تبلیغات برای کسب و کار کوچک

۷ راهکار تبلیغات برای کسب و کار کوچک

وقتی بودجهٔ زیادی در اختیار ندارید، بازاریابی می تواند چالش برانگیز باشد؛ اما روش های زیادی هست که صاحبان کسب و کارهای کوچک می توانند از آن ها برای جذب و حفظ پایگاه مشتری استفاده کنند. افزایش بازاریابی دیجیتال راه های جذب خریدار را برای کسب و کارهای کوچک هموار کرده است. قبل از اینکه کسب و کار شما بازاریابی یک محصول را شروع کند، باید بتواند شخصیت خریداری (buyer persona) که می خواهید با تبلیغات به او دسترسی داشته باشید، ایجاد کند. بعد از پیدا کردن مشتری ایدئال خود، گزینه های انتخابی زیادی از میان روش های بازاریابی خواهید داشت. بیشتر این ها روش های کم هزینه یا بدون هزینه هستند. (که گاهی اوقات به آن بازاریابی چریکی می گویند). در این مطلب ما هفت مورد از این تکنیک های تبلیغات برای کسب و کار کوچک را با جزئیات بیشتری بررسی خواهیم کرد.

معرفی چند تکنیک کاربردی

  • تراکت

این روش تبلیغاتی ارزان است. منطقه ای را پیدا ‌کنید که می خواهید آن جا تجارت کنید و تراکت هایی را در تمام سطح منطقه توزیع کنید. تراکت شما باید مختصر و دقیق باشد و خدماتی که ارائه می دهید یا محصولاتی را که می فروشید برجسته کند و اطلاعات تماس را نیز در بر بگیرد. ارائهٔ کوپن یا کد تخفیف نیز ضرری ندارد.

  • پوستر

اکثر سوپرمارکت ها، فضاهای عمومی و مراکز خرید تابلوی اعلانات رایگان برای اطلاعیه ها و تبلیغات دارند. شما باید سعی کنید پوستر خود را در معرض دید قرار دهید و برگه های کوچکی را کنار پوستر بچسبانید تا مشتریان بتوانند با برداشتن هر کدام از آن ها و ارائهٔ آن از شما تخفیف بگیرند. پوستر هر منطقه را در رنگ متفاوتی چاپ کنید تا از برگه هایی که بیشترین سرنخ ها (lead) در آن ها هستند، ایده بگیرید. اگر یک منطقه سرنخ های بیشتری داشته باشد، می توانید کمپین تبلیغاتی بهتری در آن منطقه داشته باشید. (بروشورها، تبلیغات در رسانه‌های محلی، تماس سرد و غیره)

  • ارزش افزوده

تبلیغات برای کسب و کار کوچک

یکی دیگر از تکنیک های تبلیغات برای کسب و کار کوچک، ارزش افزوده است. ارزش افزوده (یا تبلیغات ارزشی) امتیاز فروش قدرتمندی برای محصول یا خدمات است. در ظاهر ارزش افزوده بسیار شبیه به کوپن ها و ارزیابی های رایگان به نظر می رسد؛ اما هدف آن افزایش رضایت مشتری و ایجاد شکاف و فاصله بین شما و رقباست.

ارزش افزوده شامل گارانتی ها، تخفیف ها برای مشتریان وفادار، کارت های امتیاز و جوایز می شود. مشتری از بین دو فروشگاه مشابه، فروشگاهی را انتخاب می کند که کارت امتیاز یا کارت مشتری ترجیحی دارد. در این روش تبلیغاتی باید چیزهایی را بیان کنید که ممکن است مشتری درمورد محصولات یا خدمات شما ندانند. بسیار مهم است که هنگام ایجاد تبلیغات بازاریابی خود، ارزش های افزوده شده را برجسته کنید.

  • بازاریابی ارجاعی

بازاریابی ارجاعی (referral marketing) برای یک کسب‌ و کار بسیار ارزشمند است و اغلب شامل پاداش به مشتریانی می شود که نام تجاری یا محصولات شما را تبلیغ می کنند. هدف این نوع بازاریابی جذب مشتریان جدید از طریق تبلیغات دهان به دهان است.

یک وکیل افراد را به یک حسابدار ارجاع می دهد. یک حسابدار افراد را به یک کارگزار ارجاع می دهد. یک برنامه ریز مالی به یک مشاور املاک و مستغلات اشاره می کند. در هر یک از این موقعیت ها، فرد اعتبار حرفه ای خود را در ارجاع به خطر می اندازد. به همین دلیل باید نوعی بازاریابی ارجاعی ایجاد کنید که همان چشم انداز و تعهد را به کار شما داشته باشد.

بازاریابی ارجاعی
  • پیگیری

تبلیغات می تواند به شما کمک کند به مشتری برسید؛ اما کارهایی که بعد از آن برای حفظ مشتری انجام می دهید بسیار مهم هستند. پرسشنامه های پیگیری یکی از بهترین منابع بازخورد درمورد نحوهٔ پیشروی کمپین تبلیغاتی شما هستند.

چرا مشتری کسب و کار شما را انتخاب کرده است؟

  • از چه طریق با کسب و کار شما آشنا شده است؟
  • کدام شرکت های دیگر را در نظر گرفته بودند؟
  • چه چیزی بیشترین رضایت را در مشتری ایجاد کرده است؟
  • کمترین رضایت از چه بخشی بوده است؟
  • تماس سرد

تماس سرد – چه تلفنی و چه خانه به خانه – یکی دیگر از تکنیک های تبلیغات برای کسب و کار کوچک است. این اصطلاح در مواقعی به کار می رود که شما براساس ارتباط قبلی با مشتری تماس نمی گیرید و مشتری اطلاعی از تماس شما ندارد.

تماس سرد یکی از استراتژی های بازاریابی است که در آن، بازخوردهای آنی می توانند بسیار کمک کننده باشند و به کمک همین بازخوردها شما می توانید محصولات یا خدماتتان را مطابق با نیاز مشتریان بهینه کنید.

  • اینترنت

اینترنت

نمی شود اینترنت را برای ایجاد یک تجارت موفق نادیده گرفت. در طول 50 سال گذشته تقریباً بیشتر روش های بازاریابی اینترنت ثابت مانده اند، به جز اینترنت که در این زمان ایجاد شده و تکامل پیدا کرده است. هر شرکتی باید حداقل یک وبسایت با جزئیات مهم مانند مکان و ساعت کاری داشته باشد. وبسایت ها برای افرادی که قبل از خرید در گوگل جستجو می کنند، یک نقطهٔ دسترسی عالی هستند.

شما همچنین به حضور در رسانه های اجتماعی (صفحهٔ فیس بوک، اینستاگرام و حساب های توییتر) همراه با سیستم مدیریت محتوا (CMS) با بهینه سازی موتور جستجو (SEO) نیاز دارید. این همه مهارت دیجیتال ممکن است در ابتدا ترسناک باشد. با این حال، فناوری انتشار به حدی تکامل یافته است که وردپرس که یک نمونه CMS رایگان است می تواند تمام این نیازها را برآورده کند.

جمع بندی

باید بدانید که حتی موفق ‌ترین کمپین ‌ها در 10 تا 20 درصد مواقع موفق می شوند. این باعث می شود که توهم موفقیت آنی نداشته باشید؛ همچنین دانستن این نکته فرصتی برای پیشرفت بهتر است.

نظرات کاربران