سوال های مصاحبه شغلی

رایج ترین سوال های مصاحبه شغلی

سخت ترین قسمت استخدام برای هر کسی شاید مصاحبه ای است که قبل از استخدام صورت می گیرد. استرس و اضطرابی که ما را فرا می گیرد شاید بر روی نوع پاسخ دهی ما به این سوالات تاثیر بگذارد و باعث شود که نتوانیم آنچه را که در واقع می خواهیم، به زبان بیاوریم و  باعث شود که در این مصاحبه ها قبول نشویم. یا حتی  ممکن است شخصیت خجالتی داشته باشیم و  در زمان مصاحبه  دست و پای خود را گم کنیم و نتوانیم خود را به کارفرمایان ثابت کنیم. تنها راه حل این است که قبل از مصاحبه با خود تمرین کنید. در واقع مهم ترین قسمت آماده شدن برای مصاحبه تمرین است. دانستن اینکه قرار است در این مصاحبه چه سوالاتی از شما پرسیده شود می تواند تاثیر زیادی بر روی کاهش فشار و استرس در زمان مصاحبه بگذارد. سوالات مصاحبه رفتاری معمولا توسط مدیران برای درک رفتار قبلی داوطلب مورد استفاده قرار می گیرد. اگر چه پاسخ دادن به این سوالات می تواند مشکل باشد، اما پرسیدن این سوالات فرصت عالی برای نشان دادن مهارت های شما است.  ما در اینجا چند نکته اساسی در مورد مصاحبه های شغلی برای شما مورد بررسی قرار دادیم تا بتوانید با استفاده از آنها برای سوال های مصاحبه شغلی خود آماده شوید.

سوال های مصاحبه شغلی

سوال های مصاحبه شغلی

1.از خود بگویید.

این سوال جزو اولین سوال های مصاحبه شغلی است که در بسیاری از مصاحبه ها پرسیده می شود . به اصطلاح برای گرم کردن داوطلب طراحی شده است. بسیاری از داوطلبان در پاسخ به این سوال تصمیم می گیرند تا با مروری بر سابقه کاری خود در شرکت هایی که مشغول به کار بوده اند و نوع اشتغال خود جواب دهند. اگرچه این کار مهم است اما سعی کنید بیش از حد به جزئیات نپردازید و در واقع فقط به هدف دادن اطلاعات جدید از سابقه کار قبلی خود حرف بزنید. بسیاری دیگر از داوطلبان نیز ترجیح می دهند بر روی جنبه اصلی شغل خود تمرکز کنند و با ارائه نکات برجسته عملکرد واقعی خود را به کارفرمایان توضیح دهند. مهم است که بدانید، باید پاسخ شما به این سوال به گونه ای باشد که شرح وظایف شما با نوع سوالی که از شما پرسیده شده است یکی باشد تا نشان دهید چگونه می توانید به شرکت در خدمات و عملکرد های آن کمک کنید.

 

2.چه چیزی شما را به شرکت ما جذب کرد؟

چه چیزی شما را به شرکت ما جذب کرد یا چه چیزی باعث شد شرکت ما را برای کار برگزینید! یکی دیگر از سوال هایی که ممکن است در بسیاری از مصاحبه ها از شما پرسیده شود. این فرصت شماست تا نشان دهید که تحقیق خود را از قبل انجام داده اید. قبل از مصاحبه همه مطالب مربوط به شرکت را از وب سایت  خودشان، کانال ها یا رسانه های اجتماعی و سایر اخبار و انجمن ها را جمع آوری کرده و مطالعه کنید. آنچه جزو ارزشهای شرکت است را با چگونگی انطباق با مسیر شغلی و ارزشهای شخصی مورد نظر خود را مشخص کنید.

 

3.از نقاط قوت خود بگویید.

این شاید ساده ترین سوال های مصاحبه شغلی برای آماده سازی باشد. دو یا سه مورد از بهترین  ویژگی های خود را شناسایی کنید و مثالهای مشخصی از این نقاط قوت را بیان کنید. یعنی در این مصاحبه بیان کنید که چگونه این نقاط قوت می تواند باعث موفقیت شما در کارتان شود. مطمئنا خیلی از ماها نقاط قوت حائز اهمیتی داریم که هر شرکتی باید نیروهایی با این نقاط قوت در کار خود مورد استفاده قرار دهد.

 

4.نقاط ضعف شما چیست؟

برای این سوال وقت بگذارید و دنبال پاسخی باشید که کلیشه ای نباشد.  درواقع باید به این سوال یک جواب دقیق بدهید، طوری که بتواند کارفرما را راهنمایی کند. مثلا اگر کمالگرا هستید می توانید بگویید که من یک کمالگرا هستم. درست است که کمالگرایی شاید یک نقطه ضعف باشد اما  این فرصت شما برای نشان دادن خودآگاهی و تمایل به پیشرفت شخصی است .

 

5.در طی پنج سال آینده خود را کجا می بینید؟

کارفرمای شما از پرسیدن این سوال می خواهد بیند که شما چقدر آینده نگر و هدف گرا هستید. آنها همچنین می خواهند واقع بینانه بودن انتظارات شما را بررسی کنند. در پاسخ به این سوال آگاهی خود را از روند صنعت و توانایی انعطاف پذیر خود را نشان دهید. سعی نکنید از چیزهایی بگویید که غیرواقع بینانه یا رویاگونه باشند.

 

6.آیا می توانید درباره زمانی که با یک چالش تجاری روبه رو شدید برای غلبه بر آن چه کردید؟

این سوال خیلی مهم است و شما باید به صورت خیلی عالی به آن پاسخ دهید مثالی از کارتان را انتخاب کنید و اتفاقی که افتاده بود و اقدامی که از طرف شما صورت گرفت همراه با نتیجه آن توضیح دهید. در واقع کارفرمایان با پرسیدن این سوال به دنبال آن هستند که بدانند مهارتی که شما در حل مشکلات دارید همان مهارتی است که میخواهند نیروهای تازه وارد آن را داشته باشند یا نه؟ توصیف کنید که چه اقداماتی را انجام دادید و نتیجه حرفه ای که بدست آورده اید چه بوده است.

سوال های مصاحبه شغلی

سوال های مصاحبه شغلی

7.مهم ترین مواردی که در نقش بعدی خود به دنبال آن هستید کدام اند؟

با مهارت های خود شروع کنید. مهارت ها و نقطه قوتی که دارید را شناسایی کنید و در مورد اینکه می خواهید چه شغلی داشته باشید تا بتوانید از این مهارت استفاده کنید صحبت کنید. می توانید اینطور بگویید که به دنبال نقشی می گردید تا از آن مهارت استفاده کرده تا به رشد بیشتری دست یابید. همچنین از انگیزه های خود و اینکه چگونه این نقش می تواند به شما در رسیدن به اهداف بلند مدت کمک کند توضیح دهید. همیشه مطمئن شوید که پاسخ شما مربوط به شرکت و نقش مورد نظر است.

 

8.چرا کار فعلی خود را ترک میکنید؟

مهم  است که باید پاسخ خود را به صورت مثبتی تنظیم کنید. هرگز درباره کارفرمای فعلی خود هرچند اگر احساس بدی نسبت به او دارید منفی حرف نزنید و بدگویی نکنید. در عوض روی موارد مثبت و ویژه ای تمرکز کنید که تغییر شغل به کار جدید فرصت پیشرفت حرفه ای یا یک فرصت هیجان انگیز یا یک چالش جدید برای شما به همراه خواهد آورد.

 

 

9.یکی از سوال های مصاحبه شغلی ثابت:انتظارات شما از حقوق چیست؟

از قبل نسبت به حقوق شغل خود تحقیق کنید. انتظار معقولی از کارفرمای خود داشته باشید و گفتن رقم های بالا برای حقوق شاید باعث شود که فرصت اشتغال در آن شغل را از دست بدهید. با خود فکر کنید که برای زحماتی که قرار است برای این کار بکشید چه حقوقی می تواند مناسب شما باشد؟

 

10.آیا از ما سوالی دارید؟

همراه داشتن لیستی از سوال های مصاحبه شغلی که از قبل آماده شده بسیار مهم است. هرآن چیزی که فکر می کنید برای شما مبهم است یا چیزی از آن نمی دانید در همان جلسه اول از مصاحبه کننده خود بپرسید.

مقالات مرتبط:

۷ نکته برای پیدا کردن کار و کاریابی موثر

 

نظرات کاربران