URL چیست

URL چیست ؟

یکی از اشتباهات رایج بین کسانی که می خواهند پاسخی برای سوال URL چیست پیدا کنند، این است که URL را با دامنه یکی می دانند. اما چون این دو اصطلاح مدت زمان زیادی است که به جای یکدیگر استفاده شده اند، طبیعی است که مردم URL را با دامنه اشتباه می گیرند. شاید تعجب کنید وقتی متوجه شوید که URL همان دامنه نیست.

URL مخفف عبارت Uniform Resource Locater است و دامنه بخشی از URL است. طبیعتا بین اجزای هر سیستمی، نیازی برای برقراری ارتباط وجود دارد. همین نیاز به ارتباط نیز بین شبکه های کامپیوتری و سرور ها نیز دیده می شود. این شبکه های کامپیوتری و سرور ها برای آن که با یکدیگر ارتباط برقرار کنند، از زبانی متشکل از اعداد و حروف که به آن آدرس IP می گویند، استفاده می کنند. هر دستگاهی که به اینترنت متصل می شود دارای یک آدرس IP منحصر به فرد و به شکل زیر است:

22.231.113.64 یا 3ffe:1800:5368:6:6545:e8ee:dg

حال فرض کنید که شما به عنوان یک کاربر می خواهید وارد سایت به خصوصی شوید. اگر بخواهید هر دفعه که وارد سایتی می شوید آدرس IP آن را وارد کنید، طبیعتا هم وقت شما خیلی گرفته می شود و هم به دلیل پیچیدگی این آدرس ها، ممکن است در وارد کردن آن ها اشتباه کنید و آدرس دیگری را به اشتباه تایپ کنید. به همین دلیل به جای آن که مجبور شویم این آدرس ها را به خاطر بسپاریم و آن ها را هر دفعه وارد کنیم، چیزی به نام «دامنه» ایجاد شد که آدرس IP در آن مخفی شده است و این دامنه نام مستعاری از سایت مورد نظر ماست و به خاطر سپردن آن و نوشتن آن کار دشواری نیست.

حال URL شامل اطلاعات گسترده ای است که مرورگر ها با استفاده از اطلاعاتی که در آن گنجانده شده است، می توانند مسیر منحصر به فرد هر صفحه وب را بیابند. در اصل URL مجموعه ای از جهت ها است که آدرس مسیر سایت را به مرورگر می دهد. یکی از اطلاعاتی که درون URL قرار می گیرد، دامنه است. اما چیزی که در اصل اهمیت دارد همان نام دامنه است چون تنها این نام است که به شهرت سایت و برند شما کمک می کند. حال شاید بهتر متوجه شده باشید که URL چیست.

 

اجزای URL چیست ؟

اجزای URL چیست

یک URL به طور معمول از چهار بخش به وجود آمده است. با خواندن ادامه مقاله متوجه می شوید که چهار قسمتی که URL را به وجود آورده اند و اجزای URL چیست.

  • پروتکل:

دو نوع پروتکل در دنیای وب وجود دارد که به احتمال زیاد با هر دوی آنها آشنا هستید. یکی http:// و دیگری https:// است. تفاوت های زیادی بین این دو پروتکل وجود دارد اما اگر بخواهیم تفاوت اصلی بین http:// و https:// را بیان کنیم، باید بگوییم که URL هایی که با پروتکل https:// شروع می شوند، از امنیت بالاتری برخوردارند. برای آنکه از طریق مرورگر های امروزی وارد سایتی شوید، نیاز نیست این پروتکل ها را وارد کنید. این پروتکل ها به طور خودکار در مرورگر ها وارد می شوند.

  • دامنه:

همانطور که در ابتدای مقاله و در توضیح URL چیست، بیان کردیم، دامنه ها اصلی ترین بخش URL محسوب می شوند. دامنه ها مختصری از نام وبسایت ها هستند و آدرس های IP درون دامنه ها مخفی شده اند. برای آن که با مفهوم دامنه بیشتر آشنا شوید، می توانید دامنه ها را رایانه هایی که صفحات وب روی آن ها ذخیره شده اند، در نظر بگیرید. در واقع، دامنه ها احتمالا از رایانه های زیادی تشکیل شده اند.

دامنه

  • مسیر:

مسئولیت هدایت مرورگر ها بر عهده این بخش از URL است. اگر وبسایت ها را پوشه هایی در دنیای اینترنت در نظر بگیرید، مسیر هایی که در URL قرار گرفته اند، در واقع پوشه های کوچک تری درون پوشه های اصلی هستند که به مرورگر ها کمک می کنند تا پوشه هایی را که حاوی صفحات سایت مورد نظر هستند، پیدا کنند.

  • صفحه وب:

این بخش آخرین قسمت URL است و همان صفحه خاصی است که شما قصد ورود به آن را دارید. صفحه وب در واقع نام اصلی فایل است که در رایانه دامنه ذخیره می شود.

 

نحوه استفاده مرورگر از URL چیست ؟

اگر بخواهیم به طور کلی به سوال URL چیست،‌ بپردازیم، می توان گفت که URL پیچیدگی های زبان اینترنت و آدرس IP را از بین می برد و کار در دنیای اینترنت و وب را برای کاربران راحت تر می کند. اگر URL نبود هر کاربر مجبور می شد تا برای ورود به سایت مورد نظر خود، آدرس IP آن را وارد نماید که این عمل همانطور که در ابتدا بیان کردیم، بسیار کار دشواری است.

وقتی URL سایت مورد نظر را در مرورگر وب خود وارد می کنید، در واقع آدرس سایتی که مرورگر باید پیدا کند را به آن داده اید. سپس مرورگر شما، آدرس IP در دامنه ای که وارد کرده اید را پیدا می کنند و سپس سعی می کند با این آدرس IP، سایت مورد نظر شما را بیابد. شاید پیش خود فکر کنید که نحوه استفاده مرورگر وب از آدرس IP و URL چیست.

مرورگر آدرس IP به دست آورده را با استفاده از ابزاری به نام سرور نام دامنه (DNS) جستجو می کند. DNS یا همان سرور نام دامنه در واقع مثل یک دفترچه تلفن عمل می کند و هر مرورگر با استفاده از آن، سایت مورد نظر خود را می یابد.

نحوه استفاده مرورگر از URL چیست

تفاوت URL مطلق و URL نسبی

قسمت های مورد نیاز یک URL ارتباط زیادی با محیطی که شما در آن از URL استفاده می کنید، دارد. URL هایی که در نوار آدرس مرورگر تان وارد می کنید، URL مطلق نامیده می شوند. چون شما برای وارد کردن URL لازم نیست که پروتکل آن را تایپ کنید و اگر سرور وب مورد نظرتان از پورت غیرمعمولی استفاده نکند، نیازی به وارد کردن پورت نیز ندارید. اما همه قسمت های دیگر URL ضروری است.

در URL نسبی، وقتی از URL یک سند مثل یک صفحه HTML استفاده می شود، این URL دیگر URL مطلق نیست و مواردی که باید وارد کنید، با چیز هایی که باید در آدرس مرورگرتان وارد کنید فرق می کند. چون قبلا در مرورگر های وب این سند ها ثبت شده اند، خود مرورگر بخش هایی از URL که به وسیله شما تایپ نشده است را تکمیل می کند.

نظرات کاربران