اپلیکیشن مارکتینگ

چرا از اپلیکیشن مارکتینگ استفاده کنیم؟

امروزه میزان استفاده از تلفن همراه به شدت افزایش یافته است. به همین دلیل اکثر افرادی که در حوزه بازاریابی مشغول به کار هستند، سعی می کنند تبلیغات و فرآیند های بازاریابی خود را به سمت گوشی های همراه بیاورند. نتیجه این تلاش ها ایجاد نوع جدیدی از بازاریابی به نام اپلیکیشن مارکتینگ است. استفاده از این شیوه بازاریابی به کسب و کار ها کمک می کند تا میزان آگاهی از برند و تعامل با کاربر را افزایش دهند تا در نتیجه آن ها درآمد شرکت افزایش یابد. برای اینکه بدانید اپلیکیشن مارکتینگ چیست، این مقاله را مطالعه کنید. در این مقاله در مورد این شیوه از بازاریابی و نکات مرتبط با آن توضیح داده ایم.

اپلیکیشن مارکتینگ چیست؟

در این شیوه از بازاریابی سعی می شود تا با استفاده از تبلیغات ، اپلیکیشن مخاطبان بیشتری را جذب کند و تعداد دفعات دانلود برنامه بالا برود. این فرآیند می تواند از راه های مختلف مانند تبلیغ در رسانه های اجتماعی، تبلیغات آنلاین، بهینه سازی فروشگاه اپلیکیشن، بازاریابی از طریق اینفلوئنسر ها، بازاریابی ایمیلی و بسیاری از شیوه های دیگر بازاریابی انجام شود. به طور کلی، از اپلیکیشن مارکتینگ برای افزایش بازدید و جذب کاربران برای دانلود و تعامل با اپلیکیشن های مختلف استفاده می شود.

تمامی کسانی که به عنوان توسعه دهنده برنامه فعالیت می کنند، به این نوع از بازاریابی نیاز دارند تا بتوانند برنامه خود را به دیگران معرفی کنند و مخاطبان را جذب کنند. با بازاریابی اپلیکیشن و افزایش مخاطبان، امکان تعامل با کاربر و درآمد زایی برای توسعه دهنده برنامه فراهم می شود.

اهمیت بازاریابی اپلیکیشن موبایل

اپلیکیشن مارکتینگ

طبق آماری که بر اساس سایت Statista منتشر شده است، تلفن های همراه حدود 59.16 درصد از ترافیک وب سایت جهانی را به تنهایی در سه ماهه چهارم سال 2022 به خود اختصاص داده اند. همین می تواند نشانه اهمیت اپلیکیشن مارکتینگ باشد. در این جا برخی از دلایل استفاده از این نوع بازاریابی آورده شده است:

  • جذب کاربر

بازاریابی برای یک برنامه کمک می کند تا تعداد دانلود های آن برنامه و پایگاه کاربران آن افزایش یابد. افزایش کاربران و تعداد دانلود اپلیکیشن برای موفقیت آن حیاتی است.

  • دسترسی بهتر

بازاریابی اپلیکیشن به دسترسی بهتر اپلیکیشن و کشف قابلیت های برنامه شما برای کاربران کمک می کند. چنین مواردی باعث می شود که کاربر راحت تر بتواند برنامه شما را پیدا و آن را دانلود و نصب کند.

  • تعامل با کاربر

یکی از مزایای اپلیکیشن مارکتینگ این است که کمک می کند با کاربران بهتر و بیشتر تعامل داشته باشید. بازاریابی از این طریق کمک می کند تا امکان تعامل با کاربر فراهم شود و در صورت نیاز به پشتیبانی بتوان به راحتی با آن ها صحبت کرد.

  • افزایش درآمد

اگر یک کمپین بازاریابی برای اپلیکیشن به خوبی پیاده سازی شود، می تواند باعث تعداد بیشتر دانلود اپلیکیشن شود و تعامل کاربر با برنامه را افزایش دهد. این امر می تواند منجر به درآمد زایی بیشتر برای سازنده برنامه از طریق خرید های درون برنامه، حق اشتراک برنامه و سایر روش های افزایش درآمد باشد.

اپلیکیشن مارکتینگ
  • رقابت

قطعا هنگامی که به دنیای اپلیکیشن وارد می شوید، تنها نخواهید بود؛ زیرا رقیبانی وجود دارند که همیشه می خواهند از شما پیشی بگیرند. شما می توانید با اپلیکیشن مارکتینگ از رقبای خود سبقت بگیرید و در بازار شلوغ اپلیکیشن ها برای خود جایی مناسب داشته باشید.

  • آگاهی از برند

اگر اپلیکیشن ساخته شده، برای یک برند خاص است، بازاریابی اپلیکیشن به آن کمک می کند تا میزان آگاهی مردم از برند افزایش یابد و به حضور موثر تر برند در بازار کمک کند.

  • گرفتن سرنخ و اطلاعات

یکی دیگر از عواملی که باعث می شود اپلیکیشن مارکتینگ از اهمیت زیادی برخوردار باشد، این است که به کمک آن می توان سرنخ و اطلاعات بیشتری را جمع آوری کرد. این نوع بازاریابی اطلاعات ارزشمندی را در اختیار افراد قرار می دهد که می تواند برای استراتژی هایی که تیم قرار است در آینده اجرا کند، بسیار مفید باشد.

بازاریابی اپلیکیشن چگونه انجام می شود؟

بازاریابی اپلیکیشن چگونه انجام می شود؟

برای بازاریابی اپلیکیشن یک سری مراحل ثابت وجود دارد که بازاریابی باید طبق آن ها پیش برود. این مراحل به ترتیب عبارتند از :

  • مرحله 1 : شناخت مخاطبان هدف

در اولین مرحله از اپلیکیشن مارکتینگ باید مخاطبان هدف شناسایی شوند. یعنی ابتدا باید نیاز ها و رفتار های مشتریان بررسی شود تا بتوان تبلیغات را به بهترین مخاطبان ممکن نشان داد. برای به دست آوردن اطلاعات مربوط به مخاطبان راه های زیادی وجود دارد؛ اما بهترین راه معمولا تحقیق در بازار های هدف، نظرسنجی از مخاطبان فعلی و تجزیه و تحلیل داده های فروشگاه های اپلیکیشن های مختلف است.

  • مرحله 2 : تعریف اهداف بازاریابی

قبل از اینکه بازاریابی آغاز شود، باید اهداف کار مشخص شوند. برای مثال برخی از مهم ترین اهدافی که اکثر کمپین ها دارند شامل افزایش دانلود برنامه، تعامل بیشتر با کاربر و افزایش درآمد است.

  • مرحله 3 : انتخاب کانال های بازاریابی

انتخاب کانالی که قرار است در آن اپلیکیشن مارکتینگ انجام شود، بسیار مهم است. برای اینکه بتوان بهترین انتخاب را داشت، باید تحقیق کرد که مخاطبان هدف بیشتر در چه کانالی فعالیت دارند تا بتوان تبلیغات را برای آن ها بهینه کرد. برای مثال در برخی موقعیت ها ممکن است که بازاریابی در رسانه های اجتماعی بهترین انتخاب باشد.

app marketing
  • مرحله 4 : اجرای کمپین

بعد از اینکه مخاطبان هدف شناسایی و کانال بازاریابی انتخاب شد، تیم بازاریابی باید روی اجرای کمپین که شامل مواردی مانند تبلیغات، همکاری ها و ایمیل های تبلیغاتی می شود، تمرکز کند.

  • مرحله 5: نظارت و بهینه سازی

کمپین های تبلیغاتی باید به طور مرتب مورد نظارت قرار بگیرند تا میزان اثر بخشی آن ها اندازه گیری شود. همچنین با نظارت و اندازه گیری داده ها می توان برای بهینه سازی کمپین نیز اقدام کرد.

جمع بندی

اپلیکیشن مارکتینگ یکی از جنبه های ضروری توسعه اپلیکیشن است و نقش بسیار مهمی در افزایش دانلود، افزایش تعامل کاربر و افزایش درآمد از اپلیکیشن دارد. استراتژی هایی می توانند در این نوع بازاریابی موفق عمل کنند که برنامه ریزی دقیقی داشته باشند و اجرای آن ها نیز با نظارت مداوم همراه باشد. برای آشنایی بیشتر با اپلیکیشن مارکتینگ، در این مقاله در مورد بازاریابی موبایل و نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

نظرات کاربران