انواع فروش b2b

بررسی انواع فروش b2b و نمونه هایی از هرکدام

در دنیای بازاریابی کسب و کار به کسب و کار یا همان b2b بسیار مهم است که مدل های مختلف این شیوه فروش و بازاریابی را درک کنید. فروش به شکل b2b دارای اشکال مختلفی است که هر کدام ویژگی های خاص خود را دارند و می توانند برای یک کسب و کار خاص مفید واقع شوند؛ زیرا همان طور که می دانید شیوه بازاریابی کسب و کار به کسب و کار (b2b) بسیار متفاوت تر از کسب و کار به مصرف کننده (b2c) است. برای آشنایی بیشتر در این مقاله قصد داریم انواع فروش b2b را نام ببریم.

آشنایی با بازاریابی b2b

قبل از معرفی مدل های مختلف بازاریابی b2b، بهتر است که ابتدا درک درستی از فروش و بازاریابی b2b داشته باشید. در بازاریابی و فروش b2b، تبلیغ و فروش محصولات و خدمات بین دو کسب و کار اتفاق می افتد. در این مدل بازاریابی، مصرف کننده و مشتریان عادی حضور ندارند و چرخه های فروش طولانی تر هستند. همچنین ارزش های بالا تر و فرآیند های تصمیم گیری نیز به دلیل درگیری چند ذی نفع پیچیده تر است.

انواع فروش b2b

انواع فروش b2b

انواع فروش b2b، دارای چهار دسته کلی است:

  • تهیه کنندگان

تهیه کنندگان در واقع شرکت هایی هستند که کالا و خدماتی را خریداری می کند و سپس این خدمات و محصولات به خدمات یا محصولات دیگری تبدیل می شوند یا همراه با بخشی از موارد خریداری شده ارائه می شوند.

از معروف ترین کسب و کار های b2b تهیه کننده می توانیم به شرکت های جنرال موتورز و مک دونالد اشاره کنیم. از نمونه های کوچک تری که می توانیم هر روز آن ها را مشاهده کنیم، می توانیم رستوران ها، دندانپزشکان و ارائه دهندگان خدمات محلی را نام ببریم. این شرکت ها برای این که خدمات و محصولات لازم را به مشتریان خود ارائه کنند، نیازمند تامین منابع از شرکت های دیگر هستند.

برای مثال شرکت جنرال موتورز برای تهیه محصولات خود نیاز به خرید فولاد و محصولات متعدد دیگر از برند های دیگر دارد. همچنین برند مک دونالد نیز برای ارائه منوی خود به گوشت گاو و سیب زمینی نیاز دارد که مجبور است آن ها را از یک کسب و کار دیگر تهیه کند.

کسب و کار های b2b
  • فروشندگان

در بین انواع فروش b2b، دسته بعدی فروشندگان هستند. دسته فروشندگان شامل کسب و کار هایی است که کالا و خدمات تولید شده توسط سایر مشاغل را بدون ایجاد تغییر قابل توجهی در آن ها می فروشند. این دست از کسب و کار ها معمولا شامل عمده فروشان، کارگزاران و خرده فروشانی مانند وال مارت و تارگت می شود. این دست از کسب و کار ها می توانند با کمک فروشندگان با نفوذ، به صورت تصاعدی رشد کنند و به مشتریان جدیدی دست یابند.

  • دولت ها

دولت ها یکی دیگر از خریداران هستند که محصولات و کسب و کار های شرکت های دیگر را خریداری می کنند. در حال حاضر دولت ایالات متحده آمریکا بزرگ ترین خریدار کالا و خدمات در جهان محسوب می شود که همه چیز از لوازم اداری گرفته تا تجهیزات نظامی و خدمات توسعه زیر ساخت از دیگر شرکت ها خریداری می کند.

در بین انواع فروش b2b، خریداران دولت خود دارای یک دسته جداگانه هستند و با دسته بازاریابی b2g شناخته می شوند. این دست از فروش b2b فرصت های فروش قابل توجهی را در اختیار شرکت ها در هر اندازه می گذارد. از کسب و کار های کوچک گرفته تا شرکتهای بزرگ می توانند خدمات و محصولات خود را به دولت بفروشند.

  • موسسات

یکی دیگر از انواع فروش b2b ، موسسات هستند. بازار های نهادی که متشکل از سازمان های غیر انتفاعی مانند هلال احمر، موسسات خیریه، بیمارستان ها و کالج های خصوصی و باشگاه های مدنی می شود. این سازمان ها طیف وسیعی از محصولات و خدمات را خریداری می کنند و اغلب تلاش می کنند تا هزینه های خود را تا حد امکان پایین نگه دارند تا تاثیر مثبتی بر جامعه داشته باشند.

نمونه هایی از کسب و کار های b2b

نمونه ها

برخی از کسب و کار هایی که بر اساس بازاریابی و فروش b2b کار می کنند عبارت اند از:

  • بازاریابی محتوا

این دست از کسب و کار ها با ایجاد محتوای ارزشمند و آموزنده برای کسب و کار ها، سعی در جذب مشتریان بالقوه دارند. محتوا ها می توانند در قالب پست های بلاگ، مقالات، کتاب های الکترونیکی، اینفوگرافیک ها، فیلم و یا موارد دیگر منتشر شود. اگر استراتژی مناسب کسب و کار برای تولید محتوا به کار برود، آن کسب و کار می تواند به عنوان یک رهبر فکری در حوزه کاری خود تبدیل شود، اعتبار کسب کند و مشتریان خود را افزایش دهد.

  • بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی

برای این که با انواع فروش b2b آشنا شوید، خوب است بدانید که یکی دیگر از اشکال آن، بازاریابی از طریق رسانه های اجتماعی است. این استراتژی با شبکه های اجتماعی سعی در ارتباط با مشتریان دارد. پلتفرم هایی مانند لینکدین، توییتر و اینستاگرام شبکه های اجتماعی محبوبی برای بازاریابی و تولید سرنخ در b2b محسوب می شوند؛ زیرا راهی برای هدف قرار دادن جمعیت شناختی خاص و ارتباط با مشتریان در اختیار شما قرار می دهند.

  • بازاریابی ایمیلی

یکی دیگر از انواع فروش b2b، بازاریابی در بستر ایمیل است. در این استراتژی، ایمیل های هدفمندی به مشتریان بالقوه برای تبلیغ محصولات یا خدمات، اشتراک گذاری اخبار و مواردی از این دست ارسال می شوند. ایمیل هایی که در این شیوه  بازاریابی ارسال می شوند، به یک ایمیل با محتوای به دقت طراحی شده نیاز دارند. همچنین شما باید لیستی از ایمیل هایی را داشته باشید که مطمئن هستید مخاطبان آن ها به احتمال زیاد ایمیل ارسال شده از طرف شما را بررسی می کنند. علاوه بر این موارد ایمیل شما نیاز به یک فراخوان مناسب برای اقدام دارد.

جمع بندی

در دنیای تجارت و بازاریابی، روش های مختلفی برای فروش و تبلیغات وجود دارد. یکی از مدل های بسیار رایجی که بسیاری از کسب و کار ها از آن استفاده می کنند، سبک b2b است. در این شیوه یک کسب و کار به کسب و کار دیگر خدمات یا محصولاتی را می فروشد و در ازای آن پول یا خدمات یا محصولات دیگری را دریافت می کند. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد انواع فروش b2b توضیح دادیم.

نظرات کاربران