تناسب محصول با بازار

تناسب محصول با بازار چه اهمیتی برای مشاغل دارد ؟

تناسب محصول با بازار موقعیتی را توصیف می کند که در آن مشتریان هدف محصولات شرکت را می خرند، از آن ها استفاده می کنند و آن ها را به دیگران پیشنهاد می دهند. در حقیقت میزان استقبال مشتریان از محصول در این موقعیت به اندازه ای است که رشد و سودآوری آن را تضمین کند. مارک آندریسن کارآفرین و سرمایه گذار، معتقد است که در صورتی که بتوان برای محصول بازار مناسب پیدا کرد و آن محصول نیز بتواند نیاز های آن بازار را برآورده کند، می توانیم بگوییم که محصول با بازار در تناسب است. در این مقاله درمورد اهمیت این مفهوم و نحوه اندازه گیری آن مطالبی را گردآوری کرده ایم.

تناسب محصول با بازار چه اهمیتی دارد؟

الکس شولتز، معاون رشد فیس بوک بر این باور است که مشکل بیشتر شرکت هایی که او با آن ها سروکار دارد این است که تصور می کنند تناسب محصول با بازار را رعایت کرده اند؛ در حالی که در حقیقت چنین نیست. سوالی که پیش می آید این است که چرا متخصصان این موضوع را تا این حد مهم جلوه می دهند؟ چرا بسیاری از سرمایه گذاران پیش از سرمایه گذاری در یک شرکت از آن می خواهند شواهدی مبنی بر تناسب محصول با بازار ارائه دهند؟ چرا اندریسن زندگی استارت آپی را به دو مرحله قبل از تناسب محصول با بازار (BPMF) و بعد از آن (APMF) تقسیم می کند؟

پاسخ این پرسش ها ساده است. مسلما شما باید پیش از این که محصولی را تولید کنید و آن را توسعه دهید، مطمئن شوید که افراد زیادی تمایل دارند برای آن هزینه کنند. در نتیجه تنها تمرکز بر اهداف استراتژیکی مانند رشد یا افزایش فروش کاربران فعلی کفایت نمی کند. عکس این پیش بینی ها نیز باید اتفاق افتد؛ یعنی شما باید مشخص کنید که محصولتان برای حفظ خود و کسب سود بازار کافی را دارد یا خیر.

مسئولیت تناسب محصول با بازار بر عهده چه کسی است؟

تناسب محصول با بازار

این مفهوم به طور کلی به بازاریابی و مدیریت محصول مربوط می شود. اما در حقیقت رسیدن به این نقطه عطف مهم در کسب و کار شما همکاری تمام بخش های شرکت را اعم از فروش، توسعه تجارت، پشتیبانی، امور مالی و … می طلبد.

چگونه می توان تناسب محصول با بازار را اندازه گیری کرد؟

ما نمی توانیم مجموعه ای از معیار هایی را معرفی کنیم که به شما بگوید دقیقا چه زمانی به تناسب محصول با بازار دست پیدا می کنید. با این حال یکی از سرمایه گذاران به نام اندرو چن سیگنال هایی را ارائه می دهد که نشان می دهند آیا شرکت در جهت درستی حرکت می کند یا خیر:

  • آیا زمانی که مشتری بالقوه را بررسی می کنید یا به او محصولاتتان را ارائه می دهید، سیگنال هایی از او می بینید که نشان دهند به محصولاتتان تمایل دارد یا خیر؟
  • آیا مصرف کنندگانی که محصولات مشابه را رد کرده اند، حاضراند محصولات شما را امتحان کنند؟
  • آیا کاربران از تفاوت های محصولات شما با محصولات مشابه دیگر آگاهی کافی دارند؟
  • معیار های اساسی شما مانند نرخ حفظ کاربران چگونه با معیار های رقبایتان مقایسه می شوند؟

اندازه گیری تناسب محصول با بازار

همان گونه که متوجه شدید، سیگنال های چن ترکیبی از معیار های کمی و کیفی هستند. شما می توانید از روش های کمی، کیفی یا ترکیب این دو برای سنجش تناسب محصول با بازار خود بهره ببرید. برای مثال:

معیار های کمی:

معیار های کیفی:

  • صحبت از محصول شما. آندریسن می گوید که اگر مشتریان شما درمورد محصولاتتان با دیگران صحبت کنند، در حقیقت به نحو بسیار موثری نقش نماینده فروش را برای تان ایفا می کنند.
  • تماس های رسانه ها یا تحلیلگران صنعت

چگونه می توان تناسب محصول با بازار را به دست آورد؟

به دست آوردن تناسب محصول با بازار

همانطور که بهترین روش اندازه گیری تناسب محصول با بازار برای هر شرکت متفاوت است، هیچ مسیر واحدی نیز برای به دست آوردن آن مشخص نشده است. دن اولسن در کتاب خود به نام The Lean Product Playbook روش هایی را ارائه می دهد که عبارت اند از:

  1. مشتری هدف خود را تعیین کنید.
  2. انواع نیاز مشتری را شناسایی کنید.
  3. پیشنهاد ارزش خود را تعریف کنید.
  4. مجموعه ویژگی های حداقل محصولات بادوام (MVP) خود را مشخص کنید.
  5. MVP خود را گسترش دهید.
  6. MVP خود را با مشتریان آزمایش کنید.

جمع بندی

یکی از معیار هایی که باید پیش از تولید محصول در نظر بگیرید، تناسب آن با بازار هدف است. شما باید مشخص کنید که محصولتان قابلیت این را دارد که در بازار هدف به اندازه ای که کسب سود کند فروخته شود یا خیر. همچنین آیا بازار کافی برای محصول تولید شده شما در دسترس خواهد بود یا خیر. اهمیت این معیار آنقدر زیاد است که متخصصان زندگی استارت آپی را به قبل و بعد از آن تقسیم کرده اند. در این نوشته درمورد اهمیت تناسب محصول با بازار و روش های اندازه گیری آن توضیحاتی ارائه کردیم.

نظرات کاربران