آمیخته بازاریابی چیست

بخش های مهم آمیخته بازاریابی چیست؟

داشتن محصولات با کیفیت و یا ارائه خدمات درجه یک و منحصر به فرد بسیار مهم است. اما اگر نتوانید به خوبی مفهوم موردنظر را به مشتریان منتقل کنید، بخش بزرگی از پتانسیل کسب و کار خود را از دست خواهید داد. یکی از راه  های گسترش کسب و کار و آن را به مشتریان معرفی کرد، استفاده از بازاریابی است. بازاریابی می تواند به شیوه های مختلف صورت بگیرد که یکی از آن ها آمیخته بازاریابی است. در این مقاله درمورد اینکه آمیخته بازاریابی چیست و چرا اهمیت دارد، توضیح داده شده است.

آمیخته بازاریابی چیست؟

آمیخته بازاریابی در واقع شامل تاکتیک ها و ابزار هایی است که یک کسب و کار در بازاریابی خود برای تحت تاثیر قرار دادن مشتریان و ترغیب آن ها به خرید، از آن ها استفاده می کند. بهترین نوع آمیخته بازاریابی، بازاریابی ای است که در آن از تحقیقات به روز و استراتژی های داده محور برای دستیابی به مشتریان بیشتر و در نتیجه افزایش فروش استفاده شده باشد.

درمورد اینکه آمیخته بازاریابی چیست باید گفت که آمیخته بازاریابی همیشه در حال تغییر است. به همین دلیل اگر استراتژی بازاریابی شما همیشه ثابت است، به این معنی است که شما از روش آمیخته بازاریابی استفاده نمی کنید. تغییر استراتژی به صورت مداوم در آمیخته بازاریابی بسیار مهم است؛ چرا که استراتژی هایی که شما در ده یا حتی دو سال گذشته به کار می بردید، بعید است که امروزه کار ساز باشد و بتواند جذب مشتری کند. به همین دلیل ارزیابی مداوم مخاطبان برای تغییر استراتژی و برنامه ریزی های جدید همیشه بخشی از آمیخته بازاریابی است.

تاریخچه آمیخته بازاریابی

آمیخته بازاریابی چیست

درباره اینکه آمیخته بازاریابی چیست و از کجا مطرح شد باید گفت که اولین بار نیل بوردن، محقق و استاد دانشکده مدیریت بازرگانی هاروارد برای اولین بار در دهه 1950 از اصطلاح آمیخته بازاریابی استفاده کرد. بعد از گذشت سال ها در سال 1960 استاد بازاریابی دیگری به نام ای جروم مک کارتی آمیخته بازاریابی را به چهار قسمت اصلی یا 4p محصول (product)، مکان (place)، ترویج (promotion) و قیمت (price) تقسیم بندی کرد.

آز آن جایی که استراتژی های بازاریابی آن دوره معمولا بر فروش محصولات تمرکز داشتند، برای فروش خدمات نیز به یک سری تغییرات نیاز بود. همین باعث شد که برنارد بومز و مری بیتنر در سال 1982 سه عنصر مهم را به آمیخته بازاریابی که شامل کارکنان (People)، فرآیند (process) و شواهد فیزیکی (physical evidence) می شود، اضافه کنند.

بخش های مهم آمیخته بازاریابی

بخش های مهم آمیخته بازاریابی
  1. محصول

درمورد اینکه آمیخته بازاریابی چیست توضیح داده شد که یکی از قسمت های مهم آن محصول است. در این بخش آمیخته بازاریابی سعی می شود تا نیاز مشتری برطرف شود و خدماتی که شما ارائه می دهید، نسبت به رقبا متفاوت باشد. این تفاوت می تواند خود را در نحوه ساخت یک محصول یا نحوه بسته بندی یک سرویس خود را نشان دهد. به طور کلی مهم ترین عنصر این بخش متفاوت بودن با دیگر رقبا است.

  1. مکان

حال که می دانید آمیخته بازاریابی چیست، باید گفت که در گذشته معنای مکان فروشگاه های فیزیکی بود. اما امروزه معنی مکان در آمیخته بازاریابی بسیار فرق کرده است و تکامل یافته است. با این حال هنوز هم یک سری ملاحظات بین مدل قدیمی و جدید وجود دارد. یکی از ملاحظات این است که مکانی که شما انتخاب می کنید روی نحوه توزیع محصولات یا فروش خدمات شما تاثیر خواهد گذاشت. برای مثال برای فروش در یک فروشگاه آنلاین به استراتژی های متفاوتی نسبت به فروشگاه های فیزیکی لازم دارید.

  1. ترویج

عنصر ترویج مستقیما به تبلیغات اشاره دارد. تبلیغات امروزه اکثرا شامل تبلیغ در رسانه های اجتماعی محبوب و همچنین وبلاگ ها، صفحات فرود، تلویزیون، روزنامه ها، رادیو، بیلبورد های سطح شهر و سایر تابلو ها می شود.

برای اینکه در این بخش بهتر عمل کنید لازم است به نیاز های مشتری دقت و بر اساس آن ها تبلیغ کنید. برای داشتن تبلیغ مناسب شما مستلزم خواهید بود تا تحقیقات گسترده ای در بازار انجام دهید و بهترین کانال ها و ابزار های انجام تبلیغ را پیدا کنید. با این کار تبلیغات شما موثر تر خواهد بود.

  1. قیمت

حال که به سوال آمیخته بازاریابی چیست پاسخ دادیم، باید اشاره کنیم بخش قیمت چه نقشی در آن دارد. به طور کلی قیمت یا عامل یا محرک اصلی در آمیخته بازاریابی است. برخی از کسب و کار ها به دنبال این هستند که محصول خود را با قیمت مقرون به صرفه در اختیار و دسترس افراد بیشتری قرار دهند. اما برخی دیگر از کسب و کار ها سعی دارند که با افزایش قیمت و کیفیت حاشیه سود خود را افزایش دهند. به طور کلی قیمت گذاری یک محصول می تواند تاثیر بسیار مهمی روی فروش و میزان سودآوری کلی یک شرکت بگذارد.

آمیخته بازاریابی قیمت
  1. کارکنان

یکی از دیگر از بخش های بسیار مهم آمیخته بازاریابی کارکنان شما هستند. چرا که کارکنان شما به عنوان نقطه تماس برند شما با مشتریان هستند. آموزش کارکنان و رفتار و ظاهر آن ها همگی می توانند در نشان دادن وجهه شرکت و ثبات بازاریابی نقش مهمی داشته باشند.

استخدام با فیلتر های مناسب، توسعه حرفه ای و پرورش مهارت های کارکنان، می تواند کمک کند تا استراتژی های آمیخته بازاریابی شما بهتر عمل کنند. در واقع کارکنان بخش بسیار مهمی از شرکت شما هستند که می توانند باعث جذب و یا بالعکس باعث ریزش مشتریان شما شوند.

جمع بندی

یک کسب و کار برای اینکه به موفقیت برسد، نیاز به بازاریابی دارد. به دلیل اهمیت بسیار زیاد بازاریابی و وجود کسب و کار های مختلف که در حوزه های متفاوت فعالیت دارند، شیوه های مختلفی از بازاریابی نیز به وجود آمده است. یکی از شیوه های بازاریابی که محبوبیت بسیار زیادی دارد و در هر نوع کسب و کاری نتیجه می دهد، آمیخته بازاریابی است. برای آشنایی بیشتر با این نوع از بازاریابی، در این مقاله درمورد اینکه آمیخته بازاریابی چیست و چه ویژگی هایی دارد توضیح دادیم.

نظرات کاربران