آنالیز swot

آنالیز swot  چیست ؟

اگر صاحب یک کسب و کار هستید برای رشد و پیشرفت و همچنین موفقیتتان نیاز به یک استراتژی درست و خوب دارید. زمانی که با توجه به نوع کسب و کارتان، استراتژی مناسبی را وضع کردید، حالا نوبت آن است که آن را به کار ببرید. هرچقدر بیشتر بتوانید کار خود را آنالیز کنید و با توجه به آن استراتژی وضع کنید، درصد موفقیت شما  بیشتر خواهد شد.آنالیز swot  یا سوات یکی از استراتژی هایی است که هر مدیری باید آن را بداند و برای شغلش به کار ببرد این آنالیز باعث می شود پیشرفت کنید و از رقبایتان سبقت بگیرید چه صاحب یک هولدینگ بزرگ یا استارتاپ باشید. در این مقاله قصد داریم تا آنالیز swot را مورد بررسی قرار دهیم تا آخر با ما همراه شوید.

 

معنی آنالیز swot  چیست ؟

آنالیز swot کلمه ای است که مخفف شده چندین کلمه دیگر است.

قدرت: strengh

ضعف: weekness

فرصت ها: oppourtunities

تهدید ها: threats

آنالیز swot برگرفته از این چهار کلمه است. منظور از قدرت و ضعف، همان نقاط قوت و ضعف شرکت شما است. مواردی که شما تا حدودی بر آن کنترل دارید و می توانید آنها را تغییر دهید. به عنوان مثال اگر کمبود نیروی کار جزو یکی از نقاط ضعف کسب و کار شما است، می توانید با استخدام چند نیروی کار این ضعف را برطرف کنید.

اما فرصت ها و تهدید ها خارجی هستند ، یعنی مواردی هستند که خارج از شرکت شما و در بازار بزرگتر وجود دارد و هیچ کنترلی بر آن ندارید و نمی توانید آن را تغییر دهید برای مثال می توان به رقبایتان اشاره کرد که جزو تهدیدها هستند، شما هیچ کنترلی بر قیمت خدمات، مواد اولیه و روند خرید مشتریان ندارید.

آنالیز swot نقاط قوت، ضعف، فرصت و تهدید های شما را در یک لیست سازمان یافته، سازماندهی می کند و معمولا آن را در یک شبکه ساده دو در دو ارائه می کند.

آنالیز swot

چرا باید آنالیز swot انجام شود ؟

وقتی برای تجزیه و تحلیل سوات وقت می گذارید، مجبور می شوید اولویت بندی کارهایی که باعث توسعه کسب و کار شما می شود را  انجام دهید، به این دلیل به یک استراتژی محکم‌ مسلح خواهید شد.

ممکن است فکر کنید که از قبل همه چیز هایی را که باید برای موفقیت انجام دهید می دانید اما آنالیز swot شما را مجبور می کند تا از راه های جدید و از جهات جدید به تجارت خود نگاه کنید. شما نقاط قوت و ضعف خود را بررسی خواهید کرد و اینکه خواهید فهمید چگونه از فرصت ها استفاده کنید تا تهدید های احتمالی ضربه ای به کسب و کار شما وارد نکنند.

چرا باید آنالیز swot انجام شود ؟

چه کسی باید آنالیز swot را انجام دهد؟

موسسان و رهبران یا مدیران، برای موثر بودن تحلیل و آنالیز swot شرکت باید عمیقا درگیر شوند. این وظیفه ای نیست که بتوان آن را به دیگران واگذار کرد اما مدیر شرکت نیز نباید به تنهایی این آنالیز را انجام دهد برای دستیابی به بهترین نتیجه شما باید گروهی از افراد که دیدگاه های متفاوتی دارند جمع آوری کنید. افرادی را باید انتخاب کنید که می توانند جنبه های مختلف شرکت شما را نشان دهند. از فروش و خدمات به مشتریان گرفته تا بازاریابی و توسعه محصول همه باید در این موارد نظر دهند. برخی از شرکت ها نیز برای آنالیز سوات کسب و کار خود حتی از مشتریان کمک می گیرند. اگر شما به تنهایی یک کسب و کار را به راه انداخته اید، برای آنالیز سوات می توانید از نظر دوستانی که از کار شما مطلع هستند استفاده کنید‌. نکته اصلی این است که باید دیدگاه متفاوتی با یکدیگر داشته باشید تا بتوانید بهتر همه جوانب را در نظر داشته باشید.

 

چگونه می توان آنالیز swot را به روش صحیح انجام داد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم شما می خواهید گروهی از افراد را جمع آوری کنید تا شرکت شما را تجزیه و تحلیل کنند. برای انجام این آنالیز باید روزها و هفته ها وقت بگذارید تا بتوانید یک نتیجه عالی را به دست آورید.

۱.افراد مناسب را جمع کنید

افرادی را در قسمت های مختلف شرکت به کار بگیرید، مطمئن شوید که از هر بخش یک تیم و نماینده دارید. شما باید مطمئن شوید که هر کدام از آنها دیدگاه متفاوتی دارند و از یک زاویه دید متفاوت به شرکت نگاه می کنند. این کار بر روی موفقیت بیشتر این آنالیز تاثیر بسیاری می گذارد.

۲.ایده های خود را به دیوار بزنید

آنالیز سوات مانند جلسات طوفان فکری است و راه های درست و غلطی برای اجرای آنها وجود دارد، ما به شما پیشنهاد می کنیم که به همه یک ورق یادداشت بدهید و از آنها بخواهید که بی سرو صدا ایده هایی که برای یک شروع جدید در سر دارند را  بر روی کاغذ بنویسند. این کار باعث می شود که همه صدا ها شنیده و همه ایده ها بررسی شود پس از پنج دقیقه طوفان فکری‌، از آنها بخواهید یادداشت خود را به دیوار بچسبانند. ایده های مشابه را گروه بندی کنید و ایده های جدید را بررسی و آنالیز کنید. این کار باعث می شود دیدگاه و نظر همه افراد را داشته باشید.

۳.ایده ها را رتبه بندی کنید

هنگامی که همه ایده ها سازماندهی شدند. وقت آن است که ایده ها را رتبه بندی کنید. پیشنهاد می‌کنیم از یک سیستم رای گیری استفاده کنید یعنی پس از خواندن یک ایده، از افراد دیگر بخواهید تا به آن نمره بدهند. بر اساس این رای گیری شما یک لیست از ایده های اولویت بندی شده خواهید داشت. البته این لیست اکنون برای بحث و مناظره است و این مدیر عامل است که باید تصمیم اجرای آن را بگیرد.

شما با توجه به این فرایند نقاط قوت، ضعف و فرصت ها و تهدید های کسب و کارتان را شناسایی می کنید‌.

آنالیز swot

نحوه استفاده از آنالیز swot

پس از انجام مراحل بالا، حالا شما لیستی دارید که پر از ایده های متفاوت است که با انجام دادن آنها می توانید یک قدم بزرگ برای پیشرفت کسب و کارتان بردارید. با در دست داشتن لیست اقدامات خود، به تقویم شرکت نگاه کنید و شروع به قرار دادن اهداف یا نقاط عطف کنید. می خواهید در هر سه ماه یک پیشرفت خوب داشته باشید؟ پس باید برای آن یک برنامه ریزی صحیح داشته باشید. سعی کنید کار ها را به صورت تکی در اهداف کار خود قرار دهید تا به مرور زمان آن را اجرا کنید.

نظرات کاربران