بازاریابی صادراتی

چگونه یک برنامه بازاریابی صادراتی طراحی کنیم ؟

جهانی شدن و تجارت الکترونیک اخیرا موجب شده است که همه افراد به سمت تجارت بین المللی هجوم بیاورند. در گذشته دسترسی به انواع بازاریابی تنها برای کسانی امکان پذیر بود که در مقیاس های بزرگ فعالیت می کردند. در حالی که امروزه برای شرکت های کوچک و کسانی که مجددا در تجارت فروش فعالیت می کنند نیز قابل دستیابی است. البته همچنان بسیاری از افراد و صاحبان شرکت ها هستند که از فواید کسب و کار های جدید در دنیا در صنعت خود آگاهی کافی ندارند. کسانی که از این موضوع مطلع اند نیز در بیشتر مواقع نمی دانند کار خود را باید از کجا آغاز کنند. امروزه بیشتر شرکت ها به دنبال راهنمای تجارت بین المللی که به آن بازاریابی صادراتی نیز گفته می شود، می گردند. در این مقاله قصد داریم درمورد این نوع بازاریابی توضیحاتی بدهیم.

بازاریابی صادراتی به چه معناست؟

بازاریابی صادراتی به عملی می گویند که شرکت در طی آن محصولات یا خدمات خود را به یک کشور خارجی می فروشد. در این نوع بازاریابی محصولات در کشور اصلی از همان ابتدا برای خریداران در مکان های بین المللی تولید و سپس توزیع می شوند. نکته مهم بازاریابی صادراتی که میزان اهمیت آن را نشان می دهد، این است که میان محصولاتی که به طور معمول در دسترس کشور های خارجی هستند و محصولات یا خدماتی که به طور اختصاصی برای مشتریان خارجی عرضه می شوند، تفاوت های فاحشی به چشم می خورد.

بازاریابی صادراتی چه اهمیتی برای کسب و کار ها دارد؟

بازاریابی صادراتی

امروزه کسب و کار ها با افزایش فروش خود در سطح بین المللی، محصولات خود را دو یا سه برابر می کنند. البته این نکته را نیز در نظر داشته باشید که بازار های خارجی به اندازه مشتریان داخلی خواهان محصولات شما نیستند. تفاوت های فرهنگی، هزینه های هنگفت حمل و نقل، زمان زیاد حمل و نقل، سیاست های داخلی کشور ها، سیاست های تجارت بین المللی از جمله موانعی هستند که بر سر راه این تجارت قرار گرفته اند.

سوال مهمی که در اینجا مطرح می شود این است که چرا شرکت ها به بازاریابی صادراتی نیاز دارند؟ اگر بخواهیم به این پرسش پاسخی کوتاه بدهیم باید بگوییم که برای تجارت بین المللی گوگل به تنهایی کفایت نمی کند. بلکه برای موفقیت در این حوزه لازم است که از رفتار های خرید، علایق و انواع نیاز مشتری خارجی خود اطلاعات کافی داشته باشید. شما می توانید به تمام این موارد در یک برنامه بازاریابی صادراتی دست یابید. طرح این بازاریابی برای این که به یک استراتژی خاص بپردازد، ایجاد می شود.

نحوه طراحی یک برنامه بازاریابی صادراتی

طراحی برنامه بازاریابی صادراتی

 میان برنامه بازاریابی معمولی و صادراتی تفاوت های چندانی مشاهده نمی شود. تنها فرقی که این دو بازاریابی با یکدیگر دارند، مکان آن هاست. در بازاریابی صادراتی باید همان تحقیقاتی که برای بازاریابی داخلی بهینه انجام می شود، در سطح بین المللی کامل تر شود. در ادامه به نحوه طراحی بازاریابی صادراتی می پردازیم:

  • انتخاب کشور خارجی

اولین و واضح ترین مرحله برنامه بازاریابی صادراتی انتخاب کشور مورد نظر است. ممکن است گذراندن این مرحله ساده به نظر برسد؛ اما در عین حال اهمیت بسیاری دارد. شما می توانید این کار را از قاره ها شروع کنید. هرچند هر کشوری ویژگی های منحصر به فرد خود را دارد، بسیاری از تفاوت های فرهنگی و رفتار های خرید را می توانیم به کل قاره نسبت دهیم. پس از این که یک قاره را انتخاب کردید، سه مورد از بهترین کشور هایی را که ممکن است به محصولات و خدماتتان علاقه نشان دهند، انتخاب کنید و درموردشان به تحقیق بپردازید.

  • تحقیق درمورد وضعیت طبیعی کشور خارجی

این عامل به میزان زیادی به نوع محصولی که می فروشید وابسته است. مطلع بودن از عواملی مانند آب و هوا، اندازه زمین، محیط زیست، سهولت جا به جایی و … در میزان موفقیت شما در توسعه بین المللی تاثیر مستقیم دارند. برای مثال اگر قصد دارید کالا های فاسدشدنی بفروشید، دقت کنید که مناطق کوهستانی بازار هدف شما نباشند؛ زیرا کالا های مورد نظر به احتمال زیاد پیش از رسیدن به مقصد فاسد می شوند.

تحقیق درمورد وضعیت طبیعی کشور خارجی
  • تحقیقات اجتماعی و اقتصادی

یکی دیگر از موارد مهمی که باید در طراحی برنامه بازاریابی صادراتی خود در نظر داشته باشید، شرایط اجتماعی-اقتصادی مکان مورد نظر است. محصولات شما باید با جمعیت شناسی اجتماعی-اقتصادی آن مکان کاملا سازگار باشند. برای مثال لباس های تجملاتی و مطابق مد روز ممکن است در کشور های خاصی در آفریقا یا آسیا چندان مورد استقبال واقع نشوند؛ زیرا خیلی گران هستند. کیفیت مواد اولیه ای که در ساخت محصولاتتان به کار می برید باید با توان مالی کشور هدف مطابقت داشته باشد. لازم است در ابتدا تعیین کنید که کشوری که می خواهد محصولات شما را بخرد در کدام یک از طبقات بالا، متوسط و پایین جای می گیرد.

جمع بندی

امروزه عوامل متعددی سبب شده اند که توسعه بین المللی در دستور کار بسیاری از کسب و کار های کوچک و بزرگ قرار گیرد. عواملی نظیر تجارت الکترونیک، جهانی شدن و … . یکی از برنامه هایی که به جهانی شدن کمک می کند، برنامه بازاریابی صادراتی است. این نوع بازاریابی عملی است که شرکت در آن به کشور های خارجی محصول یا محصولاتی را می فروشد. در این مقاله توضیح دادیم که بازاریابی صادراتی چیست و چگونه می توانیم یک برنامه برای آن طراحی کنیم.

نظرات کاربران