بودجه خزش

بودجه خزش چیست و عوامل تاثیرگذار بر آن کدام اند؟

برای اینکه بتوانید محتوای تولید شده خود را در سایت قرار دهید تا کاربران بتوانند با جستجو در اینترنت آن را مشاهده کنند، سایت و محتوای شما باید ابتدا خزش یا به اصطلاح ایندکس شود تا در صفحه نتایج جستجو قرار بگیرد. سرور های گوگل برای اینکه بتوانند محتوای شما را ایندکس کنند، به زمان نیاز دارند. علاوه بر این، تعداد محتوایی که در یک بازه زمانی مشخص می توانید ایندکس کنید، محدود است. به این میزان محدود شده، بودجه خزش گفته می شود. در ادامه، درمورد اینکه بودجه خزش چیست بیشتر توضیح خواهیم داد.

بودجه خزش چیست؟

بودجه ایندکس یا خزش در واقع مقدار منابع و زمانی است که ربات های جستجوی گوگل به خزیدن وبسایت شما و فهرست بندی آن اختصاص می دهند. بسته به سایت و بودجه ای که دارید، ربات های گوگل هر چند وقت یک بار، سایت شما را بررسی خواهند کرد و در صورتی که محتوایی برای ایندکس شدن وجود داشته باشد، آن را ایندکس خواهند کرد.

آیا بودجه خزش روی سئو تاثیر می گذارد؟

بودجه خزش

بودجه خزش به طور مستقیم یک عامل برای رتبه بندی سئو تکنیکال نیست؛ اما اگر به هر دلیلی ربات های گوگل در زمان خزیدن سایت با خطایی رو به رو شوند که مانع از خواندن آن ها و فهرست بندی محتوای شما شود، احتمال نمایش محتوا های شما در صفحه نتایج جستجو بسیار کم خواهد بود.  علاوه بر این، ربات های گوگل نمی توانند دائم در حالی بررسی و خزیدن در سایت شما باشند. در صورتی که بودجه خزش سایت شما بیش از حد معمول باشد، با کندی یا خطا در سیستم مواجه خواهید شد. در این زمان با مشکل دیر ایندکس شدن صفحات یا عدم ایندکس شدن آن ها رو به رو خواهید شد که باعث می شود رتبه پایین تری در صفحه نتایج جستجو داشته باشید.

گوگل از الگوریتم های بسیار مختلفی استفاده می کند تا تصمیم بگیرد که صفحه شما باید در کجا قرار داشته باشد. خزیدن ربات های گوگل در صفحات وبسایت شما مشخص می کند که آیا صفحه شما قرار است نمایش داده شود یا خیر. این موضوع ربطی به محتوای با کیفیت ندارد.

بودجه خزش چگونه تعیین می شود؟

در پاسخ به این پرسش که بودجه خزش توسط گوگل چگونه تعیین می شود، باید گفت که دو عنصر مهم برای اختصاص دادن میزان بودجه لازم در نظر گرفته می شود. اولین مورد میزان تقاضای خزیدن و مورد دوم نیز محدودیت خزیدن برای سایت است.

عوامل تاثیرگذار در میزان تقاضای خزیدن

میزان تقاضای خزیدن

تقاضای خزیدن به میزان تمایل گوگل برای خزیدن در سایت شما اشاره دارد. میزان تقاضای خزیدن در وبسایت شما توسط گوگل به دو عامل میزان سابقه سایت و محبوبیت آن بستگی دارد.

  • محبوبیت

اولین عامل مهم تاثیر گذار در میزان تقاضای گوگل برای خزیدن در سایت شما، میزان محبوبیت آن است. هرچه یک سایت بک لینک بیشتری داشته باشد یا صفحاتی داشته باشد که ترافیک بیشتری را جذب کنند، در اولویت برای خزیدن و ایندکس شدن قرار می گیرد؛ به همین دلیل است که بودجه خزش سایت های محبوب بیشتر است.

بک لینک ها به گوگل کمک می کنند تا متوجه شود کدام صفحات سایت ارزش خزیدن و بررسی دارند. اگر گوگل متوجه شود که مردم به سایت شما علاقه دارند و درمورد آن صحبت می کنند، سریع تر برای خزیدن آن اقدام خواهد کرد تا ببینید تبلیغات و بک لینک های گرفته شده برای سایت مربوط به چیست.

دقت داشته باشید که داشتن تعداد بک لینک های بالا تنها معیار مهم نیست. بک لینک هایی که دریافت کرده اید باید از سایت ها و منابع معتبر باشند.

  • سابقه و تعداد دفعات به روزرسانی

عامل بعدی در میزان تقاضای خزیدن گوگل برای سایت و بودجه خزش آن، سابقه و تعداد دفعات به روزرسانی سایت در بازه های زمانی مشخص است. گوگل سایتی را که مدت هاست به روزرسانی نشده است، نمی خزد.

گوگل الگوریتم تعداد دفعات خزیدن مجدد وبسایت ها را توسط موتور جستجو و ربات های خود فاش نکرده است؛ اما عامل مشخص و قطعی ای که وجود دارد، این است که اگر ربات ها متوجه شوند سایت به روزرسانی شده است، به طور موقت بودجه خزش آن را افزایش می دهند. برای مثال، سایت های خبری که در طول روز چندین دفعه محتوا ها و خبر های جدید منتشر می کنند، معمولا بیشترین بودجه را برای خزش دارند.

 عوامل دیگری که می توانند ربات های گوگل را به خزیدن در سایت مجبور کنند عبارتند از:

  1. تغییر نام دامنه: با تغییر نام دامنه، ربات های گوگل باید فهرست خود را به روزرسانی کنند و برای این کار مجبور هستند سایت را دوباره بررسی کنند.
  2. تغییر ساختاری URL: تغییر ساختار URL می تواند به طور موقت بودجه خزش را افزایش دهد.
  3. انتشار محتوا: انتشار محتوا می تواند توجه ربات های گوگل را به طور موقت به خود جلب کند و آن ها را وادار سازد تا وبسایت شما را دوباره بخزند.
  4. ارسال نقشه سایت XML: به روزرسانی نقشه سایت XML و ارسال مجدد آن به کنسول جستجوی گوگل، ربات ها را از این بابت که چیزی در سایت شما برای خزیدن وجود دارد، مطلع خواهند کرد.
دفعات به روزرسانی
  • محدودیت سرعت خزیدن

از مهم ترین عواملی که می تواند روی بودجه خزش سایت شما تاثیر بگذارد، محدودیت سرعت خزیدن است. محدودیت سرعت خزیدن تعیین می کند که رابت ها با چه سرعتی می توانند به وبسایت شما دسترسی داشته باشند، آن را دانلود کنند و محتوا را برای ارائه در نتایج جستجو آماده کنند.

در صورتی که سایت شما به سرعت پاسخ دهد، گوگل می تواند از منابع بیشتری برای خزیدن سایت شما استفاده کند و در نتیجه بودجه خزش سایت شما نیز افزایش خواهد یافت.

جمع بندی

گوگل برای اینکه هر سایتی را بررسی و ایندکس کند، بودجه مشخصی را برای یک بازه زمانی مشخص به آن اختصاص می دهد که این بودجه، بودجه خزش نام دارد. این عامل تعیین می کند که سایت شما هر چند وقت یکبار و در طی چه مدت زمانی ایندکس خواهد شد. در این مقاله برای آشنایی بیشتر درمورد بودجه خزش و عوامل تاثیر گذار بر آن توضیح دادیم.

نظرات کاربران