سیستم LMS چیست

سیستم LMS چیست و چرا شما به یک سیستم یادگیری نیاز دارید؟

در حال حاضر هشتاد و سه درصد از تمامی سازمان ها از LMS استفاده می کنند. کارشناسان پیش بینی می کنند که بازار جهانی سیستم یادگیری (LMS) تا سال 2023 به ارزش بیست و سه میلیارد و دویست میلیون دلار برسد. اما با توجه به پیشرفت تکنولوژی سوالاتی که در مورد این که واقعا سیستم LMS چیست و آیا در دراز مدت و آینده فایده خواهد داشت و یا جایگزینی برای آن پیدا شود، مطرح شده است.

بر اساس تحقیقاتی که اخیرا انجام شده نشان می دهد که اکثر شرکت کنندگان گفته اند به طور دقیق هفتاد و سه درصد از آن ها استفاده از LMS را افزایش داده اند. این یعنی نه تنها LMS افت نکرده و فراموش نشده، بلکه رشد کرده و استفاده از آن برای آموزش کارکنان در حال افزایش است. اما سوال اصلی این است که سیستم LMS چیست؟

 

اصول اولیه سیستم LMS چیست؟

سیستم مدیریت یادگیری یا به اختصار LMS یک نرم افزار است که تمامی مواردی را که شما برای مدیریت یک سیستم آموزشی نیاز دارید برآورده می کند. یعنی جایی که می توانید در آن تمام محتوای آموزشی خود را نگه داری کنید، به مخاطب هدف ارائه دهید و یا گاهی آن ها را بررسی کنید.

 

نام های دیگر سیستم LMS چیست؟

بله این سیستم یادگیری گاهی به نام های سیستم مدیریت آموزش، سیستم مدیریت فعالیت یا پلتفرم یادگیری به اختصار (LXP) نیز نامیده می شود. گاهی اوقات سیستم مدیریت محتوای یادگیری که به اختصار (LCMS) خوانده می شود با سیستم مدیریت یادگیری به علت داشتن اسم مشابه اشتباه گرفته می شود. کار سیستم مدیریت محتوای یادگیری، مدیریت و تولید محتوا است و از آن در این راه استفاده می شود. البته که باید گفت این دو سیستم مکمل هم هستند اما هرگز یکسان نیستند.

 

هدف از طراحی سیستم LMS چیست؟

هدف از طراحی سیستم LMS چیست؟

سیستم مدیریت یادگیری (LMS) در اصل برای کسانی که در حوزه آموزش و توسعه هستند طراحی شده تا کار آن ها راحت تر شود. برای کار هایی مثل: شناسایی و ارزیابی اهداف یادگیری فردی و سازمانی، بررسی میزان پیشرفت در راه رسیدن به اهداف و یا جمع آوری و ارائه اطلاعات برای داشتن نظارت بر فرآیند یادگیری.

علاوه بر این ها یک LMS می تواند مواردی مثل انطباق و تجزیه را نیز در اهداف مدیریت کند.

 

نکته مهم: اشتراک گذاری پوینت ها + اشتراک گذاری LMS = مزایای ترکیبی LMS و LCMS

 

در حال حاضر دو سوم سازمان های دنیا از فرمول بالا یعنی از اشتراک گذاری استفاده می کنند.

بنابراین برای استفاده از حداکثر پتانسیل، ممکن است برای شرکت هایی که قبلا از اشتراک گذاری پوینت ها برای مدیریت محتوا استفاده می کرده اند، راحت تر باشد که یک LMS بر مبنای اشتراک گذاری پوینت اضافه کنند. همین باعث می شود تا ارتباط داشتن بین سیستم ها ساده تر شود و برقراری ارتباط سریع تر اتفاق بیفتد.

حال باید گفت که سیستم LMS چیست و اشتراک گذاری پوینت در آن چگونه اتفاق می افتد؟

در این روش اشتراک گذاری، مدیر فقط یک دفعه وارد سیستم می شود، محتوا ها را بررسی می کند و سپس به طور یکپارچه تمامی محتوا های آموزشی را به LMS منتقل می کند. همه ی این فرآیند بسیار سریع و راحت اتفاق می افتد زیرا همه چیز تحت یک سیستم بر مبنای اشتراک گذاری قرار دارد.

 

سیستم مدیریت یادگیری و فواید آن

سیستم LMS چیست؟ چرا باید از آن استفاده کنیم؟ چه فوایدی دارد؟

قبل از جواب دادن به این سوال ها اگر هنوز نمی دانید سیستم مدیریت یادگیری چیست و چرا حتما باید از آن استفاده کنیم، بگذارید ابتدا در مورد مزایای آن بگوییم تا بفهمید استفاده از آن چه مزایای دارد.

صرفه جویی در هزینه: اولین مورد از مزایای استفاده از LMS صرفه جویی در هزینه ها است. استفاده از LMS نیاز به سفر کاری کارکنان را کاهش می دهد، هزینه های آموزشی را کاهش می دهد آن را بهینه می کند و نیاز به پرداخت تسهیلات و مربیان را به کمترین حالت ممکن می رساند.

 

صرفه جویی در هزینه سیستم LMS چیست

ثبات آموزش: دومین فایده سیستم LMS چیست و چرا باید حتما از آن استفاده کرد؟ دومین فایده آن داشتن آموزشی متمرکز و با ثبات برای همه کارکنان است. یعنی فقط با ارائه یک منبع آموزشی که شامل مواد درسی و دستورالعمل های لازم است، آموزش با کیفیت و یکسانی را به همه کارکنان خود ارائه می دهید.

 

ردیابی پیشرفت و عملکرد: سومین مزایای استفاده از سیستم LMS این است که با آن می توانید به راحتی ببینید هر کاربر یا دانشجو چه میزان پیشرفتی داشته است. استفاده از LMS در آموزش آنلاین نیز بسیار مفید است. با آن مربیان می توانند به راحتی پیشرفت های مخاطب در حوزه مورد نظر را زیر نظر داشته باشند.

 

رعایت مقررات نظارتی: شما می توانید بر روی این که کارمندان شما چقدر قوانین را رعایت می کنند نظارت داشته باشید. این مورد برای نظارت داشتن بر روی کارمندان حوزه های نفت و گاز، داروسازی و بعضی از موارد دیگر بیشتر اهمیت پیدا می کند و استفاده از LMS در آن ها امری ضروری است تا از بی نظمی جلوگیری شود.

 

سیستم LMS فواید بسیار دیگری دارد که در اینجا مهم ترین آن ها گفته شد. آنچه در اینجا بود در واقع چکیده ای از فواید LMS بوده است. با ذکر این موارد سعی شد تا شما به سیستم LMS روی بیاورید و از مزایای بسیار آن در کسب و کار خود استفاده کنید تا به موفقیت برسید و بدانید سیستم LMS چیست.

 

بازگشت سرمایه با سیستم LMS

اگر هنوز نمی دانید سیستم LMS چیست و به استفاده از آن متقاعد نشده اید، بگذارید مثال ساده ای برای شما بزنیم:

فرض کنید شرکت شما سالانه یک گروه 200 نفری را به یک کنفرانس آموزشی به مدت یک روز می فرستد.

  • هزینه هر فرد 200 دلار می شود. پس برای 200 نفر باید 40000 دلار هزینه کنید.
  • هزینه توسعه دوره نیز 1500 دلار است.
  • هزینه یک مربی آموزشی 3000 دلار می شود.
  • هزینه تجهیزات مورد نیاز برای آموزش نیز می شود 400 دلار

جمع این هزینه ها می شود 44900 دلار!

شما می توانید با LMS هزینه ها را به شدت کاهش دهید. یعنی با LMS برای هر فرد نیاز است 100 دلار و هزینه توسعه و تهیه دوره 3000 دلار هزینه کنید و به بقیه هزینه ها نیازی نیست. جمع این ها می شود 23000 هزار دلار که تقریبا هزینه را به نصف کاهش داده اید.

 

 

نظرات کاربران