سیستم مزایده گوگل ادز

سیستم مزایده گوگل ادز ؛ تصمیم گوگل برای نمایش تبلیغات شما

هنگامی که کاربر با موتور جستجو خود به جستجوی اطلاعات می پردازد، تبلیغ کنندگان مختلف سعی دارند تا در صفحه نتایج جستجوی گوگل تبلیغات خود را به او نشان دهند. اما همان طور که می دانید، صفحه نتایج جستجو بسیار محدود است؛ بنابراین ممکن است این سوال به ذهنتان بیاید که چگونه برخی از تبلیغات به نمایش در می آیند و برخی دیگر به نمایش در نمی آیند. گوگل برای این که تصمیم بگیرد کدام تبلیغ ها در صفحه نتایج جستجو نمایش داده شوند، از سیستم مزایده مخصوص به خود استفاده می کند. برای این که با سیستم مزایده گوگل ادز بیشتر آشنا شوید، ادامه مقاله را مطالعه فرمایید.

سیستم مزایده گوگل ادز چیست و چگونه کار می کند؟

تبلیغات جستجوی گوگل بر یک سیستم حراجی متکی هستند. در این سیستم مزایده فرد تبلیغ کننده برای نشان دادن آگهی خود به مخاطب برای جستجوی های خاص، هر بار که کاربر موردی را جستجو می کند، مبلغی پیشنهاد می دهد. تفاوت بسیار مهمی که سیستم مزایده گوگل ادز با حراجی های سنتی دارد این است که بالاترین قیمت پیشنهاد دهنده برای نشان دادن تبلیغ خود معیار اصلی محسوب نمی شود.

در واقع در این سیستم مزایده میزان پولی که تبلیغ کننده می دهد نیز مهم است؛ اما عواملی که مرتبط با کیفیت هستند، برای گوگل در اولویت اول قرار دارند. در نتیجه تبلیغ کننده ای که آگهی تبلیغاتی اش کیفیت بیشتری داشته باشد، شانس بیشتری برای برنده شده در این سیستم را دارد. گوگل این کار را برای اطمینان از نمایش بهترین و مرتبط ترین تبلیغات انجام می دهد.

در سیستم مزایده گوگل ادز رتبه آگهی نقش مهم دارد. گوگل در هر مزایده عوامل متعددی را برای رتبه بندی تبلیغات در نظر می گیرد. این عوامل مهم عبارت اند از:

  • بیشترین قیمت پیشنهادی آگهی دهنده
  • کیفیت آگهی تبلیغ کننده
  • میزان ارتباط و تاثیر تبلیغ مورد نظر تبلیغ کننده بر روی کاربر
سیستم مزایده گوگل ادز

بر اساس این سه عاملی که نام برده شد، هر تبلیغ کننده یک امتیاز کلی دریافت می کند. او به کمک این امتیاز متوجه می شود که تبلیغش در نتایج جست و جو به کاربر نمایش داده خواهد شد یا خیر. تبلیغ کننده می تواند رتبه آگهی خود را در پایان هر سیستم مزایده گوگل ادز بر اساس قیمت پیشنهادی، کیفیت تبلیغات و استفاده از افزونه های تبلیغاتی در تبلیغات خود دریافت کند.

آگهی دهنده ای که بتواند بالاترین امتیاز را کسب کند، طبیعتا تبلیغاتش نیز در بالاترین صفحه نمایش جست و جو نمایش داده خواهد شد. تبلیغ کنندگانی نیز که امتیاز کمتری داشته باشند، تبلیغاتشان پایین صفحه نمایش داده می شود. آن گروه از تبلیغ کنندگانی که امتیاز بسیار کمی گرفته اند، تبلیغاتشان نمایش داده نمی شود.

عوامل موثر بر امتیاز آگهی

عوامل موثر بر امتیاز آگهی
  • حداکثر پیشنهاد آگهی دهنده

اولین عاملی که گوگل به آن توجه می کند، حداکثر مقدار پولی است که تبلیغ کننده حاضر است در ازای هر کلیک به گوگل بپردازد. برای هر نتیجه جست و جو یک سیستم مزایده گوگل ادز برگزار می شود و در آن هر تبلیغ کننده حداکثر مبلغی را که می تواند به ازای هر کلیک بپردازد به گوگل پیشنهاد می دهد.

تبلیغ کننده حداکثر پیشنهاد را می تواند به صورت دستی و با استفاده از استراتژی های پیشنهاد دستی تنظیم کند. تبلیغ کننده در آن بیشترین مبلغی را که می تواند به ازای هر کلیک نمایش دهد، پیشنهاد می کند. اما در روش دوم می توان مبلغ را به طور خودکار به وسیله گوگل برای هر سیستم مزایده تنظیم کرد. اگر روش خودکار را برای قیمت گذاری تبلیغ انتخاب کنید، الگوریتم های گوگل مناسب ترین پیشنهاد را برای هر مزایده با استفاده از داده های بسیار وسیعی که دارند به شما پیشنهاد می دهند تا بتوانید بهترین نتیجه را از تبلیغات خود به دست بیاورید.

  • کیفیت آگهی تبلیغ کننده

در سیستم مزایده گوگل ادز ، دومین موردی که می تواند تاثیر زیادی بر امتیاز نهایی تبلیغ یک کسب و کار بگذارد، کیفیت تبلیغ شماست. کیفیت هر تبلیغ از نظر گوگل به سه عامل بستگی دارد:

  1. ارتباط آگهی

 اولین و مهم ترین معیار میزان ارتباط آگهی با نیاز مخاطب است. هر چقدر تبلیغ شما ارتباط بیشتری با نیاز مخاطب داشته باشد، امتیاز بیشتری دریافت می کند.

  1. نرخ کلیک مورد انتظار

گوگل به کمک داده های خود می تواند پیش بینی کند که کاربران چقدر تبلیغ شما را توسط کلیک می کنند. هر چه نرخ کلیک مورد انتظار بیشتر باشد، امتیاز بیشتری دریافت خواهید کرد.

نرخ کلیک مورد انتظار
  1. تجربه صفحه فرود

سومین معیار نیز به صفحه فرود شما بستگی دارد. صفحه فرود شما باید به کاربران کمک کند تا به آسانی آن چه را که به دنبالش هستند، پیدا کنند. این امر باعث راحتی بیشتر کاربر می شود. صفحه فرود شما باید زمان کمی را برای بارگذاری صرف کند، محتوای آن را به خوبی به کاربر نمایش دهد تا بتواند آن چه را به که به دنبالش می گردد، به سرعت پیدا کند. همچنین محتوایی را که در صفحه فرود خود قرار می دهید به هیچ عنوان نباید از جای دیگر کپی برداری شده باشد.

امتیاز کیفیت یک تبلیغ گوگل در مقیاس 1 تا 10 نشان داده می شود. امتیاز 1 کمترین حالت ممکن و امتیاز 10 بالاترین امتیاز برای کیفیت یک تبلیغ در سیستم مزایده گوگل ادز است. شما می توانید امتیاز کیفیت خود را در سطح کلمه کلیدی در کمپین تبلیغاتی گوگل خود پیدا کنید. هر چه تبلیغ شما رتبه بهتری در کمپین تبلیغاتی گوگل داشته باشد، شانس گرفتن امتیاز بیشتر نیز بیشتر است.

جمع بندی

گوگل برای این که بهترین و با کیفیت ترین تبلیغات را به کاربران خود در صفحه نتایج جست و جو نشان دهد، از سیستم مزایده مخصوص به خود استفاده می کند. اما امری که باعث تفاوت این سیستم مزایده با مدل های سنتی می شود، این است که میزان مبلغ پیشنهادی تنها یکی از معیار های مهم این سیستم شناخته می شود. این سیستم به عوامل مختلف دیگری از جمله کیفیت تبلیغ مورد نظر و میزان ارتباط آن با نیاز های کاربر بستگی دارد. در این مقاله درمورد سیستم مزایده گوگل ادز و عوامل موثر بر امتیاز آگهی شما مطالبی را گردآوری کرده ایم.

نظرات کاربران