بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی ، راهی موثر برای ترغیب مشتریان به خرید

قطعا همه ما به خانواده، دوستان و یا حتی افراد غریبه اعتماد بیشتری نسبت به برند ها و تبلیغات آن ها داریم؛ چرا که ما بیشتر تحت تاثیر توصیه ها، بررسی ها و گفت گو های اجتماعی و مهم تر از همه ارجاع ها  قرار می گیریم. به همین دلیل است که یکی از بهترین شیوه های بازاریابی برای کسب و کار ها، بازاریابی ارجاعی است. این شیوه بازاریابی باعث می شود تا شما نسبت به رقبای خود متمایز شوید. البته اگر بتوانید استراتژی های مربوط به آن را درست در کسب و کار خود پیاده سازی کنید. در این مقاله درمورد این شیوه بازاریابی و نکات مربوط به آن توضیح داده شده است.

بازاریابی ارجاعی چیست؟

این نوع بازاریابی یکی از صد ها شیوه بازاریابی است که در آن از توصیه ها و تبلیغات شفاهی برای رشد پایگاه مشتری یک کسب و کار از طریق شبکه های مشتریان فعلی همان شرکت استفاده می شود. بازاریابی ارجاعی می تواند به اشکال مختلفی اجرا شود. اما پایه و اساس آن براساس طرفداران برند شماست. درواقع در این نوع بازاریابی، مشتریان فعلی شما به حامیان برند شما تبدیل خواهند شد.

چرا از بازاریابی ارجاعی استفاده کنیم؟

بازاریابی ارجاعی

قبل از هر گونه توضیح اضافی بگذارید توضیح دهیم که چرا بازاریابی ارجاعی نسبت به دیگر روش های بازاریابی اولویت دارد:

  1. برداشت و تبلیغی که به صورت دهان به دهان انجام می شود، حداقل 5 برابر بیشتر از یک تبلیغ پولی باعث افزایش فروش می شود. مشتریانی که از طریق شیوه دهان به دهان به دست می آیند، حدود دو برابر بیشتر از مشتریان معمولی خرج می کنند و خود نیز دو برابر بیشتر ارجاع می دهند.
  2. علاوه بر این ها مشتریانی که از طریق بازاریابی ارجاعی به دست آمده اند، سرنخ و لید های ارجاع شده از آن ها 30 درصد بهتر تبدیل می شود و 16 درصد ارزش و طول عمر بیشتری نسبت به سرنخ های به دست آمده از طریق کانال های دیگر دارند.
  3. به طور کلی بازاریابی دهان به دهان و ارجاع مقرون به صرفه، قدرتمند و قابل اعتماد است. هنگامی که تجربه خوبی از یک برند، محصول یا خدمات داشته باشیم، خوشحال می شویم و دوست داریم که آن را با دیگران به اشتراک بگذاریم.

استفاده از بازاریابی ارجاعی برای ایجاد مزیت رقابتی

استفاده از بازاریابی ارجاعی برای ایجاد مزیت رقابتی

انقلاب دیجیتال باعث شده است تا راه اندازی کسب و کار های آنلاین از هر زمان دیگری راحت تر باشد. اما همین باعث می شود که بازار به شدت رقابتی باشد. به همین دلیل شما باید به دنبال راهی برای متمایز شدن در برابر بی شمار رقیب باشید.

طبق آمار های به دست آمده بازاریابی ارجاعی نه تنها مفید است؛ بلکه اگر می خواهید نسبت به رقبای خود متمایز شوید، بسیار مهم است. مشتریانی که از طریق این شیوه بازاریابی به دست آمده باشند، وفاداری بیشتری دارند و بهتر می توانند به شما اعتماد کنند. ارجاعات مشتریانی که از خرید شما راضی بوده اند، باعث می شود دیگر افراد نیز پول خوبی برای خرید محصولات شما پرداخت کنند. همچنین در صورتی که مشتریان جدید نیز از خرید خود راضی باشند، می توانند دوباره محصولات، خدمات و برند شما را به دیگران معرفی کنند. این باعث می شود که بازاریابی ارجاعی یک چرخه بی پایان برای شما ایجاد کند.

نمونه موفق از بازاریابی ارجاعی

نمونه های موفق از بازاریابی ارجاعی

برند Girlfriend Collective

همان طور که می دانید در صنعت مد برند های بسیار زیاد و معتبری حضور دارند. به همین دلیل اگر می خواهید در آن سهمی از بازار داشته باشید، باید به سرعت متمایز شوید.

برند Girlfriednd Collective یک شرکت تجارت الکترونیک پوشاک ورزشی است و توانست با استفاده از بازاریابی ارجاعی در برابر رقبای بزرگی مانند آدیداس و نایکی سهم نسبتا خوبی از بازار را به دست بیاورد.

برای انجام این کار این برند در ابتدای شروع کار محصولات عالی و با کیفیت تولید می کرد. بعد از تولید محصولات با کیفیت برند باید نام خود را با کمترین هزینه ممکن بین مردم معرفی می کرد؛ چرا که این شرکت نمی خواست مانند رقبای خود برای بازاریابی سنتی هزینه ای کند. به همین دلیل تصمیم گرفت که بودجه بازاریابی خود را از طریق شیوه ای نسبتا عجیب با اهدای رایگان شلوار های 80 دلاری بین مردم خرج کند. با این کار مردم از کیفیت بالای شلوار های این برند شگفت زده شدند و این برند را به یکدیگر معرفی کردند. همین نیز باعث شد که این برند از طریق بازاریابی ارجاعی بر سر زبان ها بیفتد.

جمع بندی

بازاریابی ارجاعی یک استراتژی بازاریابی است که در آن برند مشتریان را تشویق و تحریک می‌ کند تا مشتریان جدید را به کسب و کار ارجاع دهند. بازاریابی ارجاعی همچنین با نام بازاریابی دهان به دهان شناخته می‌ شود. این یک استراتژی بازاریابی قدرتمند است؛ زیرا افراد بیشتر از دیگر روش ها به توصیه ‌های افرادی که می ‌شناسند، اعتماد دارند. شما می توانید برای ترغیب مشتریانتان به تبلیغ شما از محرک هایی مانند احساسات، خلاقیت و نوآوری، تخفیفات، برگزاری مسابقات، ایجاد ارزش های اجتماعی و فرهنگی، داستان سرایی و … استفاده کنید. بازاريابی ارجاعی می ‌تواند به صورت طبيعی يا با كمك بازاريابان انجام شود. برای آشنایی بیشتر با این شیوه بازاریابی در این مقاله در مورد نکات مرتبط با آن توضیح دادیم.

 

نظرات کاربران