آموزش ساخت لینک utm

آموزش ساخت لینک utm با گوگل آنالیتیکس و هاب اسپات

لینک های UTM به شما کمک می کنند که تا متوجه شوید ترافیکی که دریافت می کنید از کجا می آید تا بتوانید آن ها را ردیابی کنید. همچنین لینک های UTM به شما این امکان را می دهد که ROI کمپین های تبلیغاتی در پلتفرم ها و رسانه های اجتماعی را اندازی گیری کنید. برای آشنایی بیشتر با لینک های UTM در این مقاله در مورد نحوه ساخت لینک UTM در گوگل آنالیتیکس و هاب اسپات توضیح داده خواهد شد تا راحت تر بتوانید از آن در کسب و کار خود استفاده کنید.

نحوه ساخت لینک UTM در گوگل آنالیتیکس

برای این که بتوانید لینک های UTM را در گوگل آنالیتیکس بسازید، باید طبق مراحل زیر پیش بروید:

  • باز کردن قسمت ساخت لینک کمپین گوگل

در واقع سه نوع تگ مختلف برای ردیابی ترافیک در گوگل هست. بهترین گزینه برای ساخت لینک های UTM گزینه سوم یعنی Analytics Campaign URL Builder است.

آموزش ساخت لینک utm
  • پر کردن فرم

بعد از این که به محیط گوگل آنالیتیکس وارد شدید، باید فرمی را که برای ساخت لینک UTM نیاز دارید پر کنید. در این فرم اطلاعات مربوط به کمپین، URL ها، منابع و مدیوم باید در کادر مربوطه قرار بگیرد.

  • استفاده از لینک در کمپین بازاریابی

برای این که بتوانید از لینک در کمپین بازاریابی خود استفاده کنید، باید لینک کوتاه باشد. برای کوتاه کردن لینک می توانید از ابزار هایی مانند bit.ly استفاده کنید. اما اگر از هاب اسپات استفاده می کنید، می توانید از هاب اسپات URL Builder استفاده کنید.

  • سنجش موفقیت

بعد از ساخت لینک UTM می توانید برای سنجش میزان موفقیت و جذب ترافیک از آن استفاده کنید. اگر قبلا گوگل آنالیتکس را برای ساخت لینک UTM به کار برده باشید، می توانید به راحتی لینک را بررسی و میزان ترافیک جذب شده را مشاهده کنید.

نحوه ساخت لینک UTM با هاب اسپات

نحوه ساخت لینک UTM با هاب اسپات
  • به قسمت تجزیه و تحلیل وارد شوید.

برای این که بتوانید با استفاده از هاب اسپات لینک های UTM بسازید، ابتدا لازم است که وارد داشبورد marketing hub خود، در قسمت گزارش ها شوید. بعد از وارد شدن به این قسمت می توانید قسمتی به نام (ابزار های تجزیه و تحلیل) را مشاهده کنید که به کمک آن می توان لینک های UTM ساخت.

  • Tracking URL Builder را باز کنید.

در قسمت بعد برای ساخت لینک UTM به منوی ابزار های تجزیه و تحلیل بروید و سپس در گوشه پایین سمت راست گزینه Tracking URL Builder را مشاهده خواهید کرد.

  • فرم Tracking URL را ایجاد کنید.

اگر قصد دارید که یک کمپین ایجاد کنید که شامل حداقل یک لینک UTM باشد، باید آن را از طریق Tracking URL بررسی کنید. Tracking URL به شما کمک می کند تا موارد مختلفی مانند محتوا، تاریخ ایجاد و غیره را ردیابی کنید.

فرم Tracking URL را ایجاد کنید.
  • ویژگی های لینک UTM خود را وارد و آن را ایجاد کنید.

در مرحله بعدی برای ساخت لینک UTM به کمک هاب اسپات باید فرمی را که ظاهر می شود پر کنید. این فرم شامل قسمت هایی مانند Campaign ، URL ، Source و Meduim است. قسمت هایی مانند Contact و Term نیز وجود دارند که پر کردن آن ها اختیاری است و می توانید در صورت نیاز آن ها را پر کنید. بعد از این که بخش های ضروری فرم را به طور کامل پر کردید، گزینه نارنجی رنگ (ایجاد) در پایین صفحه برای شما فعال خواهد شد. با این کار هاب اسپات لینک UTM شما را به عنوان یک کمپین جدید ثبت می کند. بعد از ثبت این لینک شما می توانید با استفاده از آن هر صفحه وبی را که می خواهید ردیابی کنید و ترافیک دریافتی آن را به دست آورید.

همچنین بعد از ساخت UTM خود می توانید به دلخواه لینک را با ابزار های سایت هاب اسپات کوتاه کنید.

  • میزان موفقیت خود را بسنجید.

بعد از این لینک UTM خود را ایجاد کردید، می توانید پارامتر های مربوط به لینک UTM خود را در داشبورد Traffic Analytics ردیابی کنید. با ردیابی داده های مربوط به لینک UTM خود می توانید میزان موفقیت کمپین خود را در جذب ترافیک بررسی کنید.

جمع بندی

در این مقاله، به بررسی لینک UTM پرداختیم که یک ابزار بسیار مهم برای تحلیل ترافیک وبسایت در نظر گرفته می‌ شود. با استفاده از لینک‌ هایUTM، می ‌توانید مواردی را مانند تعداد بازدیدکنندگان، مبدا ترافیک، فعالیت‌ های بازدیدکنندگان، جنسیت و سن افراد و کلیدواژه ‌هایی که باعث ایجاد ترافیک می ‌شوند، بررسی و تحلیل کنیم. با استفاده از این ابزار، می‌ توانیم به طور کامل مسیر مشتری را پیگیری کنیم و برآوردی دقیق از بازده سرمایه‌ گذاری خود در تبلیغات وبسایت داشته باشیم. توصیه می‌شود هر تبلیغاتی که در وب‌سایت انجام می ‌دهید، لینک های UTM را در آن تغییر دهید. برای آشنایی بیشتر شما با این لینک ها، در این مقاله در مورد نحوه ساخت لینک UTM توضیح داده شد.

نظرات کاربران