لینک UTM چیست

لینک UTM چیست ؟

کسانی که در شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند و بر روی موفقیت در شبکه های اجتماعی برای سود دهی در تجارت خود حساب باز کرده اند، باید دائما استراتژی های خود را آزمایش کنند و ببینند که استراتژی تولید محتوا شان باعث افزایش ترافیک و بازدید صفحه آن ها در شبکه های اجتماعی می شود یا خیر. در اینجاست که شما باید بدانید که لینک UTM چیست.

اگر تجارت شما بزرگ باشد، استراتژی شما در شبکه های اجتماعی و صفحات شما در دنیای اینترنت از اهمیت زیادی برخوردار است زیرا تاثیر مستقیمی بر بازدید صفحات شما و در نتیجه سود دهی تجارتتان خواهد داشت. بنابراین برای تجزیه و تحلیل استراتژی خود نمی توانید تنها به آنالیزور هایی که خود شبکه های اجتماعی ایجاد کرده اند، اتکا کنید و باید بررسی های خود را عمیق تر انجام دهید. برای بررسی دقیق تر استراتژی سایت و صفحه شما در شبکه های اجتماعی، شما باید از لینک UTM استفاده کنید؛ به همین دلیل بهتر است ابتدا متوجه شوید که لینک UTM چیست.

در این مقاله ما قصد داریم که به شما نشان دهیم که لینک UTM چیست و چگونه می تواند به بهبود بازاریابی در شبکه های اجتماعی کمک کند.

لینک UTM چیست

پارامتر های لینک UTM چیست؟

برای آن که بهتر متوجه شوید که لینک UTM چیست و نحوه عملکرد آن چگونه است، بهتر است ابتدا با انواع پارامتر های UTM و کد هایی که به این لینک ها متصل شده اند، آشنا شوید. در زیر لیستی از پارامتر های لینک UTM تهیه کرده ایم:

  1. Source

این پارامتر در لینک UTM برای این به کار می رود تا شما بفهمید که ترافیک و بازدید صفحه شما دقیقا از کجا به دست آمده است. برای این کار باید مقدار خاصی را در قسمت پارامتر “Source” مشخص کنید.

  1. Medium

این پارامتر، نوع رسانه و محیطی که بازدید های شما از آن ناشی می شود را مشخص می کند. هنگام ساخت لینک UTM برای تجارتتان، می توانید پارامتر Medium را به لینک خود اضافه کنید. در قسمتی مختص به این پارامتر، این امکان برای شما فراهم شده است تا محیط و رسانه ای که در آن از صفحه شما بازدید می شود را تعیین نمایید.

  1. Campaign

یکی دیگر از پارامتر هایی که در لینک های UTM بسیار پر کاربرد است، Campaign نام دارد. با اضافه کردن این پارامتر به لینک UTM خود، شما کمپین های تجارت و برند خود را مشخص می کنید. به طور مثال، فرض کنید که استراتژی جدیدی برای تولید محتوا در وبسایت خود را آغاز کرده اید و مطمئن نیستید که این استراتژی موفقیت آمیز خواهد بود یا خیر. در نتیجه می خواهید که این استراتژی و تاکتیک را مورد آزمایش و بررسی قرار دهید. اینجاست که پارامتر Campaign به کار شما می آید. شما در لینک UTM خود و در قسمت Campaign، می نویسید “test”. در واقع با این کار، به لینک UTM خود فهمانده اید که در حال بررسی و آزمایش استراتژی خاصی هستید و این لینک در آزمودن این استراتژی شما را یاری می کند.

پارامتر های لینک UTM

دلیل استفاده از لینک UTM چیست؟

هنگامی که شما تاکتیک خاصی را برای بخش بازاریابی اینترنتی تجارت خود لحاظ می کنید، نیاز دارید قبل از آن که اعمال آن استراتژی را در برنامه خود قرار دهید، از موفقیت و خوب بودن آن استراتژی و تاکتیک مطمئن شوید. هر سایت و هر شبکه اجتماعی، روش های ساده و معمولی برای تجزیه و تحلیل و بررسی روند فعالیت های شما و آزمایش استراتژی های شما، فراهم می کند. این روش ها معمولا اطلاعات پایه ای را راجع به تعداد کلیک هایی که صفحه شما در هر به روزرسانی شبکه اجتماعی دریافت می کند یا میزان ترافیکی که شبکه اجتماعی شما به سمت سایت شما می آورد، ارائه می دهد.

بدیهی است که اگر تجارت شما بزرگ باشد، شما نمی توانید تنها به این روش ها برای تجزیه و تحلیل استراتژی کسب و کار خود اکتفا کنید. زیرا هرچه تجارت بزرگ تر باشد رقابت نیز شدید تر و حساس تر است و اگر شما از رویه اشتباهی برای تولید محتوا استفاده کنید و دیر متوجه شوید که رویه شما اشتباه است، در این رقابت عقب می افتید. به همین دلیل مدیران سایتی که برای بخش بازاریابی اینترنتی تجارت خود اهمیت زیادی قائل هستند، از لینک های UTM برای بررسی استراتژی های خود استفاده می کنند.

یکی دیگر از مزیت های لینک های UTM، این است که شما با استفاده از آن ها می توانید ROI یا همان میزان بازگشت سرمایه خود در شبکه های اجتماعی را اندازه گیری کنید. زیرا لینک های UTM این امکان را به شما می دهند که صفحات و لینک ها را به عمیق ترین شکل ممکن بررسی کنید.

دلیل استفاده از لینک UTM چیست

نحوه پیگیری لینک UTM چیست؟

بعد از آن که برای صفحات خود در شبکه های اجتماعی، لینک UTM ساختید، قدم بعدی بررسی و پیگیری این لینک هاست. برای آن که از نتایج لینک های UTM آگاه شوید، کار سختی پیش رو ندارید. تنها چیزی که لازم است تا بتوانید لینک های UTM را بررسی نمایید، این است که یک حساب کاربری در Google Analytics داشته باشید. اگر هم در Google Analytics حساب کاربری ندارید، لازم نیست نگران چیزی باشید زیرا ثبت نام و ایجاد حساب در این صفحه کار بسیار ساده ای است.

پس از آن که وارد حساب خود در Google Analytics شدید، وارد بخش Acquisition شوید و سپس از این بخش، قسمت Campaigns را پیدا کنید. در قسمت Campaigns شما می توانید نتیجه هر کدام از لینک هایی را که ساخته اید بیابید و با استفاده از این نتایج، استراتژی های تجارت خود را آزمایش کنید.

با استفاده از نتایجی که در قسمت Campaigns در Google Analytics مشاهده کرده اید، شما از تمام اطلاعات ممکن در رابطه با ترافیک و بازدید صفحه و سایت خود آشنا می شوید. همچنین متوجه می شوید که بازدیدی که به دست آورده اید از چه منبع هایی بوده است و این که آیا تنها کاربران وارد سایت شما شده اند یا اینکه مطالب شما را نیز خوانده اند. زیرا اگر کاربران فقط وارد سایت شما شوند و سپس بدون کلیک کردن روی لینک دیگری، از صفحه شما خارج شوند، آن ترافیک، ترافیک بی کیفیت محسوب می شود و به آن Bounce Rate می گویند. با استفاده از لینک UTM، شما می توانید از Bounce Rate سایت خود نیز آگاه شوید.

 

نظرات کاربران