تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

بررسی تفاوت بین طراحی سایت و توسعه سایت

همه ی سایت های زیبا و قدرتمندی که در اینترنت می بینید حاصل تلاش جمعی از طراحان سایت و توسعه دهندگان سایت است. اغلب افراد اطلاع دقیقی از تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت ندارند و معمولا آنها را با هم اشتباه می گیرند در حالی که دو حرفه ی متفاوت هستند و نیاز به تخصص های خاصی دارند. بیزینس های کوچکی که به وب سایت کسب و کار اختصاصی نیاز ندارند معمولا هزینه ی جداگانه برای طراحی سایت صرف نمی کنند بلکه برای خرید سایت از یک توسعه دهنده ی سایت یا وب دِوِلوپر می خواهند که یک وب سایت کامل را طراحی کرده و توسعه دهد و همچنین یک آشنایی نسبی با مهارت مورد نیاز کسب و کار هدف را داشته باشد.. اما سازمان های بزرگی که برای کسب و کار خود به یک سایت تخصصی و حرفه ای نیاز دارند معمولا یک طراح سایت و یک توسعه دهنده سایت را استخدام می کنند تا یک وب سایت زیبا، تعاملی و قدرتمند برایشان طراحی کرده و بسازند. در ادامه ی این مطلب ما قصد داریم به صورت جزئی تر به بررسی تفاوت بین طراحی سایت و توسعه سایت بپردازیم.

تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

تفاوت بین طراحی سایت و توسعه سایت

طراحی سایت چیست؟

برای اینکه بدانیم تفاوت بین طراحی سایت و توسعه سایت در چیست باید اول به تعریف دقیق هر کدام از این موارد بپردازیم. در هر کسب و کاری قبل از اینکه چیزی را تولید کنیم یا توسعه دهیم ابتدا به یک طرح از آن نیاز داریم. یک طرح و برنامه ی مناسب برای چگونگی ایجاد تغییرات و روند پیشرفت یک پروژه اولین نیاز در راه اندازی هر کسب و کاری است. در طراحی سایت، طراح اولین شخصی است که ایده و طرح کلی وب سایت را ارائه می دهد. آنها شکل و فرم کلی صفحات سایت را طراحی می کنند و یک ایده ی کلی درباره ی چگونگی کارکرد سایت دارند. در واقع ما می توانیم طراح سایت را به عنوان یک معمار تصور کنیم که یک نقشه اولیه از وب سایت ما در ذهن دارد و ارائه می کند.

طراحان سایت همیشه دست کم گرفته می شوند اما آنها در توسعه سایت نیز نقشی اساسی دارند. وظیفه اصلی یک طراح این است که یک طراحی سایت کاربر پسند ارائه کند و بهترین محیط را برای کاربر فراهم کند تا به سرعت و با سهولت با سایت شما ارتباط برقرار کنند. نکته اصلی در طراحی سایت ارائه ی یک رابط کاربری است که توجه کاربران را به خود جلب کند و منطقی و کاربردی باشد تا در نهایت توسط توسعه دهندگان سایت پیاده سازی و اجرا شود. یک طراح سایت نیازی به داشتن دانش تخصصی در مورد نحوه ی ساز و کار سایت ندارد بلکه تنها باید یک وب سایت طراحی کند که بتواند کاربران بیشتری را به خود جذب کند.

تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت

مهارت های مورد نیاز در طراحی سایت

اگر قصد دارید به عنوان یک طراح سایت شروع به فعالیت کنید بد نیست با اصلی ترین مهارت هایی که در این مسیر به آنها نیاز پیدا خواهید کرد آشنا شوید:

برای یک طراحی دقیق باید از ابزارهایی مانند Adobe Photoshop ، Framer یا Sketch برای طراحی نقشه سایت سایت استفاده کنید.

به عنوان یک طراح سایت باید مهارت خوبی در طراحی گرافیک و لوگو داشته باشید.

باید بدانید چگونه یک وب سایت با رابط کاربری غنی با کمترین میزان پیچیدگی طراحی کنید.

در طراحی باید همه عناصر وب سایت مانند تصاویر، دکمه ها و قالب های عمومی را در نظر داشته باشید.

یک طراح سایت نیاز به بروزرسانی طراحی وب سایت با توجه به روند بازار دارد و همچنین باید سعی کنید ویژگی های جدید و خلاقانه ای را در طراحی خود ارائه کنید.

یک طراح سایت باید بداند کدام قالب و رنگ برای فونت سایت سایتش مناسب است.

به عنوان یک طراح سایت باید از بهینه سازی موتور جستجو و قواعد سئو اطلاع داشته باشید و بر اساس آن سایت را طراحی کنید تا در موتورهای جستجو قابل رتبه بندی باشد.

در یک طراحی سایت نیاز به یک طرح متعادل و منطقی دارید تا در نهایت توسط توسعه دهندگان سایت قابل اجرا باشد.

توسعه سایت چیست؟

توسعه دهندگان سایت برنامه نویسانی هستند که به طراحی سایت روح می بخشند و از زبان های نشانه گذاری و برنامه نویسی برای نوشتن کد برای سایت استفاده می کنند. دو نوع توسعه دهنده سایت وجود دارد: توسعه دهندگان فرانت اند FrontEnd و توسعه دهندگان بک اند BackEnd. به دلایل مختلفی معمولا با توسعه دهندگان فرانت اند به عنوان طراحان سایت رفتار می شود زیرا آنها رابط کاربری سایت را ایجاد می کنند. در واقع هر آنچه در یک صفحه سایت مشاهده می کنید یا هر چیزی که می توانید با آن به عنوان یک کاربر تعامل داشته باشید توسط توسعه دهندگان فرانت اند ایجاد می شود و نقش مهمی در اجرای طراحی سایت دارند. البته دسته ی دیگری از توسعه دهندگان سایت وجود دارند که هم بر توانایی های فرانت اند FrontEnd و هم بر مهارت های بک اند BackEnd تسلط دارند و به طور کلی یک متخصص با دانش عمومی در تمامی زمینه‌ های آی‌ تی هستند و به آنها توسعه دهندگان فول استک FullStack گفته می شود. توسعه دهندگان فول استک معمولا در شرکت های کوچکی که توانایی استخدام دو توسعه دهنده ی فرانت اند FrontEnd و بک اند BackEnd ندارند مشغول کار می شوند.

نقش یک توسعه دهنده سایت در طراحی سایت چیست؟

توسعه دهندگان سایت در طراحی سایت وظایف گسترده ای دارند. آنها با استفاده از ابزارهایی مانند HTML ، CSS و زبانهای JS باید یک رابط کاربری خسایت برای سایت سایت ایجاد کنند. وظیفه ی اصلی توسعه دهنده ی فرانت اند FrontEnd افزایش سرعت بارگیری سایت است. اما یک توسعه دهنده ی بک اند BackEnd با سرور و دیتابیس اصلی سایت سایت سرو کار دارد. برای ارائه ی یک طراحی سایت دقیق نیاز است که این توسعه دهندگان و طراح اصلی کاملا با هم هماهنگ و همراه باشند.

تفاوت طراحی سایت و توسعه سایت در تفاوت کامل این دو حرفه است. با این وجود فرصت و مصاحبه کاری زیادی برای یک طراح سایت مشاهده نمی کنید اما فرصت های شغلی زیادی برای یک توسعه دهنده سایت وجود دارد. یک طراح سایت فقط با طراحی گرافیکی سایت سایت سروکار دارد در حالی که یک توسعه دهنده سایت با نوشتن کد با استفاده از فناوری های مختلف سایت سایت را زنده می کند و اغلب کار طراحی سایت و توسعه ی آن را به طور همزمان انجام می دهد.

مقالات مکمل:

طراحی سایت با وردپرس

 

 

نظرات کاربران