CDN چیست

CDN چیست ؟

شبکه تحویل محتوا یا به اصطلاح CDN ، به مجموعه ای از سرورهای متفاوتی که در مکان های مختلفی قرار گرفته اند، گفته می شود. وظیفه این سرورها این است که با یکدیگر همکاری کنند تا محتوای شبکه های اینترنتی و سایت ها،‌ سریع تر به دست کاربران برسد.

شما می توانید داده هایی که برای بارگذاری صفحات سایت ها مورد نیاز است، مثل صفحات HTML، فایل های جاوا اسکریپت و تصاویر و فیلم ها را با سرعت بیشتری با CDN انتقال دهید. امروزه اکثر ترافیک دنیای دیجیتال و اینترنت از طریق همین شبکه ارائه می شود حتی مسئولیت ارائه و انتقال داده ها و ترافیک سایت های بزرگی مثل فیس بوک، نتفلیکس و آمازون نیز بر عهده CDN است. اگر مشتاق هستید که بدانید CDN چیست و چگونه کار می کند، ما را در ادامه این مقاله همراهی کنید.

 

نحوه کار CDN چیست ؟

نحوه کار CDN چیست ؟

در واقع هدف به وجود آمدن CDN، کم کردن فاصله بین نقطه مکانی کاربران اینترنت و مکانی که سرور وبسایت شما در آن قرار گرفته است، می باشد. فرض کنید سرور وبسایت شما در ایران قرار گرفته و شخصی از آلمان می خواهد وارد سایت شما شود. اگر CDN نبود، این کاربر مجبور می شد پس از فرستادن درخواست ورود به سایت، منتظر ارسال درخواستش و دریافت پاسخ آن از طریق فضای اینترنتی از آلمان به ایران باشد و این مسئله باعث خواهد شد که بارگذاری محتوای سایت شما مدت زمانی زیادی طول بکشد.

شاید اکنون این سوال برایتان پیش بیاید که کار CDN چیست ؟ CDN در واقع یک نسخه ذخیره شده یا به اصطلاح نسخه cache از محتوای سایت شما را در چندین مکان جغرافیایی که احتمال بازدید از سایت شما در آن مکان ها بیشتر است، قرار می دهد. به آن نقاط جغرافیایی که نسخه ذخیره شده از محتویات شما در آن قرار گرفته است، نقطه اتصال یا PoP گفته می شود. هر PoP که شامل تعدادی سرور ذخیره سازی است، مسئولیت این سرورها را بر عهده دارد و محتوا را به بازدیدکنندگانی که از مکانی در نزدیکی آن نقطه اتصال، در تلاش برای ورود به سایت هستند را انتقال دهند.

 

مزایای استفاده از CDN چیست ؟

شاید پیش خود فکر کنید که هدف ساخت CDN چیست. مزیت هایی که این شبکه ارائه می کند در شرایط مختلف متفاوت است و این مزایا به شدت به اندازه و ویژگی های اینترنتی که کاربر در اختیار دارد و استراتژی های صاحبان سایت، ارتباط مستقیم دارد اما به طور کلی مزایایی که CDN به صاحبان سایت ارائه می کند در لیست زیر تهیه کرده ایم.

  • بهبود زمان بارگذاری وبسایت

در واقع این موضوع هدف اصلی ساخته شدن CDN است. زمانی که محتوا از مکانی که از نظر جغرافیایی نزدیک به کاربر است، به دست کاربر برسد، مدت زمان بارگذاری سایت کاهش می یابد. کاربران هیچوقت از سایت هایی که محتوای آن ها دیر بارگذاری می شود، راضی نیستند و بعید است که برای بارگذاری محتوای یک سایت برای مدت زمانی زیادی صبر کنند پس هنگامی که سرعت بارگذاری محتوای سایت شما بالاتر رود، سئو سایت شما بهبود می یابد و bounce rate شما هم کاهش پیدا می کند و احتمال اینکه سایت شما در صفحه نتایج جستجو گوگل در رتبه بالاتر قرار بگیرد، بیشتر می شود.

بهبود زمان بارگذاری وبسایت

  • کاهش هزینه های پهنای باند

یکی از هزینه های اصلی که صاحبان سایت با آن رو به رو هستند، هزینه هایی است که باید متناسب با پهنای باندی که نیاز دارند، به هاست سایت خود پرداخت کنند. CDN با ذخیره سازی محتواهای سایت و بهینه سازی های دیگری که انجام می دهد، این امکان را ایجاد می کند که حجم داده ها و محتواهایی که هاست باید فراهم سازد، به شکل چشمگیری کاهش یابد. در نتیجه شما حجم کمتری از هاست سایتتان می خرید و هزینه های ایجاد سایت شما به میزان زیادی کمتر می شود.

 

  • افزایش دسترسی محتوا

اگر ترافیک سایت شما خیلی بالا باشد، این امکان وجود دارد که بعضی از عملکردهای سایت شما با مشکل رو به رو شود اما CDN این قابلیت را دارد که ترافیک بیشتری تحمل کند، در نتیجه احتمال این که سایت شما خراب شود و یا در زمان های خاصی محتوای آن بارگذاری نشود، به میزان چشمگیری پایین می آید.

 

  • بهبود امنیت وب سایت

یکی دیگر از مزیت های CDN، افزایش امنیت وب سایت ها است. در واقع بهینه سازی هایی که CDN انجام می دهد، باعث می شود که امنیت وب سایت بالاتر رود.

 چه کسانی از CDN استفاده می کنند؟

 چه کسانی از CDN استفاده می کنند؟

تقریبا امروزه همه از CDN استفاده می کنند. این روزها بیشتر از نصف ترافیک جهان از طریق این شبکه ها منتقل می شود. میزان استفاده از CDN هر لحظه با گذشت زمان در حال بالا رفتن است. به همین دلیل باید با مفهوم « CDN چیست» به خوبی آشنا شوید. به زبان ساده حتی اگر بخش کوچکی از تجارت شما، به ارائه خدمات آنلاین و اینترنتی وابسته است، شما باید از CDN استفاده کنید و این موضوع که بخش اعظمی از خدمات CDN به صورت رایگان ارائه می شود، باعث شده است که مزیت های استفاده از CDN بیشتر به چشم بیاید.

اما با وجود تمام این مزایا و ویژگی ها و امکاناتی که این سرویس ارائه می دهد، باز هم امکان دارد که CDN برای تجارت و سایت شما مناسب نباشد. به طور کلی اگر شما دارای یک وبسایت کاملا محلی هستید و کسانی که از وبسایت شما بازدید می کنند، در همان منطقه جغرافیایی که هاست شما در آن واقع شده است، قرار گرفته اند پس دیگر استفاده از CDN برای شما چندان الزامی به نظر نمی رسد. در این شرایط ممکن است حتی CDN به ضرر شما باشد و سرعت بارگذاری سایت شما را پایین بیاورد. این مسئله زمانی اتفاق می افتد که CDN یک نقطه اتصال یا PoP ایجاد کند که فاصله کاربران از این PoP بیشتر از فاصله آنها از هاست شما باشد.

اما به طور کلی بیشتر وبسایت ها علاقه مندند که در سطح بزرگتری از محل جغرافیایی خود کار کنند و مخاطبانی از تمام نقاط دنیا داشته باشند. به همین دلیل استفاده از CDN روز به روز محبوب تر می شود.

نظرات کاربران