بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور چیست؟

هنگامی که شما از بازاریابی داده محور یا Data-Driven Marketing استفاده بکنید، در واقع داده هایی که به دست آمده را مورد بررسی و تحلیل قرار می دهید و با استفاده از آن ها، تصویر بهتری از بازدید کنندگان وب سایت خود ترسیم می کنید. بسیاری از شرکت ها و وب سایت ها با کارهایی از قبیل فروش خدمات در وب سایت یا درخواست اشتراک در خبرنامه، اطلاعات و داده هایی از بازدیدکنندگان خود به دست می آورند. زمانی که شما بدانید چه قشری از کاربران اینترنت، بازدید کننده وب سایت شما هستند، بهتر می توانید برنامه هایی برای جذب بازدید کنندگان داشته باشید و با استفاده از این اطلاعاتی که به دست آورده اید، ترافیک و رتبه وب سایت خود را در صفحه نتایج موتور جستجو گوگل افزایش دهید.

این اطلاعات و داده ها از بازدید کنندگان و کاربران یک وب سایت شامل این موضوع می شود که بازدید کنندگانتان از کجا جذب وب سایتتان شده اند و این که چقدر حاضرند که برای یک محصول خاص هزینه کنند. بدیهی است که اگر بازاریابی، چنین اطلاعات و داده هایی را در اختیار داشته باشد، می توانید کمپین های بسیار تاثیر گذاری برای وب سایت مورد نظر خود ایجاد کنید. طبیعی است که هرچه کمپین شما دقیق تر و مشخص تر باشد، شانس موفقیت شما در محیط بازاریابی آنلاین بیشتر خواهد بود.

 

نحوه استفاده از Google Analytics برای بازاریابی داده محور

نحوه استفاده از Google Analytics برای بازاریابی داده محور

وقتی صحبت از تحلیل در بازاریابی می شود، اغلب در مورد Google Analytics است. Google Analytics وسیله ای است که گوگل در اختیار وبمستر ها و صاحبان وب سایت ها قرار داده است که با استفاده از آن بتوانند ترافیک، عملکرد و میزان بازدید وب سایت خود را اندازه گیری کنند.

Google Analytics می تواند برای بازاریابان آنلاین بسیار مفید باشد. هنگامی که یک بازاریاب آنلاین بخواهد کمپینی را برای جذب بازدید کننده به وب سایت مورد نظر ایجاد کند، به اطلاعاتی از قبیل ترافیک، عملکرد وب سایت و این که ترافیک وب سایت از کجا نشات می گیرد، نیاز دارد. حال همانطور که می دانید، Google Analytics چنین اطلاعات و داده هایی را در اختیار بازاریابان قرار می دهد؛ در نتیجه، اگر به بازاریابی آنلاین علاقه مندید، الزامی است که از داده ها و اطلاعاتی که Google Analytics به شما ارائه می دهد، استفاده کنید.

بازاریابان آنلاین با استفاده از Google Analytics می توانند متوجه شوند که کدام صفحات وب سایت از بیشترین بازدید و ترافیک برخوردارند و کدام کمپین آن ها بیشترین گردش مالی را برای وب سایت مورد نظرشان ایجاد می کند. البته Google Analytics محدود به این اطلاعات نیست و بازاریابان آنلاین با استفاده از Google Analytics می توانند متوجه شوند که کاربران اینترنتی به طور متوسط از چند صفحه و برای چه مدت بازدید می کنند. البته باید به این موضوع دقت کنید که شما نمی توانید داده ها و اطلاعاتی که Google Analytics در اختیارتان قرار می دهد را در سطح فردی به ازای هر بازدید کننده مشاهده کنید. شما همیشه به آن به عنوان یک کل بزرگ نگاه می کنید؛ بنابراین شما به جای یک فرد به رفتار گروهی از افراد نگاه می کنید.

 

روش اعمال بازاریابی داده محور

روش اعمال بازاریابی داده محور

زمانی که شما اطلاعات و داده های وسیعی را از بازدید کنندگان خود به دست می آورید، بازاریابی و شروع یک کمپین با استفاده از این داده ها و اطلاعات بسیار ساده تر و جالب تر است. برای شروع بازاریابی داده محور، بسیار اهمیت دارد که اهدافی را برای خود مشخص کنید تا بتوانید مطابق با اهدافی که مشخص کرده اید، گام بردارید. در زیر ترتیبی از اهدافی که مناسب است برای شروع یک کمپین بازاریابی داده محور برای خود تعیین کنید، تهیه کرده ایم.

ابتدا باید تحلیل کنید که مشتریان و بازدید کنندگان وب سایت شما در حال حاضر از چه قشری هستند و چه کسانی می باشند. زمانی که متوجه شدید که بازدید کنندگان وب سایت شما چه نوع افرادی هستند، سپس می توانید تعیین کنید که بازدید کنندگان وب سایت به دنبال چه چیزی هستند. با این اطلاعات و داده ها می توانید وب سایت خود را بهتر سازماندهی کنید تا به مشتریان خود خدمات ارائه دهید.

بعد از انجام دادن این مرحله، باید از این موضوع آگاه شوید که روندی که بازدید کنندگان شما از وب سایت شما خریداری می کنند، در حال حاضر چگونه پیش می رود. در آخر، باید محتوا هایی که برای وب سایت خود ایجاد کرده اید را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار دهید و مشخص کنید که آیا محتوای شما نیاز به تغییر دارد یا خیر. همیشه به یاد داشته باشید که ایجاد تغییرات در محتوا و ویرایش آن، زمان کمتری نسبت به ایجاد محتوا صرف می کند.

 

نمونه هایی از بازاریابی داده محور

نمونه هایی از بازاریابی داده محور

بازاریابی داده محور روش های مختلفی دارد و شما می توانید تنوع زیادی در کمپین های مبتنی بر بازاریابی داده محور پیدا کنید. در ادامه مقاله شما را با چند روش از بازاریابی داده محور آشنا می کنیم.

  • بازاریابی ایمیلی

بازاریابی ایمیلی داده محور، عمدتا به رویدادهای مختلف که در زمان های متفاوت رخ می دهد، وابسته است. یعنی محتوای یک ایمیل احتمالی با توجه به اقدامات قبلی او متفاوت است. دلیل این مسئله هم این موضوع است که بازاریاب می داند که کاربر و مشتری بالقوه به دنبال چه چیزی می گردند. مشتری بالقوه که بیشتر کارش با وب سایت و خرید محصولات وب سایت است، ایمیلی با قیمت های محصولات دریافت نمی کند؛ بلکه مزایای پس از خرید را در ایمیل دریافت می کند.

  • آزمایش محتوا

آزمایش محتوا، ایمیل یا محتوا بصری یکی از جنبه های مهم بازاریابی است. ایده این است که شما نسخه های مختلفی از محتوای خود را ایجاد کنید و آن را برای همان مخاطبان ارسال کنید. به این ترتیب می توانید بینشی در مورد آنچه برای گروه هدف مفید است به دست آورید. یک پست با دو تصویر هدر متفاوت می تواند نتایج متفاوتی به همراه داشته باشد. این به شما امکان می دهد داده ها را تجزیه و تحلیل کنید و بدانید بهترین گزینه چیست.

نظرات کاربران