چگونه استراتژی کسب و کار خود را تدوین کنیم؟

استراتژی کسب و کار

هر کسب و کار نوپایی به یک نقشه برای طی کردن ادامه مسیر و برنامه ریزی برای آینده نیاز دارد. پیدا کردن استراتژی کسب و کار ، همان نقشه ی راه شماست. تعریف واضح استراتژی، برای رشد و توسعه ی کسب و کار شما یک دستورالعمل و ساختار تعیین می کند.

به یاد داشته باشید که هیچوقت امکان به دست آوردن رضایت تمام مشتری ها وجود ندارد، برای موفقیت در رقابت بازار، باید روی نقاط قوت کسب و کارتان تمرکز کرده و با تحلیل رقابتی و برنامه ریزی دقیق و توسعه دادن نقاط قوت، گوی سبقت را از سایر رقبا ربوده و راه تمایز را پیدا کنید. پیدا کردن استراتژی کسب و کار به شما کمک میکند تا نیروهای مستعد و با مهارت مورد نیازتان را جذب و مهم تر اینکه، آنها را حفظ کنید.

استراتژی کسب و کار

تدوین استراتژی کسب و کار

استراتژی شرکت شما باید شامل خلاصه ای از مسیر رسیدن به اهداف شرکت، برآورده کردن انتظارات مشتری ها و حفظ  برتری ها در بازار رقابتی باشد.

استراتژی کسب و کار شما بایستی به این سوالات پاسخ مناسبی ارائه دهد:

قدرت اصلی شرکت ما چیست؟

باید خدمت رسانی به کدام دسته از مشتریان را ادامه دهیم؟ خدمت رسانی به کدام دسته از مشتریان را آغاز کنیم؟

اراِئه کدام محصولات و خدمات را متوقف کنیم؟ به ارائه چه محصولات و خدمات دیگری بپردازیم؟

چرا این استراتژی و مسیر را انتخاب کرده ایم؟

برای موفقیت در رقابت لازم نیست که رهبر بازار باشید کافی است تا روی نقاط قوت و تمایز کسب و کار خود تمرکز کنید و به مشتریان در شناسایی و درک ارزش ها و ویژگی های منحصر به فرد محصولات یا خدماتتان کمک کنید.

استراتژی کسب و کار

برای فهم بهتر مفهوم استراژتژی و درک تفاوت آن با اهداف کسب و کار به بررسی دو نمونه می پردازیم :

مثال یک: گروه PINNACLE PERFORMANCE

این گروه یک شرکت مشاوره ایست که استراتژِی هایی برای بهبود عملکرد و ارزیابی کسب و کار های کوچک ارائه می دهد.

موفقیت این شرکت در ارائه خدمات نوآوارنه برای حفظ مشتری، باعث افزایش همکاری آنها با سایر مشاغل خدماتی شده؛ بیشترین بازخورد مثبت این گروه حاصل همکاری با شرکت های حسابداری و برنامه ریزان مالی بوده است.

تیم Pinnacle  در تلاش برای توسعه ی کسب و کار خود می باشد، به این منظور بعد از تجزیه وتحلیل عملکرد و چشم انداز سه ساله شرکت خود، استراتژی و اهداف زیر را تعریف کرده است:

 

استراتژی

تیم Pinnacle برنامه هایی برای بهبود عملکرد ، بدست آوردن آینده ای پایدار ، افزایش بهره وری ، حفظ کارکنان و مشتریان را به کسب و کار های کوچک ارائه خواهد داد.

لیست استراتژی های این کسب و کار علاوه بر ارائه خدمات مشاوره ای:

  • ایجاد نرم افزاری مبتنی بر روند موفقیت آمیز Pinnacle در حفظ مشتریان.
  • یک برنامه آموزشی برای جذب مشتری و آشنایی آنها با مزایای نگهداشتن نرم افزار حفظ مشتری تهیه کنید.
  • نرم افزار حفظ مشتری و برنامه آموزشی خود را به شرکت های حسابداری و برنامه ریزی مالی معرفی و بازاریابی کنید.

 

اهداف

  • افزایش ارزش برند Pinnacle.
  • ایجاد یک شاخه ی جدید برای کسب درآمد و تامین ۵۰ درصد سود سه سال آینده شرکت از راهی مستقل از فعالیت های مشاوره ای.
  • افزایش دارایی های تجاری شرکت به شکلی که تا پنج سال آینده امکان فروش آن به شرکت یا شخص دیگری وجود داشته باشد.

استراتژی کسب و کار

مثال دو : کسب وکار محصولات غذایی O-food

این شرکت مجموعه از غذاهای ارگانیک را ارائه می دهد از غلات و سوپ گرفته تا پنیر و مرغ. درحال حاضر این محصولات در ۳ فروشگاه شرکت به فروش می رسند علاوه بر آن محصولاتی که امکان حمل و نگهداری آنها وجود دارد در وب سایت این مجموعه برای فروش گذاشته شده است جدا از محصولات تولیدی خود شرکت، آنها سایر محصولات ارگانیک برند های دیگر را نیز حمل و توزیع می کنند.

استراتژی و اهداف زیر بر اساس تجزیه و تحلیل عملکرد و چشم انداز سه ساله ی شرکت تهیه و تدوین شده است:

 

استراتژی

کسب و کار o-food تازه ترین و با کیفیت ترین محصولات ارگانیک را در اختیار مشتریان قرار می دهد، این تیم با ارائه بیشترین اطلاعات مرتبط با محصول و بهترین خدمات، تجربه ی خرید سطح بالایی را برای مشتری هایش رقم می زند.

  • اعطای مالکیت سهام به کارمندانی که حداقل یک سال در این مجموعه فعالیت داشته اند.
  • تدوین یک دوره ی آموزشی برای کارمندان، برای ارتقا سطح دانش علمی تولید محصولات و ارائه ی بهتر خدمات به مشتری ها.
  • طراحی یک ظاهر منسجم و یکپارچه برای بسته بندی محصولات، فروشگاه ها و وبسایت شرکت.
  • تهیه یک برنامه بازار یابی برای افزایش خرید مشتریان فعلی و جذب مشتری های جدید در بازارهای هدف.
  • بهبود تجهیزات و امکانات حمل و نقل محصولات تا امکان ارائه و توزیع محصولات فاسد شدنی به سر تا سر ایالات متحده آمریکا ایجاد شود.

اهداف

  • ساخت برند O-food
  • افزایش ۱۵ درصدی سود سالانه تا افق سه سال آینده.
  • افزایش روحیه کارمندان با افزایش ۲۰ تا ۳۰ درصدی حقوق و گردش مالی شرکت.

 

 

حال که درک بهتری از مفهوم استراتژی و اهداف کسب و کار پیدا کرده اید برای شروع آماده اید؟ کلید موفقیت در کسب و کارهای نوپا، درک کامل هدف شرکت، داشتن راهنمایی برای ادامه راه و درک توانایی ها و تمایز هاست؛ پس اگر هنوز برای نوشتن و تدوین مسیر واستراتژی کسب و کار خود اقدامی نکرده اید همین حالا شروع کنید!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.