بازاریابی سبز

بازاریابی سبز چیست؟

امروزه، با توجه به شرایط محیط زیست، مصرفه بی رویه پلاستیک ها، آلودگی هوا و گرم شدن کره زمین که بزرگ ترین خطرات برای محیط زیست ما محسوب می شوند، باید از کار ها و ایده های مفید در این زمینه اطلاعات بیشتری داشته باشیم. برای جلوگیری از نابودی محیط زیست، تمام مردم دنیا با آگاهی کافی در این زمینه می‌توانند کمک رسان باشند و با انجام ایده های جدید و تجدید پذیر، به کره زمین کمک کنند. یکی از این کار های تجدید پذیر، بازاریابی سبز است که علی رقم هزینه بالای آن، بسیاری از مردم به آن روی آورده اند تا سهمی هرچند کوچک در احیای محیط زیست و کره زمین خود داشته باشند.

آشنایی با بازاریابی سبز

اگر به زبان ساده بگوییم، بازاریابی سبز به خرید و یا فروش مواد، محصولات یا ارائه خدماتی گفته می شود که در آن اهمیت دادن به محیط زیست بسیار برجسته است. بعضی از مردم آن را به بازاریابی زیست محیطی نیز می شناسند.  اغلب مصرف کنندگان، هنگام خرید این مدل را با برند هایی مانند ارگانیک، سازگار با محیط زیست، قابل بازیافت یا پایدار می شناسند. در واقع اغلب مردم در تلاش هستند تا بازاریابی نوین که اغلب درآمد محور است را به سلامت محور یا همان بازاریابی سبز تغییر دهند.

هدف از بازاریابی سبز چیست؟

1) به نمایش گذاشتن روش های بازاریابی سبز و ترغیب مردم برای شرکت و کمک به محیط زیست.

2) پذیرفتن و تلاش برای اجرای مسئولیت اجتماعی در برابر محیط زیست.

3) کاهش هزینه هایی مانند بسته بندی محصولات، حمل و نقل مواد، مصرف عواملی مثل آب، برق، گاز و…

 4) به نمایش گذاشتن آگاهی و به روز بودن خدمات، محصولات و بازاریابی کنونی.

5) تولید بسته بندی هایی که دوستدار محیط زیست هستند، یا به عبارتی قابل بازیافت اند.

 6) تولید اغلب محصولات قابل بازیافت و تولید مواردی که به راحتی و مداوم قابل استفاده هستند.

7) تولید محصولات مختلف، از مواد بازیافتی برای کاهش مصرف انرژی.

8) تفکیک زباله ها و مصرف برخی از آن ها به عنوان مواد اولیه برای تولید مواد دیگر.

بازاریابی سبز

برای وارد کردن بازاریابی سبز به کسب و کار خود، از کجا باید شروع کرد؟

  • پیام خود را به وسیله تبلیغات در رسانه های اجتماعی مانند فضای مجازی، تلویزیون، رادیو و… به همه مردم ارسال کنید.
  • ویژگی های سبز و دوستدار محیط زیست شرکت خود را به وسیله تمامی نقاط تماس با مشتری مانند وب سایت، ایمیل، فضاهای مجازی، تلفن همراه و غیره، تبلیغ کنید.
  • تحقیقات خود را در رابطه با بازاریابی سبز آغاز کرده وکاملا به مفهوم آن متعهد باشید.
  • پیشرفت های خود را به تمامی مردم ابلاغ کرده و مزایای آن را با همگان به اشتراک بگذارید.

بهتر است بدانید که با فرهنگ سازی درست و به مرور زمان، بازاریابی سبز نسبت به بازاریابی های معمولی سود بیشتری کسب خواهد کرد و طرفداران بیشتری جذب آن خواهند شد. به همین دلیل است که اکثر مردم در تلاش هستند که کسب و کار خود را به آن سمت سوق دهند.

راه های اجرای بازاریابی سبز

اگر شما فکر می کنید که برای انجام بازاریابی سبز، تنها باید محصولی تولید کنید که دوستدار محیط زیست باشد، کاملا در اشتباه هستید، زیرا علاوه بر تولید محصولات دوستدار محیط زیست، می توانید کار های بیشتری را در استراتژی بازاریابی سبز خود انجام دهید.

 1) می توانید از کاغذ و جوهر های دوستدار محیط زیست، در کار های خود استفاده کنید. در کل برای کار چاپ، بهتر است از مواد بازیافتی استفاده کنید و مواد چاپی معمولی را کنار بگذارید.

 2) استفاده از راه های بسته بندی و حمل و نقل دوستدار محیط زیست.

 3) استفاده از منابع تجدید پذیر.

 4) انجام کار های لازم برای جبران کردن اثرات مخرب بر روی محیط زیست.

5) حذف روش های تبلیغاتی متداول و استفاده بیش تر از روش های تبلیغاتی دیجیتالی.

فریب مشتریان

بسیاری از کمپانی ها، برای افزودن مشتری های بازاریابی سبز، به کسب و کار خود، دست به فریب آن ها می زنند و تلاش می کنند که محصولات خود را به روشی سبز و تجدید پذیر نشان دهند. آن ها با به کار بردن کلمه تجدید پذیر یا سبز در توضیحات خود یا استفاده از رنگ سبز در بسته بندی محصولات خود، سعی بر فریب مشتریان دارند. اما اگر شما واقعا محصولی دوستدار محیط زیست می خواهید بهتر است به دنبال مدرک و تاییدیه رسمی آن باشید.

راه های اجرای بازاریابی سبز

شرکت های معروف که سعی دارند بازاریابی سبز را در کسب و کار خود اجرا کنند

  • کمپانی معروف کوکاکولا با راه اندازی کمپین PlantBottle خود، با هدف کمک به کارآفرینان خانم، تشویق مردم دنیا به داشتن زندگی سالم و کمک به مصرف درست آب در سراسر جهان پرداخته است.
  • کمپانی پپسی نیز با راه اندازی یک کمپین در تلاش است تا مردم سراسر جهان، منابعی مانند آب را در تولیدات خود کاهش دهند.
  • Tom’s of Maine که یک تولید کننده محصولات بهداشتی است، با راه اندازی کمپین خود، در تلاش است که دانش آموزان را دوستدار محیط زیست بار بیاورد و با آموزش صحیح در رابطه با نحوه تمیز کردن محیط زیست، بازاریابی سبز خود را راه انداخته است.

همه مردم دنیا در تلاش هستند تا به نوعی به کره زمین خود کمک کنند، تا زندگی سبزتری داشته باشند. شما چرا نباید جزو آن ها باشید؟ کره زمین سبز تر، زندگی سبز تری را به شما هدیه می دهد

نظرات کاربران