برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام

برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام در هفت مرحله

برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام کلید موفقیت یک پیج است. داشتن استراتژی محتوایی منظم و مدون و پایبندی به آن همان چیزی است که یک صفحه ایسنتاگرامی را از رقیبان خود متمایز می کند. حتما می دانید که در جهان امروز، بازاریابی محتوایی و روش هایی مثل اینستاگرام مارکتینگ نقش فعالانه و مهمی در میزان فروش و سود کسب و کار ها ایفا می کنند، به همین دلیل انتخاب درست استراتژی محتوایی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید با یادگیری روش برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام ، گامی مهم در مسیر رشد و پیشرفت شغلی خود بردارید. ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم که چگونه یک تقویم محتوایی موفق برای صفحه اجتماعی برند خود بسازید. با ما همراه باشید.

مرحله اول: مخاطب هدف خود را مشخص کنید.

برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام

قبل از اینکه تولید محتوای اینستاگرامی را آغاز نمایید، باید تصویر دقیقی از مخاطب هدف خود داشته باشید. در واقع باید بدانید که هدف شما از تولید محتوا جذب چه افرادی است و چه کسانی قرار است شما را دنبال کنند. برای واضح تر شدن موضوع می توانید از این سوالات کمک بگیرید:

محدوده سنی مخاطب من چقدر است؟

کاربران زن به دنبال کردن محتوای من بیشتر علاقه نشان خواهند داد یا کاربران مرد؟

مخاطبان من به چه زمینه هایی علاقه دارند؟

مخطبان من معمولا چه نوع محتوایی را در فضای آنلاین دنبال می کنند؟

پس از اینکه پاسخ این سوالات را یافتید، می توانید تصویری نسبی از مخاطب خود در ذهنتان ترسیم کنید و علاقه و نظر او را در برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام دخیل نمایید؛ اما اگر قرار نیست از صفر شروع کنید و در حال حاضر نیز تعدادی دنبال کننده دارید، می توانید از قابلیت های خود پلتفرم اینستاگرام مثل قابلیت Insights برای تحلیل و آنالیز مخاطبان بهره ببرید. علاوه بر این، برگزاری نظرسنجی و تعامل با دنبال کنندگان نیز به واضح تر شدن تصویر مخاطب هدف در ذهن شما کمک می کند.

مرحله دوم: اهداف خود را از اینستاگرام مارکتینگ تعیین کنید.

اینستاگرام مارکتینگ

هدف داشتن باعث می شود که شما بتوانید مسیر منحصر به فرد خود را ترسیم کنید. اهداف مشخص در واقع نقاط عطف نقشه راه شما هستند. برای برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام ، باید ابتدا تعیین کنید که دقیقا قرار است محتوا شما را به چه چیزی برساند. آیا قرار است تعداد دنبال کنندگان شما بیشتر شود؟ آیا هذف اصلی بالا بردن تعاملتان با همیت تعداد دنبال کننده است؟ قصد دارید از طریق این پلتفرم فروش خود را بالا ببرید؟ و… . اهداف خود را به صورت فصلی و ماهانه بازنگری و تحلیل کنید تا بتوانید استراتژی خود را با نتایج به دست آمده تطبیق دهید.

مرحله سوم: ستون های اصلی محتوای خود را ایجاد نمایید.

در این مرحله شما باید نوع و بن مایه های اصلی محتوای اینستاگرام خود را تعیین کنید. اینکه بدانید قصد دارید در چه قالب و زمینه ای محتوا تولید کنید، به شما کمک می کند که برنامه ریزی بهتری داشته باشید. مثلا اگر حوزه کاری شما تناسب اندام است، ستون های محتوایی شما باید چیزی شبیه به این باشد:

ستون اول: روال تمرین: به اشتراک گذاشتن روتین های ورزشی مختلف برای افراد معمولی یا با محدودیت های خاص.

ستون دوم: نکات تغذیه ای: به اشتراک گذاشتن ایده های غذای رژیمی یا آنچه که در طول یک روز می خورید.

ستون سوم: روزمرگی ها: به اشتراک گذاشتن چالش ها و روال هر روزه زندگی یک ورزشکار.

شما می توانید برای مشخص کردن ستون های محتوایی از ابزار Visual Planner Plann یا ابزار های مشابه استفاده کنید تا تجسم و سازماندهی بهتری از آنچه که در ذهنتان است، داشته باشید.

مرحله چهارم: فرمت های محتوایی خود را انتخاب کنید.

انتخاب فرمت

در مرحله قبل اشاره کردیم که مشخص بودن قالب محتوا به انجام هر چه بهتر برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام می انجامد. علاوه بر این، افزودن تنوع به تقویم محتوایی اینستاگرام برای جذاب نگه داشتن فید و تعامل بهتر با مخاطب، ضروری است. هر قالب اینستاگرامی هدف خود را دنبال می کند و جایگاه ویژه ای در قیف تبدیل شما دارد تا بتوانید یک کاربر معمولی را به یکی از طرفداران صفحه خود تبدیل کنید.

لایو اینستاگرام: بهترین قالب برای ارتباط شخصی تر و تعامل بیشتر

استوری اینستاگرام: بهترین قالب برای ایجاد صمیمیت و عمق

ریلز اینستاگرام: بهترین قالب برای جذب دنبال کننده و افزایش آگاهی از برند

پست اینستاگرام: بهترین قالب برای محتوای کاربردی و اصلی صفحه شما

مرحله پنجم: یک تقویم محتوایی و برنامه بارگذاری دقیق ایجاد کنید.

وقتی که یک برنامه منسجم و دقیق را برای بارگذاری محتوای خود دنبال کنید، مخاطب شما را به عنوان یکی از فعالان جدی صنعت در نظر می گیرد و بیشتر به شما اعتماد خواهد کرد. به همین دلیل ایجاد یک تقویم محتوایی اینستاگرام دقیق که بر پایه و اساس مراحل قبل نوشته شده باشد، مهم ترین مرحله در برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام است. در این مرحله شما موظف اید مناسبت های خاص را شناسایی کنید و تعیین نمایید که چند بار در هفته قرار است پست یا استوری گذاشته شود.

مرحله ششم: برای هشتگ ها یک استراتژی منظم داشته باشید.

استراتژی هشتگ ها

هشتگ ها اگر به درستی انتخاب شوند، بازدید پست و در نهایت بازدهی صفحه اینستاگرامی شما را افزایش خواهند داد. برای ایجاد استراتژی، باید هشتگ های مرتبط با جایگاه و محتوای خاص خود و هشتگ های محبوب در جامعه را شناسایی کنید. نکته مهم این است که تنها به دسته ای خاص از هشتگ ها محدود نشوید و تا حد امکان هشتگ ها را از دسته های مختلف به کار ببرید.

دسته اول هشتگ ها: هشتگ های گسترده: این دسته محبوب و پر کاربرد هستند ولی رقابت بالایی دارند. مثل #سفر یا #غذا

دسته دوم هشتگ ها: هشتگ های خاص: این دسته مصادیق کمتری را پوشش می دهند و میزان سرچ آن ها نیز کمتر است؛ اما رقابت پایین تری دارند. مثل #سفر_با_قطار_به_جنوب یا #ایده_غذای_گیاهی

شما باید از هر دو دسته در استراتژی خود استفاده کنید؛ اما کاربرد هشتگ های گسترده در پست های شما باید محدود تر باشد تا پست شما در دریایی از محتوا های مشابه غرق نشود.

مرحله هفتم: تجزیه و تحلیل کنید.

بعد از پیاده کردن برنامه ریزی محتوای اینستاگرام، باید نتایج به دست آمده را تحلیل کنید تا نقاط قوت و ضعف برنامه خود را بیابید. این کار باعث می شود که در ادامه رویکرد قوی تری داشته باشید.

جمع بندی

برنامه ریزی تولید محتوای اینستاگرام کار آسانی نیست؛ اما با رعایت برخی نکات خاص و پیش گرفتن یک روش مشخص و منطبق بر تجربه می توانید استراتژی منظم و کاربردی خود را برای تولید محتوا ایجاد کنید. ما در این مقاله در هفت گام به شما آموزش دادیم که چگونه باید از صفر برنامه ریزی را شروع کنید و در هر مرحله نکات مهم را برشمردیم.

نظرات کاربران