استارتاپ های موفق در ایران

معرفی استارتاپ های موفق در ایران

پیش از بررسی استارتاپ های موفق در ایران، بد نیست با این مفهوم بیشتر آشنا شویم. اصطلاح استارتاپ یا راه اندازی در دنیای اقتصاد به چه معناست؟ اصطلاح استارتاپ به فعالیت های یک شرکت یا مجموعه، در مراحل اولیه گفته می شود. استارتاپ ها توسط یک یا چند کارآفرین که هدف آنها تولید محصول یا خدماتی کاربردی برای جامعه است، اشاره دارد. در حال حاضر 825 استارتاپ در حال توسعه در ایران وجود دارد. در ادامه به معرفی 10 مورد از استارتاپ های موفق در ایران می پردازیم.

  1. اسنپ

اپلیکیشن تاکسی یاب اسنپ، یک پلتفرم سفارش تاکسی از طریق تلفن همراه و وبسایت اینترنتی است که در سال 1393 در کشور ایران راه اندازی شد. پلتفرم اسنپ در حال حاضر در تهران و برخی از شهرستان های ایران مشغول به کار است. شرکت اسنپ مدعی ست که در حال حاضر بیش از 10 هزار راننده در سطح شهر را به استخدام مجموعه خود درآورده است. کاربران می توانند هزینه اسنپ را به صورت اینترنتی پرداخت کنند و قیمت سفر پیش از شروع آن، برای کاربران در اپلیکیشن نمایش داده می شود.

تیم اسنپ پیش از استخدام، رانندگان مجموعه خود را تحت بررسی قرار می دهد و وسیله نقلیه آن ها نیز توسط متخصصان به صورت کامل بازرسی می شود. پلتفرم اسنپ در ابتدا خدمات مختلفی مانند: در خواست تاکسی آنلاین، خدمات حمل و نقل تجاری و خدمات حمل و نقل لوکس را برای کاربران فراهم می کرد؛ اما در حال حاضر با توسعه اپلیکیشن و ارتقا آن به سوپر اپلیکیشن، خدماتی چون؛ رستوران و سوپر مارکت آنلاین، خدمات درمانی و پزشکی، داروخانه، خدمات رفاهی و آموزشی، انواع فروشگاه های اینترنتی و غیره را به کاربران ارائه می دهد. فراگیری و پیشرفت این پلتفرم در حال حاضر، نتیجه یکی از استارتاپ های موفق در ایران است.

  1. شیپور

شیپور یک پلتفرم درج آگهی آنلاین است که در سال 1390 در ایران راه اندازی شد. این پلتفرم به کاربران اجازه می دهد تا لیست محصولات خود را جهت فروش یا معاوضه، به صورت رایگان ثبت کرده و یا اقدام به خرید محصول مورد نظرشان کنند. لیست محصولات بر اساس موقعیت جغرافیایی و محل سکونت ارائه شده است. شیپور نیز یکی از استارتاپ های موفق در ایران است.

شیپور

  1. نوار

نوار یک فروشگاه آنلاین کتاب صوتی در ایران است. این فروشگاه یکی از برزگترین مراجع تولید کننده محتوای صوتی در کشور است که از سال 1393 فعالیت خود را آغاز کرده و یکی از استارتاپ های موفق در ایران به حساب می آید. در این وبسایت، مجموعه ای از محصولات ناشران صوتی و کتاب های صوتی موجود است.

  1. کاروانرو

کاروانرو یک برنامه کاربردی درخواست تاکسی است که با استفاده از آن می توانید به صورت مشترک با دیگران همسفر شوید. در این پلتفرم نیز گزینه پرداخت آنلاین موجود است. هدف از طراحی این اپلیکیشن، کمک به حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا در کلان شهرها است. این پلتفرم نیز در سال 1394 کار خود را شروع کرد و با هدف بهبود شرایط محیط زیستی به فعالیت خود ادامه می دهد.

  1. کورتادو

کورتادو (Cortado) یک برنامه مدیریت کافه است که صاحبان کافه ها را قادر می سازد تا تمامی اطلاعات، فروش های روزانه و فعالیت های حسابداری خود را در آن سامان دهی کرده و به راحتی مجموعه خود را مدیریت کنند. این نرم افزار کامپیوتری، در سال 1393 و با هدف سهولت مدیریت مجموعه کافه ها طراحی شده است.

  1. دیجی کالا

دیجی کالا یک فروشگاه خرده فروشی آنلاین است که در سال 1386 فعالیت خود را آغاز کرد. این وبسایت، محصولات متنوعی در زمینه؛ ورزش و سرگرمی، فرهنگ و هنر، بهداشت و زیبایی، لوازم خانگی و کالاهای دیجیتال به مشتریان ارائه می دهد. این پلتفرم در سال 1390، “Digikala TV” را راه اندازی کرد. دیجی کالا تی وی یک رسانه رایگان است که محتواهای تصویری آن به بررسی، آموزش و معرفی لوازم الکترونیکی مصرفی می پردازد. لازم به ذکر است که دیجی کالا یکی از نمونه های مهم از استارتاپ های موفق در ایران است.

دیجی کالا

  1. دونرو

دونرو (Donro) یک پلتفرم فهرست آنلاین برای چندین سرویس محلی مانند؛ سالن های زیبایی، تعمیرگاه ها و غیره است. این برنامه که در سال 1393 طراحی شده است، به کاربران اجازه می دهد خدمات خود را بر اساس دسته بندی های مشخصی چون آدرس محل سکونت، رتبه بندی کرده و به صفحه شخصی خود، تصویر و اطلاعات مورد نیاز را اضافه کنند. ارائه دهندگان خدمات می توانند در این پلتفرم برای برقراری ارتباط با کاربران ثبت نام کنند. این برنامه برای دستگاه های iOS و Android در دسترس است.

  1. لوناتو

لوناتو (Lunato) یک خرده فروشی آنلاین برای خرید انواع عینک آفتابی، فریم ها و لنزهای طبی است. این وبسایت که در سال 1394 راه اندازی شده است، محصولاتی را از برندهایی چون Rayban، Giorgio Armani، Gucci و غیره ارائه می دهد. کاربران می توانند تا حداکثر پنج فریم یا عینک آفتابی را به صورت همزمان در سایت سفارش دهند. این پلتفرم همچنین؛ خدماتی از قبیل، تعمیر و ضمانت پس از فروش محصولات را به مشتریان ارائه می دهد. این پلتفرم از استارتاپ های موفق در ایران به شمار می آید.

  1. فول فکر

فول فکر (Fullfekr) یک پلتفرم آنلاین ارائه دهنده مشاوره و خدمات روانشناسی است که به بیماران اجازه می دهد تا با روانشناس مورد نظر خود مشورت کنند. در این پلتفرم که از سال 1394 فعالیت خود را آغاز کرد، بیماران می توانند روانشناس مورد نظر خود را بر اساس نیازها و اطلاعات موجود، انتخاب کرده و سپس، گزینه قرار ملاقات برای مشاوره از راه دور یا مشاوره تلفنی را برگزینند. فول فکر به کاربران اجازه می دهد تا هویت خود را ناشناس نگه دارند.

  1. وب یاد

وب یاد (Webyad) یک پلتفرم یادگیری و تدریس آنلاین، مبتنی بر ویدیو است که در سال 1392 تاسیس شد. مقوله های دوره شامل؛ بازاریابی و فروش، فرهنگ و هنر، مدیریت کسب و کار و فناوری است. مربیان می توانند از این پلتفرم برای ساخت برنامه های آموزش آنلاین خود استفاده کنند.

 

لازم به ذکر است که مراحل اولیه فعالیت استارتاپ ها به طور کلی، با هزینه های بالا و درآمد محدود شروع می شود. به همین دلیل اکثر کسب و کارها در مرحله استارتاپ، به دنبال کسب سرمایه و جذب سرمایه گذاران هستند. استارتاپ های موفق در ایران نیز در ابتدا با جذب سرمایه، به تبلیغات موثر پرداختند و کسب و کار خود را گسترش دادند.

نظرات کاربران