انواع بازاریابی اینترنتی

انواع بازاریابی اینترنتی کدامند؟

بازاریابی اینترنتی به فعالیت هایی در زمینه بازاریابی گفته می شود که در دنیای اینترنت و به صورت آنلاین انجام می شوند. بازاریابی اینترنتی همچنین با نام هایی مثل بازاریابی آنلاین، بازاریابی دیجیتال یا بازاریابی الکترونیکی نیز شناخته می شود. تنوع فعالیت ها در بازاریابی اینترنتی بسیار زیاد است. در واقع شما می توانید فعالیت های متنوعی را تحت عنوان بازاریابی در دنیای اینترنت انجام دهید. تنوع زیاد بازاریابی اینترنتی یکی از دلایلی است که موجب شده بازاریابی اینترنتی از محبوبیت بالایی برخوردار باشد. اگر بخواهیم بعضی از انواع بازاریابی اینترنتی را نام ببریم، می توانیم به بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی، بازاریابی از طریق تولید محتوا، پرداخت به ازای کلیک و سئو و بهینه سازی موتورهای جستجو اشاره کنیم.

انواع بازاریابی اینترنتی

همانطور که گفتیم، بازاریابی اینترنتی انواع مختلفی دارد و فعالیت هایی که شما در اینترنت و به صورت آنلاین با هدف بازاریابی و جذب مشتری می توانید انجام دهید، بسیار متنوع است. از بین انواع بازاریابی اینترنتی، 6 نوع اصلی وجود دارد که ما در این مقاله قصد داریم به این شش مورد بپردازیم. در زیر لیستی از 6 نوع اصلی بازاریابی دیجیتال را برای شما تهیه کرده ایم. در ادامه مقاله سعی می کنیم به توضیح کامل و جامع هر مورد بپردازیم. ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

  • بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی
  • بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها
  • بازاریابی وابسته
  • بازاریابی از طریق ایمیل
  • بازاریابی از طریق تولید محتوا
  • بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

شما برای استفاده از هرکدام از این روش های بازاریابی، باید استراتژی ها و تاکتیک های متفاوتی را پیاده کنید. البته معمولا این روش های بازاریابی آنلاین مکمل هم هستند و بازاریابان برای آن که بهترین نتیجه ممکن حاصل شود، از این روش ها در کنار هم استفاده می کنند.

 

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بازاریابی از طریق شبکه های اجتماعی

بازاریابی با استفاده از شبکه های اجتماعی یکی دیگر از انواع بازاریابی اینترنتی به شمار می آید. در این فرآیند، بازاریابان سعی می کنند تا از پلتفرم های معروف شبکه های اجتماعی مثل فیس بوک،‌ اینستاگرام یا توییتر برای جذب مشتری و افزایش آگاهی از برند استفاده کنند. حال همین روش بازاریابی اینترنتی، خود به دو نوع دیگر تقسیم می شود. بعضی از بازاریابان از روش ارگانیک استفاده می کنند و بعضی از بازاریابان از روش پولی بهره می برند.

در روش بازاریابی شبکه های اجتماعی به صورت ارگانیک، بازاریاب هزینه ای پرداخت نمی کند. در این روش، بازاریاب سعی می کند که یک رابطه قوی با مصرف کننده خود از طریق ایجاد محتوای با کیفیت و دیگر انواع بازاریابی اینترنتی، ایجاد کند و با این رابطه قوی، علاقه و وفاداری مشتریان به برند را افزایش دهد.

حال روش استفاده از بازاریابی شبکه های اجتماعی به صورت پولی با روش ارگانیک آن متفاوت است. در بازاریابی شبکه های اجتماعی به صورت پولی، بازاریابان از بخش تبلیغات پولی که در هر پلتفرم رسانه های اجتماعی پیدا می شود برای تبلیغ کسب و کار و فروش محصولات استفاده کنید. اگر بخواهیم با مثالی بازاریابی شبکه های اجتماعی به صورت پولی را توضیح دهیم، می توانیم پلتفرم فیس بوک را مثال بزنیم. در این پلتفرم شما می توانید برای تبلیغ پست های ارگانیک موجود خود هزینه کنید یا یک تبلیغ اختصاصی فیس بوک متناسب با اهداف بازاریابی خود ایجاد کنید.

 

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

بهینه سازی موتورهای جستجو یا سئو

هر کسی که در دنیای اینترنت وب سایتی داشته باشد و به مفهوم بازاریابی دیجیتال هم علاقه مند باشد، بدون شک با عبارت سئو یا بهینه سازی موتورهای جستجو آشنایی دارد. سئو روشی است برای بهینه سازی وب سایت ها در بخش ها و زمینه های مختلف تا به کمک آن، وب سایت ها در صفحه نتایج موتورهای جستجو رتبه بهتری کسب کنند. بدیهی است که هر چه رتبه یک وب سایت در صفحه نتایج موتور جستجوی گوگل بالاتر باشد، ترافیک آن وب سایت بیشتر می شود و کسب و کاری که آن وب سایت به دنبال تبلیغ آن است، از شهرت بیشتری برخوردار می شود.

 

بازاریابی از طریق تولید محتوا

بازاریابی از طریق تولید محتوا

به فرآیند ایجاد، توزیع و تبلیغ مداوم و مکرر مطالب به صورت آنلاین، بازاریابی از طریق تولید محتوا گفته می شود. بازاریابی تولید محتوا یکی دیگر از انواع بازاریابی اینترنتی به شمار می آید. این روش بازاریابی روشی استراتیک برای جذب مشتریان محسوب می شود.

بازاریابی محتوایی روش های متنوعی دارد و تنها به محتوای متنی محدود نمی شود. در واقع هر چقدر نوع محتواهایی که تولید می کنید متفاوت تر و خلاقانه تر باشد، شانس شما در این که بیشترین بهره را از این روش ببرید، بالاتر می رود. اگر بخواهیم چند نوع از روش های بازاریابی از طریق تولید محتوا را نام ببریم، می توانیم به پست های وبلاگ، ویدئوها، اینفوگرافیک ها، پادکست ها، کتاب های الکترونیکی و وبینارها اشاره کنیم.

 

بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها

بازاریابی از طریق اینفلوئنسرها

برای این که این روش از بازاریابی را متوجه شوید، ابتدا باید بدانید که اینفلوئنسر چیست؟ اینفلوئنسر شخصی است که در شبکه های اجتماعی دنبال کنندگان زیادی دارد و بسیاری از افراد صحبت ها و کارهای او را دنبال می کنند.

در بازاریابی با استفاده از اینفلوئنسرها، بازاریاب سعی می کند که با این افراد همکاری کند تا به کمک این افراد، محصولات مورد نظر خود را تبلیغ کند.

 

بازاریابی وابسته

انواع بازاریابی اینترنتی

این روش به بازاریابی ارجاعی نیز شهرت دارد. در این روش شما به وب سایت های خارجی یا افراد مختلفی که در دنیای اینترنت حضور دارند، متناسب با ترافیکی که وارد وب سایت شما کرده اند، کمیسیونی پرداخت می کنید.

 

بازاریابی با استفاده از ایمیل

انواع بازاریابی اینترنتی

بازاریابی با استفاده از ایمیل یکی دیگر از انواع بازاریابی است که در این روش، شما پیام های بازاریابی خود را به صورت مستقیم به مشتریان فعلی یا مشتریان بالقوه جدید ارسال می کنید.

نظرات کاربران