برای تحلیل رقابتی، چطور باید تجزیه و تحلیل SWOT انجام داد

تحلیل SWOT

تا به حال تحلیل SWOT انجام داده اید؟ در جریان هستید که جدول SWOT چقدر می تواند به برنامه ریزی استراتژیک شما کمک کند؟

تحلیل SWOT مخفف کلمات انگلیسی Strengths, Weaknesses, Opportunities, Threats است که به معنی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدات است. این تجزیه و تحلیل یک تصویر واضح تر از موقعیت کسب و کار شما و کارهایی که در حال حاضر و کارهایی می توانید برای رشد انجام دهید، ارائه می دهد. در این مطلب از بیزون با تمام مواردی که برای تحلیل SWOT لازم است، آشنا می شویم.

تحلیل SWOT

آیا تاکنون به فکر تجزیه و تحلیل SWOT در رقابت خود بوده اید؟

 

با تحلیل رقابتی و تحلیل SWOT می توانید یاد بگیرید که با نقاط قوت رقبای خود کنار بیایید، روی نقاط ضعف آنها سرمایه گذاری کنید، با این داده جدول SWOT از هر فرصتی که در اختیار شما قرار می گیرد استفاده کنید و از هرگونه تهدیدی که مطرح می شود، دوری کنید.

سؤالاتی که باید هنگام تجزیه و تحلیل SWOT از رقابت خود بپرسید

اجرای تحلیل SWOT روی رقبا کاری سخت و دشوار است، بنابراین سؤالهای زیر را در نظر بگیرید:

 

نقاط قوت Strengths

رقبای شما واقعاً کارشان خوب است؟

با چه اسم و رسمی مشهور شده اند؟

چه چیزی مشتریان را به سمت آنها جلب می کند؟

چرا مشتریان در نهایت خرید خود را از رقبای شما انجام می دهند؟

 

نقاط ضعف Weaknesses

مشتریان رقبای شما مرتباً از چه چیزی در موردشان شکایت می کنند؟

وقتی از رقیبتان “خرید” کردید به چه مشکلاتی برخوردید؟

چه کالاهایی یا خدماتی باید ارائه دهند اما این کار را نمی کنند؟

 

فرصت ها Opportunities

آیا رقبای شما کاری می کنند که فرصتی برای کسب و کار کوچک شما باشد؟

آیا آنها تولید و فروش محصولات خود را متوقف کرده اند؟

آیا آنها خدمات خود را تغییر داده اند؟

 

تهدیدها Threats

آیا رقبای شما کاری می کنند که تهدیدی برای کسب و کار شما باشد؟

آیا آنها اخیراً قیمت خود را کاهش داده اند؟

آیا آنها محصولات یا خدمات جدیدی ارائه می دهند؟

آیا آنها به مکان جدید و نزدیک تری به شما نق مکان می کنند؟

 

چه چیزی را تجزیه و تحلیل کنیم

حالا که این موارد را مرور کردید، چه چیز دیگری را باید تجزیه و تحلیل کنید؟

وقتی تحلیل رقابتی و تحلیل جدول SWOT می کنید، باید تعیین کنید که اصلا این رقیبان چه کسانی هستند. در غیر این صورت، کاملا در مرداب اطلاعات نامربوط غرق می شوید. فقط روی رقبای مستقیم خود متمرکز شوید ، به عبارتی یعنی آن دسته از کسب و کارهایی که به طور کلی در همان منطقه جغرافیایی شما فعالیت می کنند و کالایی یا خدماتی را ارائه می دهند که می تواند جایگزینی برای محصول یا خدمات شما باشد.

با جدول SWOT وقتی لیستی از رقبای مستقیم خود تهیه کردید، به محصولات یا خدمات آنها، روند فروش آنها و تلاشهای بازاریابی آنها توجه کنید.

وقتی محصولات یا خدمات آنها را ارزیابی می کنید، به مسیر کامل آنها نگاه کنید و کیفیت آنها را با کیفیت خود مقایسه کنید. توجه داشته باشید که چه مقدار فروش دارند، مشتری ایده آل آنها به چه شکلی است و چه میزان از سهم بازار را در اختیار دارند.

به روند فروش آنها و کانالهایی که از طریق آنها محصولاتشان را می فروشند نگاه کنید. سعی کنید بفهمید که کارکنان فروش آنها چقدر درگیر کار هستند. تمام این موارد سرنخ های خوبی هسستند که بفهمید چرا خریداران از رقبای شما خرید می کنند و یا اصلا چرا رو به ورشکستگی هستند.

وقتی تلاش های بازاریابی رقبای خودتان را تحلیل می کنید، وب سایت، صفحات رسانه های اجتماعی و کمپین تبلیغاتی آنلاین و آفلاین آنها را چک کنید. ببینید چند بار در روز در حال بلاگ نویسی یا ارسال پست در رسانه های اجتماعی هستند و چند بار تا به حال پیام تبلیغاتی خود را تغییر داده اند. همچنین روند کاری شان را بررسی کنید تا تعامل بیشتری با کسب و کار آنها داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.