reCAPTCHA چیست

CAPTCHA و reCAPTCHA چیست ؟

به احتمال زیاد بارها با reCAPTCHA و CAPTCHA برخورد کرده اید و ممکن است که در آزمون های آن ها رد شده باشید و پیش خود فکر کنید که reCAPTCHA چیست. برای مدت زمان زیادی، وبسایت ها و برنامه های آنلاین، از طرف ربات ها و ترافیک های مخربی که ایجاد می کنند، ضررهای زیادی دیده اند. ربات ها می توانند به دلایل مختلفی به یک سایت حمله کنند و زیان هایی به آن سایت وارد نمایند. دلیل این حملات مختلف است و ممکن است با هدف سوء استفاده از مکانیک سایت این حملات صورت گیرد یا برای آن که در خدمات سایت مورد نظر، اختلال ایجاد شود یا تنها برای ذخیره کردن محتوای سایت.

با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی، طبیعی است که انتظار داشته باشیم که حملات ربات ها بیشتر شود. در جواب به این حملات، گوگل سیستم هایی با نام CAPTCHA و reCAPTCHA طراحی کرده است تا ربات ها را تشخیص داده و تنها اجازه ورود انسان ها را به سایت ها بدهد. برای مدت زمان زیادی، این سیستم ها، روش های خوبی برای جلوگیری از ورود ربات ها به سایت ها به حساب می آمدند، اما این روزها با پیشرفته شدن ربات ها، این سیستم ها مثل گذشته کارآمد نیستند.

اگر مشتاقید که بدانید reCAPTCHA چیست و چگونه کار می کند، ما را تا پایان این مقاله همراهی کنید.

 

CAPTCHA چیست ؟

CAPTCHA اولین سیستم طراحی شده برای تشخیص ربات ها از انسان ها و جلوگیری از ورود ربات ها به سایت ها می باشد. CAPTCHA مخفف عبارت زیر است که این عبارت به معنی «آزمون تورینگ کاملا خودکار برای تشخیص کامپیوترها و انسان ها از یکدیگر» است.

“Completely Automated Public Turing test to tell Computers and Humans Apart”

این سیستم در واقع یک آزمون تورینگ معکوس است. آزمون تورینگ، آزمونی است که در آن، یک انسان به عنوان داور، تلاش می کند که تشخیص دهد کسی که می خواهد وارد وبسایت شود، انسان است یا ربات. اگر آزمون به اندازه لازم پیچیده طراحی نشده باشد، ربات می تواند داور را فریب دهد و آزمایش را «قبول» شود و به عنوان یک ربات وارد سایت موردنظر شود.

حال کاری که سیستم CAPTCHA انجام می دهد دقیقا برعکس این آزمون است و به جای آن که یک انسان به عنوان داور مسئولیت تشخیص ربات از انسان را برعهده داشته باشد، یک کامپیوتر یا یک ربات این کار را انجام می دهد. با این کار احتمال خطای انسانی از میان رفته و از ورود ربات ها به سایت ها بیشتر جلوگیری می شود.

CAPTCHA چیست ؟

reCAPTCHA چیست ؟

reCAPTCHA یک سرویس رایگان است که از طرف شرکت گوگل طراحی شده است که با تشخیص کاربران انسانی از ربات های خودکار، وبسایت ها را از هرزنامه و زیان های مختلفی که ممکن است با آن رو به رو شوند، محافظت می کند. این سیستم با یادگیری زبان ربات ها و تجزیه و تحلیل پیشرفته، نسخه توسعه یافته تری از CAPTCHA سنتی است.

reCAPTCHA چیست ؟

نحوه کار reCAPTCHA چیست ؟

نحوه تایید شدن در آزمون reCAPTCHA به این شکل است که هوشی مصنوعی، رفتاری را که تنها انسان ها می توانند انجام دهند و ربات ها قادر به تقلید آن نیستند، را تشخیص می دهد و در نتیجه می تواند متوجه شود که چه کاربری ربات است و چه کاربری انسان. این آزمون ها برای هر انسانی بدون توجه به تحصیلات، زبان، سن و جنسیت آن ها ساخته شده و هر کسی می تواند آن ها را بگذراند.

CAPTCHA ها همه خودکار هستند تا برنامه کامپیوتری بتواند بدون دخالت انسان ها به این آزمون امتیاز دهد؛ بنابراین به خاطر این که هم هوش مصنوعی CAPTCHA ها در حال پیشرفت است و هم ربات هایی که قصد ورود به سایت ها را دارند، پیشرفته تر می شوند، این آزمون ها و معماها روز به روز در حال پیچیده تر شدن هستند.

فرایند تأیید CAPTCHA های سنتی با مجبور کردن کاربران به حل تست ها قبل از اجازه دسترسی به آن ها برای ورود به سایت مورد نظر، کار می کرد. در آزمون های CAPTCHA از حروف و اعداد تصادفی استفاده می شود و آنها را به گونه ای تغییر می دهند که ترجمه آنها برای برنامه های خودکار دشوار باشد. قبلاً، این روش برای تشخیص ربات ها و جلوگیری از ضرر رساندن آن ها به سایت ها کافی بود، چون ربات ها در تشخیص این حروف یا اعداد تحریف شده مشکل داشتند.

اما با پیشرفته شدن ربات ها، دیگر حل کردن این آزمون ها برای آن ها کار سختی نبود و می توانستند که هوش مصنوعی که در مقابلشان قرار گرفته را فریب دهند. در نتیجه برای پیشرفته کردن این آزمون ها، سه نوع reCAPTCHA ساخته شد.

نحوه کار reCAPTCHA چیست ؟

انواع reCAPTCHA چیست؟

  • reCAPTCHA v1

در این نسخه، آزمون ها از کتاب ها و مجلاتی به دست می آمد که نیاز به دیجیتالی شدن داشتند و معماها از مقالات اسکن می شدند. چون برآورد می شد که تشخیص و حل این معماها برای ربات ها دشوار است و الگوریتمی در آنها برای خواندن این مطالب وجود ندارد. اما این نسخه با گذشت زمان دیگر مورد استفاده قرار نگرفت. آن هم به این دلیل بود که متخصصان متوجه شدند که حل کردن این معماها و قبول شدن در این نوع آزمون ها برای ربات ها کار آسانی است و تنها کار انسان ها را دشوار می کند.

reCAPTCHA v1

  • reCAPTCHA v2

در این نسخه، متخصصان سعی کردند آزمونی را بیابند که هم حل آن برای انسان راحت باشد و هم ربات ها نتوانند از آن عبور کنند. این نسخه از reCAPTCHA حاوی دو نوع آزمون است. یکی از آن ها که حل آن ها برای هر دو طرف تقریبا آسان است، زدن تیک درون کادر کنار متن که حاوی عبارت «من یک روبات نیستم» می باشد. نوع دیگر این آزمون این است که از کاربران می خواهد تا تصاویر متناسب با موضوع اعلام شده را علامت بزنند.

 

  • reCAPTCHA v3

این نسخه به تازگی ساخته شده است. در این نسخه از reCAPTCHA بیشتر به راحتی کاربران در گذراندن تست توجه شده است. این نسخه به این شکل کار می کند که هوش مصنوعی، نمره ای از رفتار و سابقه کاربری که قصد ورود به سایت مورد نظر خود را دارد، تهیه می کند. سپس آن نمره به صاحب سایتی که کاربر می خواهد به آن ورود پیدا کند، داده می شود. در ادامه صاحب سایت می تواند انتخاب کند که یا کاربر را به طور کامل از ورود به سایت خود منع نماید یا آزمون reCAPTCHA v2 برای او اعمال شود.

نظرات کاربران