بیگ دیتا چیست

بیگ دیتا چیست و چرا دانش آن برای مشاغل ضروری است؟

احتمالاً اصطلاح بیگ دیتا را در بازارها ، شرکت‌ها و موسسات و مشاغل مختلف شنیده‌اید. آیا می‌دانید بیگ دیتا چیست و په کاربردی دارد؟ دانش بیگ دیتا برای ما چه مزایایی دارد؟ در ادامه ابتدا تعریف می‌کنیم که دیتا  چیست و اصطلاح بیگ دیتا به چه معناست و سپس انواع بیگ دیتا را همراه با مثال و کاربرد توضیح می‌دهیم.

 

دیتا چیست؟

مقادیر، کاراکترها یا نمادهایی که در یک عملیات توسط کامپیوتر انجام می شود، نتایج آن در قالب سیگنال‌های الکتریکی ذخیره و منتقل شده و در رسانه‎های ضبط مغناطیسی، نوری یا مکانیکی ثبت می شوند.

 

بیگ دیتا چیست؟

بیگ دیتا چیست؟

بیگ دیتا یا کلان داده مجموعه ای از داده ها است که حجم زیادی دارند، اما همچنان با گذشت زمان به طور تصاعدی در حال رشد هستند. بیگ دیتا دارای اندازه و پیچیدگی بسیار زیاد است و هیچ یک از ابزارهای سنتی مدیریت داده نمی‌توانند آن ها را ذخیره یا پردازش کنند.

 

انواع بیگ دیتا چیست؟

  • ساختار یافته

هرگونه داده‌ای که می تواند در قالب ثابت ذخیره، قابل دسترسی و پردازش شود، داده‌ای “ساختار یافته” نامیده می شود. با گذشت زمان، استعداد در علوم کامپیوتر، توسعه تکنیک های کار با چنین داده هایی (که فرمت آن از قبل به خوبی شناخته شده است) و همچنین استخراج آن، به موفقیت های زیادی دست یافته است. با این حال، امروزه ما پیش بینی می کنیم که اندازه چنین داده هایی تا حد زیادی افزایش یابد، اندازه های معمولی در بیشترین حالت چند زتابایت هستند.

مثال: جدول کارکنان در پایگاه داده که شامل میزان درآمد، سمت هر فرد و سایر اطلاعات است.

  • بدون ساختار

هرگونه داده با فرم یا ساختار ناشناخته به عنوان داده های بدون ساختار طبقه بندی می شوند. علاوه بر حجم عظیم این داده ها، چالش‍های متعددی برای پردازش و استخراج آنها وجود دارد. یک مثال معمولی از داده های بدون ساختار، یک منبع داده ناهمگن که شامل ترکیبی از فایل های متنی ساده، تصاویر، فیلم‌ها و غیره است. امروزه سازمان های زیادی حجم اطلاعات بالایی در اختیار دارند اما متأسفانه، آنها نمی دانند چگونه از این حجم اطلاعات خروجی بگیرند. این داده ها به صورت خام یا بدون ساختار هستند.

مثال: نتیجه جستجوی گوگل

  • نیمه ساختار یافته

داده های نیمه ساختار یافته می‌توانند شامل هر دو نوع داده باشند. ما می توانیم داده های نیمه ساختار یافته را به صورت ساختار یافته مشاهده کنیم. تعریف جدول در DBMS رابطه‌ نمونه‌ای از داده های نیمه ساختار یافته است که در یک فایل XML نشان داده شده است.

مثال: اطلاعات شخصی ذخیره شده در یک فایل XML

(داده های برنامه وب، بدون ساختار، شامل فایل های log، پرونده‌های سابقه تراکنش ها و غیره است.)

انواع بیگ دیتا چیست؟

ویژگی های بیگ دیتا چیست؟

  • حجم

حجم داده ها نقش بسیار مهمی در تعیین ارزش داده ها دارد. همچنین اینکه آیا می توان یک داده خاص را به عنوان یک داده بزرگ در نظر گرفت یا نه، بستگی به حجم داده دارد. بنابراین، “حجم” یکی از ویژگی هایی است که هنگام برخورد با راه حل های بیگ دیتاها باید مورد توجه قرار گیرد.

  • تنوع

تنوع به منابع ناهمگن، ماهیت داده ها، ساختار یافته و بدون ساختار بودن داده ها اشاره دارد. در سال های گذشته، صفحات گسترده و پایگاه های داده تنها منابع داده‌ای بودند که اکثر برنامه ها از ان استفاده می کردند. امروزه داده هایی به شکل ایمیل، عکس، فیلم، دستگاه‌های نظارتی، PDF، صدا و غیره نیز در برنامه های تجزیه و تحلیل مورد توجه قرار می‌گیرند. این تنوع داده های بدون ساختار، مسائل خاصی را برای ذخیره، استخراج و تجزیه و تحلیل داده ها ایجاد می کند.

  • سرعت

اصطلاح “سرعت” به سرعت تولید داده ها مربوط می شود. سرعت تولید و پردازش داده ها برای برآوردن خواسته ها، پتانسیل واقعی داده ها را تعیین می کند.

سرعت بیگ دیتا با سرعتی که داده ها از منابعی مانند فرآیندهای تجاری، گزارش برنامه‌ها، شبکه‌ها و سایت های رسانه‌های اجتماعی، حسگرها، دستگاه‌های تلفن همراه و غیره وارد می شود سرایت می کند. جریان داده ها عظیم و پیوسته است.

  • متغیر بودن

متغیر بودن به ناسازگاری داده ها اشاره می کند که می‌توان داده ها را در مواقعی نشان داد، بنابراین روند مدیریت و هماهنگی موثر داده ها را مختل می کند.

 

مزایای پردازش بیگ دیتا چیست؟

مزایای پردازش بیگ دیتا چیست؟

توانایی پردازش داده های بزرگ در DBMS مزایای متعددی را هم برای مشاغل مختلف و هم برای مشتریان و دریافت‌کنندگان خدمات به همراه دارد. چند مورد از این مزایا عبارت‌اند از:

  • استفاده از هوش بیرونی و تصمیم‌گیری برای مشاغل

دسترسی به داده های اجتماعی از موتورهای جستجو و سایت‌هایی مانند فیس بوک و توییتر، سازمان ها را قادر می‌سازد تا استراتژی های تجاری خود را دقیق و براساس اطلاعات جدید تنظیم کنند.

  • بهبود ارائه خدمات به مشتریان

سیستم های سنتی با بازخورد مشتریان از مسیر خارج شده و جایگزین آنان سیستم های جدیدی هستند که با فناوری های بیگ دیتا طراحی شده اند. در این سیستم‌های جدید، از داده های بزرگ و فناوری های پردازش زبان طبیعی برای خواندن و ارزیابی پاسخ های مشتریان استفاده می شود.

  • شناسایی زود هنگام خطر و عیب‌یابی محصولات/خدمات، در صورت وجود
  • افزایش بهره وری عملیاتی
  • انبارداری و نگهداری محصولات و تجهیزات

می‌توان قبل از مشخص کردن اینکه چه داده هایی باید به انبار داده منتقل شوند یا برای ایجاد منطقه ذخیره برای داده های جدید استفاده شوند. علاوه بر این، چنین ادغامی از فناوری های کلان داده و انبار داده ها به سازمان کمک می کند تا دیتاهای کم استفاده را نیز استفاده کنند.

 

کلام پایانی

علم بیگ دیتا یا کلان داده شامل اطلاعاتی می شود که در طول زمان در حال افزایش هستند. بیگ دیتا با ویژگی‌های خود در زمینه‌های مختلف به کمک ما می‌آید تا دسترسی و مدیریت داده ها برایمان راحت‌تر شده و به افزایش بازدهی منجر می شود.

نظرات کاربران