Lazy load چیست

lazy load چیست و چه تاثیری بر سئو دارد؟

فرض کنید که یک کلمه را در گوگل سرچ کرده اید و دوست دارید سریع تر به نتیجه دلخواه خود برسید. روی اولین لینک کلیک می کنید و پنج ثانیه منتظر می مانید تا صفحه بالا بیاید؛ اما هیچ چیز نمایش داده نمی شود. چه کار می کنید؟قطعا دکمه بازگشت را می زنید و به صفحه بعدی می روید. هیچ کس دوست ندارد که زمان زیادی برای دیدن نتایج موردنظر خود منتظر بماند. گوگل هم زمانی که می بیند نرخ پرش سایت بالاست، در رتبه بندی سایت تغییراتی ایجاد می کند. به همین سادگی، سایتی که رتبه اول بود، افت رتبه را تجربه می کند. یکی از روش های بهبود سرعت سایت، استفاده از تکنیک lazy load است. بیایید اول به سوال lazy load چیست ، پاسخ دهیم.

lazy load چیست؟

Lazy load چیست

در زمان طراحی سایت، عکس ها و ویدیو های زیادی را بر روی صفحات خود بارگذاری می کنید. همین ها عامل کاهش سرعت وبسایت شما هستند؛ زیرا زمان زیادی طول می کشد که این فایل ها نمایش داده شوند. وقتی کسی صفحه ای از سایت شما را باز می کند، تمام صفحه بارگیری و نمایش داده می شود. مرورگر تمام اطلاعات را در کش سایت نگه می دارد؛ اما شاید تمام آن ها به کاربر نشان داده نشود. همچنین هیچ کس تا زمان بارگیری کامل اطلاعات در سایت شما نمی ماند. اگر صفحه شما با سرعت طبیعی و با تمام عکس های موجود در صفحه بالا بیاید، کاربر سایت را ترک می کند. یعنی شما حافظه و پهنای باند خود را صرف بارگذاری صفحه ای کرده اید که هیچ وقت مشاهده نمی شود!

حال بعد از تمام این مقدمات، باید به این بپردازیم که lazy load چیست. با این تکنیک، صفحه سایت شما مرحله به مرحله و با تعامل کاربر نمایش داده می شود. درواقع در این تکنیک همان قسمتی که کاربر می بیند نمایش داده می شود و با اسکرول کردن کاربر، قسمت های دیگر مرحله به مرحله نشان داده می شوند. این نحوه نمایش صفحه باعث افزایش سرعت سایت شما می شود و نرخ پرش شما به طرز قابل توجهی کاهش پیدا می کند. مزایای lazy load عبارتند از:

  • بهبود سرعت سایت
  • ارتباط بهتر و سریع تر مخاطبان با محتوا
  • باقی ماندن بیشتر کاربر در سایت

lazy load چه تاثیری بر سئو سایت دارد؟

lazy load چه تاثیری بر سئو سایت دارد

شاید در نگاه اول به این نتیجه برسید که lazy load تاثیر بسیار مثبتی بر سئو سایت دارد و کاربران را راضی نگه می دارد. اما قضیه به همین سادگی نیست. سایت شما برای قرار گرفتن در رتبه اول باید کراول شود؛ یعنی خزنده ها به صفحه موردنظر بیایند و تمام صفحه را کراول کنند. اگر صفحه شما به طور کامل بارگذاری نشود، خزنده ها صفحه شما را نادیده می گیرند یا فقط قسمتی از آن را کراول می کنند. قطعا شما هم نمی خواهید هیچ کدام از اتفاقات بالا برای سایت شما بیفتد. پس چه باید کرد؟ راه حل کراول نشدن سایت به دلیل استفاده از lazy load چیست ؟ گوگل در این صفحه، راه های رفع این مشکل را توضیح داده است.

چگونه می توان به طور موثر از lazy load استفاده کرد؟

حال که می دانید lazy load چیست، بهتر است با استفاده موثر از آن نیز آشنا شوید:

  1. از آن در بالای صفحه استفاده نکنید

اگر در بالای صفحه از lazy load استفاده کنید، سایت دیگر چیزی برای نشان دادن به مخاطب ندارد. قسمت بالای سایت اولین چیزی است که نشان داده می شود و سرعت نمایش آن نباید کم باشد. بهتر است در قسمت های پایین تر از lazy load استفاده کنید و یک محتوای جذاب در بالای صفحه قرار دهید تا توجه مخاطب جلب شود. با این تکنیک، مخاطب در صفحه شما باقی می ماند و تا زمان اسکرول کردن مخاطب، صفحه فرصت کافی را برای بارگیری ادامه مطلب خواهد داشت.

چگونه می توان به طور موثر از lazy load استفاده کرد
  1. تصاویر و ویدیو ها را بهینه سازی کنید

تصاویر و ویدیو ها تاثیر بسیار مهمی بر سرعت سایت شما دارند؛ زیرا حجم زیادی از سایت را اشغال می کنند. به همین دلیل بهینه سازی تصاویر و سئو عکس، سرعت سایت را به طرز قابل توجهی بهتر می کند.

جمع بندی

lazy load یعنی اینکه سایت شما مرحله به مرحله و با تعامل مخاطب نمایش داده شود. یعنی به جای اینکه منتظر بمانید تا تمام صفحه نمایش داده شود، قسمت بالایی نشان داده می شود و با اسکرول مخاطب، بقیه قسمت های سایت نمایش داده می شود. با این کار سرعت بارگذاری سایت شما و نرخ تبدیل کاهش پیدا می کند. البته باید توجه داشته باشید که ممکن است با این کار، سایت شما کراول نشود. مهم است که طبق دستور گوگل عمل کنید و از روش های استفاده از lazy load به خوبی بهره ببرید تا دچار مشکل نشوید. ما در این مقاله توضیح دادیم lazy load چیست و چه تاثیری بر عملکرد سایت شما دارد.

نظرات کاربران