آشنایی با الگوریتم Rank brain

الگوریتم Rank brain چیست؟

برای آشنایی با الگوریتم Rank brain باید بگوییم که این الگوریتم به وسیله گوگل به دنیای اینترنت معرفی شد، انقلابی در این دنیا ایجاد کرده است، به هیچ وجه بزرگنمایی نکرده ایم. ایده ای که پشت ایجاد الگوریتم Rank brain بود، در سال 1996 شکل گرفت. در این ایده لینک ها به عنوان مبنایی برای رتبه بندی سایت ها در صفحه نتایج جستجوی گوگل یا SERP قرار گرفتند. شاید پیش خود به بزرگی و اهمیت این ایده و نقش این الگوریتم در دنیای جستجو وب پی نبرید.

از گذشته تا الان و از زمان شروع کار موتورهای جستجوگر تا به امروز، تغییرات و پیشرفت های زیادی رخ داده است و الگوریتم های زیادی وارد کار شده اند تا دقت این جستجوها بیشتر شوند اما مطمئن باشید که الگوریتم Rank brain نسبت به تمام این تغییرات مهم تر است و اهمیت آن به مراتب بیشتر است. یکی دیگر از مسائلی که باید در این زمینه حواسمان باشد این است که تاثیر الگوریتم Rank brain تنها بر بهتر کردن و دقیق تر کردن نتایج جستجو نبوده بلکه به طور کلی ربات های جستجوگر را باهوش تر کرده است.

تحول الگوریتم Rank brain در سیستم جستجوی گوگل

الگوریتم Rank brain چیست

الگوریتم Rank brain یک سیستم هوش مصنوعی است که به وسیله گوگل وارد سیستم جستجوگر آن شد و تحولی در سیستم جستجوی گوگل ایجاد کرد. از این الگوریتم برای بهتر کردن نتایج جستجوهای کاربران استفاده می شود. در واقع پس از پیدایش الگوریتم Rank brain وقتی شما کلمه کلیدی یا عبارت خاصی را جستجو می کنید، نتایجی که در صفحه نتایج جستجو گوگل برای شما ظاهر می شود به آن چیزی که دنبالش می گشتید، نزدیک تر است.

الگوریتم Rank brain از فرمول ها و مسائل پیچیده ریاضی استفاده می کند و همچنین درک بالایی از نمادهای زبان نرم افزاری دارد و به دنبال این موضوع می گردد که چرا و به چه دلیل شما مطلب خاصی را جستجو کرده اید سپس متناسب با دلیلی که پیدا می کند، صفت هایی برای هر کاربر تعیین می نماید. در نتیجه در آینده، هر زمان که شما عبارات دیگری را جستجو کنید، این الگوریتم متناسب با صفت هایی که برای شما تعیین کرده است، نتایجی را در ارتباط با عبارت مورد نظرتان در صفحه نتایج جستجو گوگل یا SERP نمایش می دهد.

مسئله مهمی که باعث شده است تا این الگوریتم شگفت انگیز باشد و طراحان و برنامه نویسان وب از نحوه کار این الگوریتم شگفت زده شوند این است که این الگوریتم نتایج جستجوی شما را متناسب با جستجو های قبلیتان تغییر می دهد یعنی از قبل به این برنامه کدی داده نشده که در شرایط خاص به نحوی که از قبل برای آن تعریف شده به درخواست شما پاسخ دهد.

به زبان ساده الگوریتم Rank brain با مرور زمان خودش را به روز می کند و با اضافه شدن جستجو های هر کاربر، این الگوریتم به دانشش می افزاید. در واقع همانند رباتی است که خود یاد می گیرد.

چگونه الگوریتم Rank brain نتایج جستجو را بهتر می کند؟

چگونه الگوریتم Rank brain نتایج جستجو را بهتر می کند

تاثیر اصلی الگوریتم Rank brain در سیستم جستجوی گوگل، بالا بردن هوش ربات های گوگل در پیدا کردن نتایج جستجوی عبارات مختلف است. در واقع وقتی این الگوریتم وارد کار شد، پاسخ پرسش ها و عبارات مبهمی که مردم جستجو می کردند، راحت تر پیدا شد. در گذشته ربات های جستجوگر گوگل نمی توانستند به خوبی مفهوم عبارات را پیدا کنند، به همین دلیل جستجو کردن خود هنری محسوب می شد. در واقع کسی که با سیستم های موتورهای جستجوگر و زبان های برنامه نویسی آشنایی نداشته باشد به سختی نتایج جستجوی خود را پیدا می کند.

با ظهور الگوریتم Rank brain، کسانی که از دانش بالایی در رابطه با سیستم های موتورهای جستجوگر و زبان های برنامه نویسی برخوردار نیستند هم می توانند آن چیزی که در ذهنشان است را جستجو کنند و به لطف این الگوریتم نزدیک ترین نتایج به جستجوی آن ها برایشان در صفحه نتایج جستجو گوگل ظاهر می شود.

در گذشته اگر شما جستجو می کردید که « به بالاترین سطح مصرف کننده در یک زنجیره غذایی چه می گویند؟‌» نتایجی که برای شما پیدا می شد آن چیزی نبود که دنبالش بودید. جستجوی مناسب عبارت بالا و آن چیزی که متخصصان و آشنایان با زبان برنامه نویسی جستجو می کنند، بسیار خلاصه تر از عبارت اصلی است. کسی که با الگوریتم های موتورهای جستجوگر آشنا باشد، به جای جستجوی یک عبارت طولانی، عبارت را خلاصه تر می کند و به جای عبارت بالا، عبارت «بالاترین سطح زنجیره غذایی» را جستجو می کند.

تحول الگوریتم Rank brain

همانطور که مشاهده می کنید، عبارت دوم بسیار خلاصه تر از عبارت اول است و نتیجه ای که شما از هر دو جستجو می خواهید یکی است اما در نبود الگوریتم Rank brain، اگر عبارت اول را جستجو کنید نتایج ضعیفی برای شما می آورد چون الگوریتم هایی که به وسیله انسان ها کد سازی شده اند تا در شرایط خاص و در صورت پرسیدن سوالات خاص، پاسخ های خاصی بدهند، هیچ وقت نمی توانند مفهوم عبارت اول را درک کنند.

تحولی که الگوریتم Rank brain ایجاد کرده است این است که این الگوریتم به دلیل آشنایی زیادی که با زبان دارد، عبارت های طولانی و گنگ و پیچیده را خیلی بهتر از الگوریتم های گذشته موتورهای جستجوگر، درک می کند. همچنین از خوبی های دیگر این الگوریتم این است که هر چه زمان بگذرد، به دلیل این که این الگوریتم خود دانشش را بالاتر می برد و همیشه خود را به روز نگه می دارد پس در خلاصه و درک کردن عبارت های سخت نیز حرفه ای تر می شود. در نتیجه هرچه زمان بگذرد، الگوریتم Rank brain کیفیت نتایج جستجوی گوگل را بالاتر می برد.

نظرات کاربران