انواع مدل مالی

معرفی انواع مدل مالی

مدل مالی، نوعی آمار است که به کمک آن می توان برای حرکت های آینده شرکت و تصمیم گرفت و به کمک آن شرکت را پیشرفت داد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر، انواع مدل مالی را نام برده ایم.

انواع مدل مالی

  • مدل سه بیانیه ای

مدل سه بیانیه ای، یکی از اساسی ترین، ساده ترین و محبوب ترین مدل مالی است. همان طور که از اسم آن پیداست، در این نوع مدل مالی سه واحد اصلی با عنوان های صورت در آمد، ترازنامه و جریان پول نقدی قرار دارد. همه این سه مورد به صورت پویا با فرمول های اکسل به یکدیگر مربوط می شوند. هدف اصلی از طراحی این مدل مالی، این است که بتوان تمامی مفروضات و تغییرات را در یک مدل اعمال کرد. این که چگونه بتوان این سه مورد را به هم مرتبط کرد، نیاز به دانش و مهارت های حسابداری، مالی و کار با برنامه اکسل دارد.

  • مدل جریان نقدی تنزیل شده DCF

در بین انواع مدل مالی، این مدل به اختصار با نام DCF نیز شناخته می شود. این مدل نیز بر اساس مدل سه بیانیه ای ساخته می شود اما تفاوتی که این نوع مدل مالی دارد، این است که برای سنجش ارزش خالص فعلی یک کسب و کار استفاده می شود. برای کار با این مدل، از تابع XNPV اکسل استفاده می شود.

خوب است بدانید که این مدل بیشتر برای تحقیقات سهام و سایر حوزه های بازار سرمایه کاربرد دارد.

  • مدل ادغام M&A

این مدل همان طور که از اسمش پیداست، مدل پیشرفته ای است که معمولا برای بررسی ادغام یک شرکت مورد استفاده قرار می گیرد. در بین انواع مدل مالی، در این نوع مدل مالی از یک برگه اکسل با سه واحد شرکت A + شرکت B = شرکت ادغام شده، استفاده می شود. البته این مدل، یک مثال بسیار ساده است. این مدل مالی می تواند پیچیدگی های بسیار زیادی را داشته باشد و عوامل بسیار زیادی را در خود جای دهد. به همین خاطر است که از این مدل بیشتر در بانکداری ها و سرمایه گذاری ها استفاده می شود.

انواع مدل مالی
  • مدل عرضه اولیه عمومی IPO

بانکداران، سرمایه گذاران و متخصصان شرکت ها، مدل های عرضه اولیه عمومی یا به اختصار IPO را می سازند. در بین انواع مدل مالی، این مدل بیشتر برای این ساخته می شود که بتوان به کمک آن، کسب و کار را قبل از عرضه عمومی ارزش گذاری کرد. به کمک این مدل می توان حدس زد که سرمایه گذاران برای خرید شرکت چقدر پرداخت خواهند کرد.

  • مدل خرید اهرمی LBO

مدل خرید اهرمی را شاید بتوان یکی از پیچیده ترین مدل های مالی دانست زیرا در این مدل نیازمند مدل سازی برنامه های بدهی شرکت و خیلی از موارد دیگر است. برای این که بهتر با انواع مدل مالی آشنا شوید، خوب است بدانید که مدل LBO یکی از چالش برانگیز ترین و در عین حال یکی از دقیق ترین مدل های مالی است.

مدل خرید اهرمی LBO
  • مدل مجموع قسمت ها

این مدل معمولا با در نظر گرفتن چندین مدل مالی DCF و جمع آن ها با هم ساخته می شود. در این نوع مدل مالی، هر مولفه ای که ممکن است برای تجزیه و تحلیل DCF مناسب نباشد، حذف می شود. برای درک بهتر این نوع مدل مالی فکر کنید که شما می توانید ارزش شرکت را A، خود شرکت را B و سرمایه گذاری های انجام شده در شرکت را نیز C نام گذاری کنید و سپس همه این ها را با بدهی های شرکت که با D نام گذاری شده است تفریق کنید تا به ارزش خالص شرکت دست پیدا کنید.

  • مدل بودجه

در بین انواع مدل مالی، برخی از آن ها برای تخصیص بودجه ساخته می شوند و این مورد نیز برای همین کار است. مدل مالی بودجه، برای متخصصان برنامه ریزی و تحلیل مالی ساخته می شود تا بتوانند به کمک آن، برای سال آینده شرکت بودجه بندی کنند. البته مدل های بودجه می توانند بر اساس ماهانه یا هر بازه زمانی دیگری نیز طراحی شوند.

  • مدل پیش بینی

در بین انواع مدل مالی، این مدل نیز برای متخصصان برنامه ریزی و تجزیه و تحلیل مالی ساخته می شود. این مدل همان طور که از اسمش پیداست، برای پیش بینی اقدامات ساخته می شود و به کمک آن، افراد شرکت می توانند پیامد های هر اتفاق را حدس بزنند. اکثر اوقات این مدل همراه با مدل بودجه ساخته می شود و با هم استفاده می شوند البته می توان در صورت نیاز هر کدام را به صورت جداگانه طراحی کرد و از آن ها استفاده کرد.

مدل پیش بینی

جمع بندی

مدل های مالی، می توانند برای کسب و کار ها بسیار مفید باشند زیرا از مدل های مالی می توان برای انجام کار های بسیار زیادی مانند پیش بینی اتفاقات یا تخصیص بودجه کمک گرفت. برای این که بیشتر با این موضوع آشنا شوید، انواع مدل مالی را نام بردیم و در مورد آن ها توضیح دادیم.

نظرات کاربران