۳۹ سوال که در طول تجزیه و تحلیل SWOT باید بپرسید

سوال های تحلیل SWOT

برای موفقیت در هر کسب و کاری باید یک تحلیل رقابتی صورت بگیرد و در طول این تحلیل رقابتی، تحلیل SWOT از مهم ترین کارهایی است که باید انجام دهید.  اگر می خواهید یک تحلیل SWOT   برای برای کسب و کارتان انجام دهید، اما نمی دانید از کجا شروع کنید؟ این سوال های تحلیل SWOT را از خودتان  بپرسید و با این ۳۹ سوال به راحتی SWOT شما در کمترین زمان ممکن به نتیجه می رسد.

 

 نقاط قوت خود را با این سوال های تحلیل SWOT مشخص کنید

دارایی های ما چیست؟

قوی ترین دارایی ما چیست؟

کسب و کار من چه تفاوتی با رقبای ما دارد؟

به چه منابع منحصر به فردی دسترسی داریم؟

آیا ما یک مزیت رقابتی پایدار داریم؟

پیشنهاد فروش منحصر به فرد ما چیست؟

آیا کسب و کار من ارتباط انحصاری با تأمین کنندگان یا توزیع کنندگان دارد؟

تیم های فروش و بازاریابی ما در چه قسمتی برتری دارند؟

کارکنان ما از چه مهارت هایی برخوردارند که کارمندان رقبای ما ندارند؟

در صورت نیاز به راحتی می توانیم سرمایه بیشتری بگیریم؟

آیا مشتری قوی و وفاداری داریم؟

نظر مشتری های ما در مود بهترین نقاط قوتمان چیست؟

 

 

در سوال های تحلیل SWOT نقاط ضعف خود را مشخص کنید

در چه زمینه هایی باید پیشرفت کنیم؟

چه تخصصی ندارم؟

رقبای ما در چه زمینه هایی بهتر از ما هستند؟

آیا یک مشتری وجود دارد که کل شرکت ما را بالا بکشد؟

شرکت من چه مقدار بدهی دارد؟

چه شکایاتی را مرتباً از مشتریان خود می شنویم؟

چه اعتراضاتی را بیشتر از مشتریان احتمالی می شنویم؟

آیا فناوری یا تجهیزاتی داریم که باید به روز شود؟

آیا کمبود نیرو داریم؟

آیا مشکلی در گردش پول نداریم؟

آیا حاشیه سود ما از رقبا کمتر است؟

 

با سوال های تحلیل SWOT فرصت های خود را مشخص کنید

چه روندهایی ممکن است صنعت ما را تحت تأثیر مثبت قرار دهد؟

آیا استعدادی وجود دارد که بتوانیم استخدام کنیم؟

آیا در صنعت نیازی است که ما آن را برآورده نکردیم، اما می توانیم این کار را انجام دهیم؟

آیا می توانیم محصولات / خدمات خود را متفاوت بسته بندی کنیم و قیمت بالاتری تعیین کنیم؟

آیا رقبای ما نقاط ضعفی دارند که بتوانیم از آنها استفاده کنیم؟

آیا بازار هدف ما به گونه ای تغییر می کند که بتواند به ما کمک کند؟

آیا بازار خاصی وجود دارد که ما در حال حاضر به عنوان بازار هدف در نظر نگرفتیم؟

آیا مشتریان ما تا به حال از ما محوصل یا خدماتی خواستند که نداریم اما از پسش بر می آییم؟

آیا می توانیم مشتریان رقبای خود را با ترفندی به سمت خودمان بکشیم؟

 

 

 

 

با سوال های تحلیل  SWOT تهدیدات خود را بشناسید

آیا کسی وجود دارد که در حال حاضر یک رقیب مستقیم نباشد ، اما به زودی می تواند رقیب قدری شود؟

آیا رضایت کارکنان را جلب کرده ام یا ناراضی اند و درآستانه جدا شدن هستند؟

اگر تولیدکننده یا تأمین کننده مواد مورد نیاز ما تمام شود چه اتفاقی می افتد؟

اگر یک فاجعه طبیعی اتفاق بیفتد چه می شود؟

آیا وب سایت ما امن است یا خطر هک شدن را داریم؟

آیا رقبای ما قصد دارند محصولات جدید را به زودی گسترش دهند یا عرضه کنند؟

آیا بازاریابی هدف ما کاهش پیدا می کند؟

 

 

 

حین انجام دادن تحلیل SWOT این سوالات را از خودتان بپرسید و به تمام این سوالات جواب های صادقانه بدهید تا بتوانید تحلیل درستی داشته باشید. از طریق سرچ گوگل می توانید نمونه مشابه این تحلیل و جوابها را پیدا کنید. می توانید با توجه به موقعیت کسب و کارتان یا شرایط جامعه سوالهای جدیدی را اضافه کنید ولی عموما با همین سوالهای کلی نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدهای کار شما رو می آید و می توانید برای ادامه کسب و کارتان تصمیم منطقی تری بگیرید. تا جای ممکن سعی کنید این سوالها را با شرایط موجود بسنجید و هر چند وقت بکبار دوباره این تحلیل را انجام دهید تا از موقعیت دقیق کارتان باخبر شوید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

تمامی حقوق مادی و معنوی این وبسایت متعلق به گروه دیجیتال مارکتینگ بیزون می باشد.