موتور های جستجو چگونه کار می کنند

موتور های جستجو چگونه کار می کنند ؟

تمامی موتور های جستجو با استفاده از الگوریتم های به خصوصی که دارند، میلیارد ها صفحه موجود در اینترنت را بررسی می کنند تا بتوانند بهترین نتایج را به کاربر ارائه دهند. شاید برای بسیاری از افراد نحوه کار موتور های جستجو یک سوال باشد. درک نحوه عملکرد موتور های جستجو برای کسانی که در حوزه بازاریابی و سئو فعال هستند، بسیار مهم است. از این گذشته بهینه سازی سایت برای قرار گرفتن در نتایج برتر موتور های جستجو کار ساده ای نیست. به همین دلیل در این مقاله برای آشنایی بیشتر در مورد این که موتور های جستجو چگونه کار می کنند توضیح خواهیم داد.

موتور جستجو چیست؟

موتور جستجو در واقع پایگاه های داده ای هستند که محتوای درون آن ها برای کاربران قابل بررسی می باشد. تمامی موتور های جستجو از دو بخش تشکیل شده اند:

  • بخش اول شامل یک کتابخانه دیجیتال از اطلاعات در مورد صفحات وب است.
  • بخش دوم نیز مربوط به الگوریتم های موتور جستجو می شود که وظیفه دارد بر اساس آن ها نتایج مرتبط جستجو ها را به کاربر نشان دهد.

هدف موتور جستجو چیست؟

موتور های جستجو چگونه کار می کنند

درباره این که موتور های جستجو چگونه کار می کنند و هدف آن ها چیست باید گفت که مهم ترین هدف موتور های جستجو ارائه بهترین و مرتبط نتیجه برای کاربران است.

نحوه کسب درآمد موتور های جستجو چگونه است؟

به طور کلی دو نوع نتیجه در موتور های جستجو نمایش داده می شود:

  • نتیجه های ارگانیگ: این دست از نتایج به کمک بهینه سازی های مربوط به سئو نمایش داده می شوند.
  • نتیجه های پولی (تبلیغات): برای این که بتوانید با سرعت بیشتری در صدر نتایج جستجو قرار بگیرید، می توانید هزینه پرداخت کنید.

برای بیان بهتر اینکه موتور های جستجو چگونه کار می کنند و نحوه کسب درآمد آن ها چگونه است می توان گفت که بیشترین میزان درآمد از موتور های جستجو به کمک نتیجه پولی است. هنگامی که یک فرد روی نتیجه جستجوی پولی کلیک می کند، مبلغی به موتور جستجو پرداخت می شود. این نوع از تبلیغات در موتور های جستجو را پرداخت به ازای کلیک یا PPC می نامند که بخش عمده از درآمد موتور های جستجو از این طریق است.

نحوه ساخت ایندکس های موتور جستجو

نحوه ساخت ایندکس های موتور جستجو

هر موتور جستجو فرآیند خاصی را برای نحوه کار خود و ایندکس کردن فهرست محتوا ها استفاده می کند. فرآیند ایندکس کردن محتوا قسمت های مختلفی دارد. از جمله:

URL ها

مهم ترین قسمت برای ایندکس کردن محتوا ها URL ها هستند. همه چیز از یک لیست از URL ها شناخته خواهد شد. گوگل می تواند از سه طریق URL سایت شما را پیدا کند:

  • راه اول: اولین راهی که گوگل می تواند از طریق آن URL سایت شما را پیدا کند، بک لینک ها هستند. اینترنت دارای صد ها میلیارد صفحه وب است. هنگامی که شخصی به در سایت شناخته شده خود پیوند صفحه شما را دهد، گوگل می تواند URL سایت شما را پیدا کند.
  • راه دوم: دومین راه برای پیدا کردن URL سایت توسط گوگل استفاده از نقشه های سایت گوگل است.
  • راه سوم : راه دیگری برای پیدا کردن URL سایت اجازه دادن خود کاربر برای پیدا کردن URL سایت است. گوگل برای این که بتواند سایت شما را پیدا کند و URL آن را شناسایی کند، اول از همه باید اجازه دسترسی شما برای خزیدن در سایت را توسط ربات های خود داشته باشد.
موتور های جستجو چگونه کار می کنند

خزیدن

مرحله بعدی در نحوه ایندکس کردن سایت ها توسط موتور جستجو، خزیدن است. تمامی موتور های جستجو از یک ربات که با الگوریتم های خاصی ساخته شده است، سایت شما را می خزد و آن را بر اساس معیار های گوگل برای تشخیص یک سایت خوب مورد بررسی قرار می دهد.

پردازش

مرحله بعدی ایندکس شدن مطلب پردازش سایت ها است. قسمتی که در آن از اطلاعات استخراج شده از صفحات دیگر استفاده می شود. برای انجام این کار صفحات رندر می شوند تا تشخیص داده شود آیا سایت مورد نظر برای کاربر مفید خواهد بود یا خیر.

اگر بخواهیم به صورت جزئی تر درباره این که موتور های جستجو چگونه کار می کنند و فرآیند پردازش سایت ها چگونه است، صحبت کنیم باید بگوییم که به غیر از خود گوگل هیچکس از جزئیات این فرآیند خبر ندارد. خوشخبتانه تنها چیزی که مهم است، این است که با استراتژی های بهینه سازی سایت آشنا باشید و بدانید چگونه می توانید سایت خود را برای نمایش در صفحه نتایج آماده کنید کنید.

ایندکس کردن

ایندکس کردن

آخرین مرحله از نحوه کار موتور های جستجو نیز ایندکس کردن است. در این مرحله موتور جستجو با استفاده از اطلاعات پردازش شده ای که دارد، صفحات خزیده شده را به فهرست نتایج خود اضافه می کند.

فهرست نتایج در واقع همان چیزی است که هنگامی که از موتور جستجو استفاده می کنید، خواهید دید. به همین دلیل است که ایندکس شدن سایت در موتور های جستجوی اصلی مانند گوگل و بینگ از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. اگر توسط موتور جستجو ایندکس نشوید، کاربران نیز نمی توانند سایت شما را ببینند.

همچنین در نظر داشته باشید که عوامل مختلفی مانند انواع بک لینک ها، کیفیت محتوای سایت، استفاده از کلمه های کلیدی و میزان به روز بودن سایت می توانند در رتبه شما در صفحه نتایج جستجو تاثیر بگذارد.

نتیجه گیری

هر چیزی که در موتور های جستجو مانند گوگل سرچ کنید، در کسری از ثانیه مرتبط ترین نتایج مربوط به آن را نشان خواهد داد. اما آیا تا به حال از خود پرسیده اید که این کار چگونه انجام می شود؟ فرآیند کار موتور های جستجو بسیار پیچیده است و تقریبا هیچکس به غیر از خود شرکت های سازنده مانند گوگل نمی داند که موتور های جستجو چگونه کار می کنند. اما برای آشنایی بیشتر در این مقاله در مورد برخی از عملکرد ها و نکاتی که لازم است در رابطه با موتور های جستجو بدانید، توضیح دادیم.

نظرات کاربران