نکات سئو در نویسندگی

استراتژی لینک سازی خارجی و اهمیت آن

لینک های خارجی لینک هایی هستند که به هر دامنه دیگری به غیر از دامنه ای که لینک در آن وجود دارد اشاره می کنند. به تعبیر دیگر اگر سایت دیگری به شما پیوند دهد این یک لینک خارجی به سایت شما محسوب می شود. به همین ترتیب اگر شما به سایت دیگری لینک دهید آن نیز یک لینک خارجی محسوب می شود. امروزه در الگوریتم های جدید گوگل تاکید بسیاری بر اهمیت لینک سازی خارجی شده است. در واقع هر چه سایت های معتبر بیشتری از لینک سایت شما استفاده کنند میزان اعتبار سایت شما در نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو بیشتر خواهد شد. برای اینکه این کار را بهتر انجام دهید باید نکاتی را رعایت کنید. ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به بیان نکاتی درباره استراتژی لینک سازی خارجی بپردازیم.

نقش قالب بهینه و استفاده از کلمات کلیدی در استراتژی لینک سازی خارجی

استفاده از قالب بهینه و کلمات کلیدی درعنوان لینک، یک استراتژی لینک سازی خارجی موثر است. از کلمات کلیدی توصیفی در لینک متن استفاده کنید.لازم نیست هربار در متن کلمه کلیدی یکسان استفاده شود و البته انجام این کار بدون منطق می تواند باعث شود گوگل محتوای شما را در میان هرزنامه ها دسته بندی کند. در عوض متن لینک متنوع باعث می شود زمینه و قابلیت استفاده را برای کاربران شما و همچنین موتورهای جستجو افزایش دهد و با استقبال بیشتر از سوی موتورهای جستحو رو به رو خواهد شد.

استراتژی لینک سازی خارجی

استراتژی لینک سازی خارجی

چرا استراتژی لینک سازی خارجی اهمیت دارند؟

لینک خارجی لینکی است که به یک دامنه خارجی اشاره دارد. متخصصان سئو معتقدند که لینک های خارجی مهمترین فاکتور رتبه بندی در موتورهای جستجو هستند.

لینک های خارجی از ارزش زیادی در رتبه بندی سایت برخوردارند زیرا موتورهای جستجو آنها را به عنوان آرای شخص ثالث در نظر می گیرند. به طور کلی موتورهای جستجو معتقدند اگر محتوای شما به قدری مفید بوده است که در سایت های دیگر به آن لینک داده شود در نتیجه ارزش ارتقا رتبه را نیز دارد.

گوگل چگونه لینک ها را برای سئو ارزیابی می کند؟

قبل از پرداختن به استراتژی لینک سازی خارجی بد نیست در مورد کارکرد آن در موتورهای جستجو نیز صحبت کنیم. داده های بررسی شده در مورد عامل رتبه بندی موتورهای جستجو نشان داده است که دریافت لینک های خارجی مهمترین معیار برای دستیابی به رتبه های بالا است. این معیار از این ایده ناشی می شود که لینک های خارجی یکی از سخت ترین استراتژی ها برای دستکاری هستند و به راحتی توسط متخصصان سئو و یا صاحبان سایت قابل دور زدن نیستند. بنابراین یکی از بهترین راه ها برای تعیین محبوبیت یک صفحه وب خاص برای موتورهای جستجو شناخته شده اند. این فاکتور رتبه بندی، ابتدا توسط موتور جستجوی اولیه Alta Vista مورد استفاده قرار گرفت و بعداً توسط گوگل بهبود و ارتقا یافت.

گوگل ابتدا با معرفی PageRank (الگوریتمی که توسط لری پیج، بنیانگذار گوگل توسعه یافته است) سعی در بهبود معیارهای رتبه بندی داشت. این الگوریتم لینک های خارجی را به عنوان رأی برای محبوبیت یک محتوا حساب می کرد. صفحاتی که بیشترین لینک های خارجی را داشته اند محبوب ترین ها محسوب می شوند. هنگامی که یک محتوا برای یک سوال خاص مرتبط تشخیص داده می شود محبوب ترین و مرتبط ترین صفحات به اولین صفحات پیشنهاد شده در نتایج گوگل تبدیل می شوند. اگرچه این الگوریتم امروزه بسیار پیچیده تر است اما به احتمال زیاد مفهوم لینک های خارجی به عنوان رأی مثبت در نظر گرفته می شود. در واقع به این دلیل است که آشنایی با استراتژی لینک سازی خارجی تاثیر چشمگیری در ارتقا سایت شما دارد.

استراتژی لینک سازی خارجی

استراتژی لینک سازی خارجی

تعیین اعتبار لینک های خارجی چگونه انجام می شود؟

آشنایی با استراتژی لینک سازی خارجی به شما کمک می کند این فعالیت را بر اساس معیارهای گوگل و سایر موتورهای جستجو انجام دهید. امروزه موتورهای اصلی جستجو از معیارهای زیادی برای تعیین اعتبار لینک های خارجی استفاده می کنند. برخی از این معیارها عبارتند از:

  • قابل اعتماد بودن دامنه لینک دهنده
  • محبوبیت صفحه لینک دهنده
  • ارتباط مطالب بین صفحه منبع و صفحه هدف
  • متن استفاده شده در لینک
  • تعداد لینک ها به همان صفحه در صفحه منبع
  • تعداد دامنه های ریشه ای که به صفحه هدف لینک شده اند
  • رابطه مالکیت بین دامنه منبع و هدف

علاوه بر این معیار لینک های خارجی به دو دلیل برای موتورهای جستجو مهم هستند:

محبوبیت

در حالی که سنجش میزان ترافیک ناموزون است و اندازه گیری دقیق آن طبق گفته مهندسین جستجوی یاهو، برای موتورهای جستجو دشوار است لینک های خارجی هم یک معیار پایدارتر هستند و هم سنجش آنها آسان تر است.

در واقع یادگیری استراتژی لینک سازی خارجی به این دلیل مهم است که میزان ترافیک و آی پی  افراد مربوط به سرورهای خصوصی ممکن پس از مدتی از بین بروند در حالی که لینک های خارجی به صورت عمومی قابل مشاهده هستند و به راحتی ذخیره می شوند. به همین دلیل محاسبه لینک های خارجی معیار خوبی برای تعیین محبوبیت یک صفحه وب مشخص است. این معیار که تقریبا مشابه نوار ابزار PageRank است با معیارهای دیگر رتبه بندی کاملا مرتبط است تا بهترین نتایج را برای یک جستجوگر فعال در موتورهای جستجو آماده و ارائه کند.

مرتبط بودن

لینک های خارجی سرنخ های مرتبطی را ارائه می دهند که برای موتورهای جستجو بسیار ارزشمند هستند. متن مورد استفاده در لینک ها معمولا توسط انسان نوشته می شود که می توانند صفحات وب را بهتر از رایانه تفسیر کنند و معمولا بازتاب زیادی از محتوای صفحه لینک داده شده در این متن ها قرار دارد. در بسیاری از مواقع این یک عبارت کوتاه، به عنوان مثال  “بهترین مقاله هواپیما” یا URL صفحه هدف (به عنوان مثال، http: //www.best-aircraft-artic) صفحه هدف، منبع و همچنین دامنه ذکر شده در لینک نیز معیارهای ارزشمندی را به موتورهای جستجو ارائه می دهند. لینک ها به مطالب مرتبط اشاره می کنند و این امکان به موتورهای جستجو کمک می کند تا با کمک آنها مرکز اطلاعات یا اصطلاحا دیتا سنتر را در اینترنت ایجاد کنند تا بتواند در مواقع لزوم برای تأیید اهمیت یک سند وب خاص از آن استفاده کنند.

مقالات مرتبط:

بک لینک چیست و چه نقشی در سئو دارد

سئو Off Page یا سئو خارجی چیست و چه کاربردی دارد؟

نظرات کاربران