رنگ سازمانی

رنگ سازمانی چیست؟

در هر کسب و کاری که باشید، باید بدانید که چه رنگی برای طراحی سایت و لوگو شما مناسب تر است. زیرا رنگ ها نقش مهمی در برند سازی برای یک شرکت دارند. دلیل آن هم این است که طبق گفته علم روانشناسی، رنگ نقش مهمی در تصمیم یک مشتری برای خرید یا تعامل با یک شرکت دارد. به همین علت مشتری در 90 ثانیه اول هنگام بازدید از سایت یا محل کار به طور ناخودآگاه به بررسی محیط کار شما می اندازد و اولین چیزی که در بیشتر مواقع توجه او را جلب خواهد کرد، رنگ ها خواهند بود. اگر شما قصد دارید که کیفیت برند خود را بهبود دهید و مشتری بیشتری را جذب کنید باید یک رنگ سازمانی مناسب را انتخاب کنید. رنگ ها نقش مهمی در انتقال پیام اولیه به مخاطبان دارند و تاثیر بسیار بزرگی را بر آن ها خواهند گذاشت.

 

تاثیر انتخاب رنگ در طراحی لوگو شرکت های بزرگ

تاثیر انتخاب رنگ در طراحی لوگو شرکت های بزرگ

اگر کمی دقت کرده باشید، اکثر برند های بزرگ دنیا که در صنعت غذا و فست فود فعالیت دارند، از رنگ قرمز در طراحی لوگو خود استفاده کرده اند. شاید فکر کنید دلیل این اتفاق چیست. دلیل این اتفاق به همان بحث روانشناسی بر می گردد. طبق تحقیقات انجام شده رنگ قرمز موجب تحریک مغز می شود و اشتهای فرد را زیاد می کنند. به همین خاطر اصلا اتفاقی نیست که برند هایی مانند مک دونالدز، برگر کینگ، کی اف سی و دایری موئین در انتخاب رنگ سازمانی خود برای طراحی لوگو از قرمز استفاده کنند.

البته شاید فکر کنید که استفاده از علم روانشناسی همیشه جواب می دهد و با آن می توان لوگو مناسبی طراحی کرد. تا حدودی درست است و اکثر مواقع جواب می دهد. اما گاهی اوقات نیز ممکن است تا از رنگ های متفاوتی استفاده کنید و تنوع ببخشید. برای مثال اگر یک رستوران دارید، حتما لازم نیست که فورا از رنگ قرمز استفاده کنید.

در واقع هیچ رویکردی برای این که بتوانید از بهترین رنگ برای لوگو خود را پیدا کنید وجود ندارد. بهترین رنگ ها برای هر شرکت فرق دارند و باید از رنگی استفاده کرد با شخصیت آن برند در ارتباط داشته باشد. به همین خاطر است که در پیدا کردن رنگ سازمانی باید در ابتدا بدانید که چرا رنگ سازمانی اهمیت دارد و چگونه بر مشتریان شما تاثیر خواهد گذاشت.

 

اهمیت رنگ سازمانی

اهمیت رنگ سازمانی

هنگامی که یک فرد لوگو شما را در شرایط مختلف می بیند، اولین چیزی که توجه او را جلب خواهد کرد، رنگ ها خواهند بود. رنگ ها باعث می شوند تا فردی که لوگو شما را دیده است واکنش احساسی نشان دهد. البته این به این معنی نیست که هر وقت فرد یک لوگو با رنگ قرمز را دید احساس گرسنگی کند. بلکه رنگ ها جزئیات بیشتری دارند و می توانند تاثیر عمیق تری بر مخاطب داشته باشند.

انتخاب رنگ سازمانی نامناسب برای یک تبلیغ تاثیر منفی بسیار زیادی خواهد داشت. برای مثال اگر شما قصد داشته باشید که یک اسباب بازی جدید و سرگرم کننده را برای کودکان معرفی کنید، اگر از یک رنگ نامناسب مانند قهوه ای پر رنگ استفاده کنید امکان دارد باعث گیج شدن مخاطب شود و توجه او را جلب نکند. اما اگر بتوانید از رنگ مناسب استفاده کنید، با بازخورد های خوبی خواهید داشت و تبلیغات شما بیشتر بازدید خواهند خورد. به همین خاطر بسیار مهم است که برای رنگی که قرار است در طراحی لوگو خود به کار ببرید وقت زیادی را بگذارید و خوب در مورد آن فکر کنید.

طبق آخرین تحقیق ها در مورد رنگ سازمانی مشخص شد که رنگ نقش بسیار پررنگی در تثبیت شخصیت یک برند دارد. رنگ می تواند بر خرید مشتری تاثیر بگذارد. همچنین رنگ می تواند تاثیر زیادی بر مغز مخاطب بگذارد. به خاطر این یافته ها، باز هم نقش رنگ در یک برند پر رنگ تر می شود و اهمیت آن پیش از پیش افزایش می یابد. اگر قصد دارید که برند خود را نزد مردم تثبیت کنید و یک لوگو به یاد ماندنی داشته باشید، لازم است که به درک درستی از رنگ ها برسید.

 

مبانی رنگ ها

اگر قصد دارید یک لوگو برای شرکت خود طراحی کنید، در ابتدا باید رنگ سازمانی مناسب کسب و کار خود را تشخیص دهید. برای همین باید بدانید که هر رنگ چه احساسی را در مخاطبان به وجود می آورد. اگر چه رنگ های بی شماری وجود دارند که توضیح هر کدام آن ها به طور جداگانه غیر ممکن است اما مهم ترین آن ها رنگ های اصلی هستند. بعد از درک رنگ های اصلی می توانید به راحتی مفهوم رنگ های دیگر را نیز درک کنید.

 

زرد

زرد

زرد رنگی است که به طور ناخودآگاه توجهات را به خود جلب می کند. این رنگ نشانه خوش بینی، برون گرایی، دوستی، شادی و نشاط است. البته انتخاب این رنگ به عنوان رنگ سازمانی می تواند معایبی داشته باشد. اگر از این رنگ به درستی استفاده نشود، می تواند باعث ایجاد حس ضعف، احتیاط و بزدلی در مخاطب شود. امروزه بسیاری از برند های بزرگ از رنگ زرد استفاده می کنند. برند های مانند نشنئال جئوگرافیک، ایکیا و اسپرینت از رنگ زرد در لوگو خود استفاده می کنند.

 

آبی

آبی

رنگ آبی نشان دهنده هوش، ارتباط، اعتماد، کارایی، وظیفه و منطق است. این رنگ بسیار آرام است و در بین اکثر برند ها محبوب است. به همین خاطر است که بسیاری از رستوران ها در استفاده از رنگ آبی اجتناب می کنند زیرا می تواند اشتها را از بین ببرد. این رنگ را بسیاری از شرکت های بزرگ به عنوان رنگ سازمانی خود انتخاب کرده اند. این رنگ بیشتر برای موسسات مالی به علت ایجاد حس اعتماد در مخاطب مناسب است.

سبز

سبز

رنگ سبز، احساس طبیعی بودن و امنیت را در انسان برانگریخته می کند. رنگ سبز باعث ایحاد حس تازگی، آرامش و ثبات در فرد می شود. شرکت های مانند John Deere از رنگ سبز در لوگو خود استفاده می کنند.

 

مشکی

رنگ سازمانی

رنگ مشکی، نماد قدرت، پیچیدگی، وقار، اقتدار و لوکس بودن است. جذابیت و مدرن بودن آن، رنگ مشکی را به انتخاب اول بسیاری از شرکت ها تبدیل کرده است. رنگ مشکی باعث ایجاد احساسات قوی در مخاطب می شود. البته در صورتی که از این رنگ درست استفاده نشود، می تواند باعث ایجاد حس غم در مخاطبان شود و آن ها را از خرید محصولات شما منصرف کند. برند های بزرگی مانند گوچی و نایکی از رنگ مشکی در محصولات خود استفاده می کنند.

 

جمع بندی

در این مقاله در مورد اهمیت رنگ سازمانی در طراحی لوگو و سایت صحبت کردیم و توضیح دادیم که چرا تا این حد اهمیت دارد. به همین خاطر در مورد برخی از رنگ های اصلی توضیح دادیم تا بیشتر اهمیت رنگ را درک کنید.

نظرات کاربران