html چیست

html چیست و چه کاربرد هایی دارد ؟

پایه و اساس تقریبا تمام سایت هایی که روزانه از آن ها بازدید می کنیم صفحه وب است. در واقع به کمک HTML می توانیم محتوا را در پاراگراف ها، سرفصل ها، تصاویر، پیوند ها، فهرست ها، جداول، گزینه های سایت و بسیاری از موارد دیگر در صفحه قرار دهیم. اگر به ساخت وب سایت علاقه دارید و می خواهید در کنارش کمی کدنویسی ساده هم انجام دهید، کار با HTML می تواند برای شما مناسب باشد. در این مقاله درمورد این که HTML چیست و چه کاربرد های دیگری دارد، توضیح خواهیم داد.

HTML چیست؟

html چیست

HTML در واقع مخفف عبارت HyperText Markup Language،  زبان اصلی برای ساخت شبکه جهانی وب است و به طور کلی محتوا، ساختار یک صفحه وب و برنامه های کاربردی آن را تعریف می کند.

تیم برنرز لی در سال 1989 برای اولین بار html را معرفی کرد و تا امروز در حال توسعه و پیشرفت است. برای پی بردن به میزان کاربردی بودن HTML کافی است اشاره کنیم که 94 درصد از وب سایت هایی که هر روزه در حال بازدید از آن ها هستیم، از HTML در ساخت خود استفاده کرده اند.

برای این که بهتر بدانید HTML چیست در ادامه آن را تجزیه و تحلیل می کنیم. بخش HyperText در واقع متنی از یک صفحه وب است که ارجاعاتی به صفحه وب دیگر دارد. برخی از افراد ممکن است این نام را با هایپر لینک نیز بشناسند. از قابلیت هایپر لینک این زبان می توانید برای رفتن از صفحه ای به صفحه دیگر از طریق وب سایت فعلی که کاربر در آن قرار دارد، استفاده کنید. هایپر لینک ها می توانند به صورت پی دی اف، ایمیل یا یک فایل چند رسانه ای مانند یک ویدیو صوتی و تصویری نیز باشند.

قابلیت هایپر تکست HTML را می توان گامی انقلابی در ساخت وب دانست. این قابلیت برای کاربر دسترسی به هر نوعی از اطلاعات در سراسر جهان و به هر شکلی که او می خواهد، فراهم می کند. برای این که دقیق تر بدانید HTML چیست به شما می گوییم که حرف بعدی این زبان یعنی M مخفف عبارت Markup است. مارک آپ به نحوه علامت گذاری صفحه توسط زبان HTML یا حاشیه نویسی در فایل HTML اشاره دارد. این حاشیه نویسی در صفحه وب نمایش داده نخواهد شد و در واقع کاربرد آن در پشت صحنه وب است. مارک آپ مشخص می کند که مرورگر مورد استفاده کاربر چگونه اسناد سایت را نشان دهد.

حرف L که مخفف Language یا همان زبان است، ساده ترین مفهوم HTML محسوب می شود. HTML نیز درست مانند تمام زبان های دنیا شیوه کد نویسی الفبای منحصر به فرد دارد.

آیا HTML یک زبان برنامه نویسی است؟

html ، زبان برنامه نویسی

درباره این که آیا HTML یکی از زبان های برنامه نویسی طراحی سایت است یا خیر توسعه دهندگان وب و متخصصان نظریات متفاوتی ارائه کرده اند. بیشتر آن ها HTML را تنها یک زبان نشانه گذاری معرفی می کنند؛ اما برخی معتقدند که HTML می تواند هر دو کار را انجام دهد.

تمامی زبان های برنامه نویسی اهداف کاربردی مخصوص به خود را دارند. درمورد این که HTML چیست و آیا می توان آن را یک زبان برنامه نویسی دانست باید بگوییم که یک زبان برنامه نویسی باید توانایی ارزیابی عبارات، اعلان متغیر ها و تغییر داده ها را داشته باشد.

در حال حاضر محبوب ترین زبان برنامه نویسی توسعه وب جاوا اسکریپت است. از دیگر زبان های محبوب برنامه نویسی نیز می توان به جاوا، پایتون و سی اشاره کرد. همان طور که گفتیم زبان HTML واقعا مفید است؛ اما در مقایسه با زبان های برنامه نویسی دیگر کار خاصی از این نظر انجام نمی دهد. HTML در واقع محتوای مورد نیاز برای پخش در وب سایت ها را تعریف نمی کند. همچنین با آن حتی نمی توان تعیین کرد که محتوا ها چگونه در وب سایت نمایش داده شوند. در نتیجه این زبان یک هدف ساختاری برای چیدن پایه و اساس صفحات وب دارد نه یک هدف کاربردی برای اهداف برنامه نویسی.

برای رسیدن به چه اهدافی از HTML بهره می برند؟

اهداف html

زبان HTML در درجه اول برای مهم ترین هدف خود یعنی ایجاد صفحات وب مورد استفاده قرار می گیرد. این زبان زبانی کاملا رایگان است و شما را مطمئن می سازد که متن، تصاویر و سایر مواردی که می خواهید در وب سایتتان به اشتراک بگذارید، به خوبی روی آن قرار می گیرند.

با این زبان نه تنها می توانید سر فصل ها، پاراگراف ها، فهرست ها و سایر عناصر را به سایت خود اضافه کنید، بلکه می توانید جایگاه آن ها را نیز در صفحه مشخص کنید. علاوه بر این ها با استفاده از HTML صفحات خود را به صفحات دیگر پیوند دهید تا مخاطبان شما بتوانند به راحتی از صفحه ای که قرار دارند به صفحه مورد نظر شما جا به جا شوند.

به طور کلی می توان گفت که با این زبان تنها می توانید یک صفحه وب بسیار ابتدایی طراحی کنید؛ زیرا HTML تنها برای طراحی سایت و قرار دهی محتوا ساخته شده است. در واقع HTML پایه های سایت شما را ایجاد می کند و شما باید در مرحله دوم آن را با استفاده از زبان دیگری به نام CSS مطابق سلیقه خود تغییر دهید.

جمع بندی

HTML یکی از زبان هایی است که برای صحبت کردن با کامپیوتر از آن استفاده می کنیم. زبان HTML می تواند برای مرورگر مشخص کند که چگونه متن ها، تصاویر، پاراگراف ها و سایر عناصر را در یک صفحه وب به نمایش دربیاورد. زبان HTML یک زبان بسیار مهم برای برنامه نویس های توسعه وب و بازاریابی اینترنتی است. در این مقاله برای تکمیل اطلاعات شما در  این زمینه درمورد این که HTML چیست و چه کاربرد های دارد مطالبی را گردآوری کردیم.

نظرات کاربران