WAF چیست

WAF چیست و چه کاربردی در تامین امنیت سایت دارد؟

WAF نوعی ابزار در وبسایت است که برای امنیت آن به کار می رود و در میان سایت های وردپرس بسیار پرطرفدار است.  ما در این مقاله به این می پردازیم که WAF چیست، چگونه کار می کند، مزایای آن چیست و چه انواعی دارد.

WAF چیست؟

WAF یا Web Application Firewall نوعی فایروال است که بر داده ها در زمان ورود به یک وبسایت نظارت دارد و در صورت نیاز آن ها را فیلتر و مسدود می کنند. WAF می تواند مبتنی بر شبکه، مبتنی بر میزبان وب یا مبتنی بر فضای ابری باشد. WAF یک ابزار شبکه، پلاگین سرور یا سرویس است و هر بسته داده وارد شده به وبسایت را بررسی می کند و براساس قوانینی ترافیک بالقوه مضر را فیلتر می کند. این ابزار یک کنترل امنیتی رایج است که شرکت ها از آن برای محافظت از سیستم های وب دربرابر سوء استفاده ها و حمله های روز صفر، بدافزار ها، جعل هویت و سایر تهدیدات و آسیب پذیری های شناخته شده و ناشناخته استفاده می کنند. WAF قادر است چندین مورد از خطرناک ترین نقص های امنیتی برنامه های وب را شناسایی می کند و بلافاصله از آن جلوگیری می کند که سیستم های تشخیص نفوذ (IDS) و سیستم های پیشگیری نفوذ (IPS) نمی توانند آن را انجام دهند. WAF به ویژه برای شرکت هایی مفید است که محصولات یا خدماتی را از طریق ارائه می دهند و درواقع کسب و کار اینترنتی دارند.

WAF چگونه کار می کند؟

WAF چیست

اگر بخواهیم به زبان ساده بگوییمWAF چیست و چه کاربردی دارد ، کاربر سعی می کند با کلیک کردن روی یک لینک یا تایپ URL به سایت شما دسترسی پیدا می کند. این کلیک یک درخواست HTTP را به سرور شما ارسال می کند. WAF این درخواست را رهگیری می کند و آن را تحلیل می کند تا مشخص کند آیا کاربر قوانین از پیش تعیین شده را زیر پا گذاشته است یا نه. اگر هیچ قانونی نقض نشود، درخواست کاربر به سرور شما ارسال می شود و محتوای درخواستی را به کاربر نشان می دهد. در صورتی که آدرس IP آن ها در لیست سیاه باشد یا فعالیت آن ها مشکوک باشد، WAF آن کاربر را مسدود می کند. مزیت اصلی WAF این است که می توان قوانین جدیدی را برای آن وضع کرد. در بیشتر موارد فایروال های مدرن مانند WAF از ترکیبی از لیست سفید و لیست سیاه استفاده می کنند. با رویکرد ترکیبی فایروال شما همه درخواست ها را رد می کند، به جز مواردی که از آدرس های IP از پیش تایید شده می آیند. درحالیکه رویکرد لیست سیاه به طور پیش فرض به اکثر کاربران اجازه عبور می دهد، به جز آن هایی که مسدود شده اند.

مزایای WAF

مزایای WAF

بعد از اینکه دانستید WAF چیست، بهتر است با مزایای آن آشنا شوید. WAF نسبت به فایروال های سنتی مزیت های زیادی دارد. این ابزار امنیت سایت می تواند بر داده هایی که با لایه اپلیکیشن HTTP در ارتباط هستند با حساسیت بیشتری نظارت کند. همچنین می تواند از حملات لایه برنامه هایی که معمولا فایروال های شبکه سنتی را دور می زنند، جلوگیری می کند. مانند موارد زیر:

  • حملات اسکریپت بین سایتی (XSS) که مهاجمان را قادر می سازد که اسکریپت های مخرب را در مرورگر کاربر دیگر اجرا کنند.
  • حمله به SQL که مهاجمان در آن به داده های حساس دسترسی خواهند داست و به طور بالقوه می توانند آن را تغییر دهند.
  • هک جلسه وب (Web Session Hacking) که مهاجمان در آن می توانند آی دی یک جلسه وب را بدزدند و به عنوان یک کاربر مجاز ظاهر شوند. آی دی جلسه اغلب در یک کوکی یا URL ذخیره می شود.
  • حمله DDOS یا انکار سرویس توزیع شده که شبکه را پر از ترافیک نامربوط می کند تا دیگر نتواند به کاربران خود سرویس دهد.

انواع WAF

انواع WAF
  1. مبتنی بر ابر

برای این که بدانیم WAF چیست، باید با انواع آن آشنا شویم تا بتوانیم بهترین سرویس را انتخاب کنیم. WAF مبتنی بر ابر مقرون به صرفه است و پیاده سازی آن ساده است. WAF مبتنی بر ابر به اطلاعات به روز دسترسی دارد و برای کمک به تعریف قوانین امنیتی ممکن است خدمات مدیریت شده ای ارائه دهد. این نوع WAF در سال های اخیر بسیار پر طرفدار شده است. این ابزار انتخابی بسیار عالی برای هر سازمانی در هر اندازه ای است. با WAF مبتنی بر ابر باعث افزایش امنیت سایت می شود.

  1. مبتنی بر سخت افزار

برای آشنایی بیشتر با اینکه WAF چیست، باید نوع مبتنی بر سخت افزار آن را معرفی کنیم. WAF مبتنی بر سخت افزار از طریق یک دستگاه سخت افزاری مستقر می شود که به صورت محلی در شبکه محلی (LAN) نصب می شود. یک سیستم عامل در دستگاه اجرا می شود و از تنظیمات و به روز رسانی های نرم افزار پشتیبانی می کند. بزرگ ترین مزیت WAF سرعت سریع و عملکرد عالی آن است. نقطه ضعف اصلی آن نگهداری سخت افزار های گران است. این نوع WAF برای سازمان های بزرگ مناسب است که سرعت و عملکرد برایشان اهمیت زیادی دارد.

  1. مبتنی بر نرم افزار

یک WAF مبتنی بر نرم افزار در یک ماشین مجازی یا VM نصب می شود. تمام اجزای نوع نرم افزاری آن مانند نوع سخت افزاری آن است. تنها تفاوت این است که کاربر برای اجرای ماشین مجازی باید هایپروایزر داشته باشد. مزیت این نوع انعطاف پذیری و ارزان بودن آن است. سرعت آن نسبت به WAF مبتنی بر سخت افزار کمتر است.

جمع بندی

حال که دانستید WAF چیست و چه انواعی دارد، باید بگوییم که WAF مبتنی بر ابر بهترین نوع WAF است که هر شرکتی می تواند از آن استفاده کند. ما در این مقاله درمورد مزایای WAF نیز توضیح دادیم.

نظرات کاربران