایرانیان از گوگل

موتور جستجوی گوگل فارسی

میزان استفاده از موتور جستجوی گوگل فارسی در بین ایرانیان بسیار زیاد است و این خود، نشان دهنده علاقه شدید و ارادت خاص ایرانی ها به این موتور جست و جو ی قدرتمند است؛ ولی با این حال هر چند وقت یک بار شاهد معرفی یک موتور جستجوی فارسی داخلی هستیم.

بیشتر موتور های جستجوی فارسی به راحتی کار می کنند؛ اما بسیاری از ایرانی ها یا از وجود این موتور های جستجو اطلاعی ندارند و یا هنوز در استفاده کردن از آن ها مردد هستند. دلیل تردید اکثر فارسی زبانان نسبت به استفاده از موتور جستجوی فارسی، عدم اعتماد آن ها به این ابزار داخلی است. بیشتر فارسی زبانانی که از وجود این موتور ها اطلاع دارند، تصور می کنند موتور جستجوی داخلی نتایج حاصل را فیلتر می کند؛ به همین دلیل رغبتی برای استفاده کردن از آن ها ندارند.

استفاده از موتور جستجوی گوگل فارسی مزیت های بسیاری برای کاربران در پی دارد. استفاده از موتور جستجوی داخلی می تواند تا حد زیادی در هزینه های اینترنت و مصرف پهنای باند در ایران کمک کند. همچنین این موتور ها، جستجو های خود را به صورت محلی انجام می دهند و می توانند در یافتن نتیجه خاص محلی تا حد زیادی کمک کننده باشند.

دولت ایران چند سالی است به امید اینکه بتواند بخشی از مراجعه ایرانیان به موتور های جستجوی غول پیکر را به دست آورد، در حال تولید و پشتیبانی از موتور های جستجوی داخلی است.

بر اساس رتبه بندی الکسا، گوگل و یاهو همچنان بالا ترین میزان بازدید توسط ایرانی ها را دارند. البته موتور های جستجوی محلی دیگر مانند Yandex روسیه، Baidu چین، Naver کره جنوبی را هم می توان در نتایج برتر رتبه بندی موتور های جستجوی محبوب اضافه کرد که در حال رقابت با گوگل، یاهو و بینگ هستند.

در ادامه مقاله می خواهیم شما را با 4 موتور جستجوی فارسی آشنا کنیم که سعی می کنند در میدان رقابت سهمی برای خود داشته باشند.

موتور جستجوی فارسی Yooz

موتور جستجوی گوگل فارسی

یکی از شناخته ترین موتور های جستجوی فارسی، Yooz است. نام این موتور جستجو به معنی یوزپلنگ است و از نام یوزپلنگ زیبای ایرانی الهام گرفته شده.

این موتور جستجوی فارسی در سال 2010 معرفی شد و بعد از اعلام خبر دریافت بودجه 2 میلیون دلاری از طرف دولت، سر و صدای زیادی به پا کرد. به گفته مدیر عامل شرکت یوز، روزانه بیش از 25 میلیون ایرانی از موتور جستجوی گوگل استفاده می کنند که این میزان از میزان استفاده کشور هایی مانند آلمان و فرانسه هم بیشتر است. بر اساس اعلامیه شرکت یوز که در فوریه 2010 ارائه شد، این شرکت اطلاعات بیش از یک میلیارد وب سایت ایرانی را در سرور های خود ذخیره کرده است و قصد دارد حداقل 30 درصد سهم جستجو های انجام شده توسط ایرانیان را در اختیار بگیرد. در موتور جستجوی یوز علاوه بر جست و جوی کلمات کلیدی خاص، کاربران می توانند اخبار، وبلاگ و تصاویر را نیز جستجو کنند.

موتور جستجوی فارسی Rismoon

موتور جستجوی  Rismoon

موتور جستجوی فارسی Rismoon در زبان انگلیسی «string» ترجمه شده است و ادعا می کند که اولین موتور جستجوی فارسی است. این وب سایت در سال 2004 توسط یک شرکت خصوصی راه اندازی شد و طبق گفته مدیر عامل ریسمون، هیچ گونه بودجه ای از سوی سازمان های خصوصی و دولتی دیگر برای راه اندازی دریافت نکرده است.

یکی از ویژگی های مهم Rismoon این است که از قابلیت «Zoom Search» پشتیبانی می کند. به این معنی که به کاربر اجازه می دهد کلمات کلیدی در یک موضوع یا زمینه خاص مانند شعر و ادبیات را جست و جو کند.

موتور جستجوی فارسی Salam

موتور جست و جوی فارسی Salam

Salam موتور جستجوی فارسی دیگری است که در واقع مستقل نیست؛ بلکه به صورت یک موتور جستجوی متا کار می کند. این موتور جستجو کلمات کلیدی را هم زمان در چند موتور دیگر، جستجو می کند و ترکیبی کارآمد و بهینه از همه آن ها را نشان می دهد. سلام که هنوز در مرحله بتا فعالیت می کند از یک هوش مصنوعی برای جستجو های خود استفاده کرده و با استفاده از مدل های پیشرفته ریاضی برای کلمات کلیدی فارسی نتایج دقیق تری را استخراج می کند.

سلام توسط شرکت نرم افزاری Bayan که در زمینه وبلاگ نویسی، ایمیل و… خدمات ارائه می دهد، پشتیبانی می شود. در حال حاضر شرکت Bayan، در حال توسعه یک موتور جستجوی فارسی دیگر به نام زال است.

موتور جستجوی فارسی Parsijoo

موتور جستجوی Parsijoo

آخرین موتور جستجوی گوگل فارسی که می خواهیم درباره آن صحبت کنیم، موتور جستجوی Parsijoo است. در سال 2010 نسخه بتای Parsijoo در دسترس قرار گرفت و در نوامبر 2015 با بیش از یک میلیارد صفحه وب نمایه شده، به صورت تجاری در دسترس عموم قرار داده شد. این وب سایت توانایی جست و جوی مطالب مختلف مانند تصویر، فیلم، صدا، متن و برنامه را دارد. برخی دیگر از ویژگی های این موتور جستجوی فارسی، فرهنگ لغت آنلاین، نقشه و اخبار مهم روز است. همچنین کاربران این موتور جستجو، در بخش بازار آن می توانند موارد خاصی را جستجو کنند و نتایج آن را در 20 وب سایت تجاری ایران مشاهده نمایند.

نتیجه گیری

درست است که موتور های جستجویی مانند گوگل، یاهو و بینگ در صدر رده بندی برترین موتور های جستجو مخصوصا در بین ایرانیان قرار دارند، ولی متخصصان ایرانی هم سال هاست سعی می کنند در این میدان رقابت، سهمی برای خود ایجاد کنند. استفاده از موتور جستجوی فارسی به شما کمک می کند، جست و جو های محلی و خاص تری داشته باشید و نتایج جامع تری را از وب سایت های داخلی در اختیار شما قرار می دهد. همچنین از نظر هزینه نسبت به موتور های جستجوی خارجی به صرفه تر است و موجب کاهش میزان پهنای باند استفاده شده در زمان جستجو می شود. امیدواریم با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی در مورد موتور های جستجوی ایرانی کسب کرده باشید.

نظرات کاربران

rzia
15.آذر.1401

موتورهای جستجوگرها ی سریع

محمدحسین زاده
04.تیر.1402

دالنودکدپیشوازه اهنگ دردت بجونم دلم تنگ شده واست

سید جلیل لطیفی
20.آبان.1402

سلام

sjl1347
20.آبان.1402

وقت بخیر