شرح وظایف کارشناس بازاریابی و معرفی دوره های مفید
یک شرکت برای رسیدن به اهداف خود نیازمند کارمندانی با مهارت های مختلف است که هر کدام بخشی از وظایف شرکت را به عهده می گیرند. یکی از مهم ترین کارکنان هر شرکتی، کارشناس بازاریاب است. کارشناس بازاریابی نقشی کلیدی در موفقیت هر کسب و کاری ایفا می کند. وظیفه اصلی این افراد شناسایی بازار هدف، تعیین نیاز ها و خواسته های مشتریان و تدوین استراتژی های مناسب برای جذب و حفظ مشتری است. در این مقاله قصد داریم برای آشنایی به شرح وظایف کارشناس بازاریابی بپردازیم.
کارشناس بازاریابی چه کاری در شرکت انجام می دهد؟
کارشناس بازاریابی یک متخصص بازاریابی حرفه ای است که به طراحی، اجرا و نظارت بر پروژه های بازاریابی کمک می کند. او با استفاده از مهارت های قوی ارتباطی خود، محصولات و خدمات یک شرکت را تبلیغ و معرفی می نماید. متخصصان بازاریابی برنامه های بازاریابی را با هدف ترغیب کسب و کار ها و مصرف کنندگان به خرید محصولات یا خدمات خاص، در هر دو بخش تجارت به مصرف کننده یا همان B2C و تجارت به تجارت یا B2B توسعه می دهند. آن ها برنامه های بازاریابی را برای تقویت هویت برند، ارتقای جایگاه شرکت و افزایش درآمد، طراحی و اجرا می کنند.
در شرح وظایف کارشناس بازاریابی باید گفت که با رشد دنیای بازاریابی دیجیتال، نقش متخصصان بازاریابی دائما در حال تحول است. افرادی که می خواهند در این حوزه فعالیت کنند، باید با استفاده از پلتفرم های رسانه های اجتماعی، بازاریابی آنلاین، داده ها، الگوریتم ها و سایر فناوری ها برای پیش بینی عملکرد در آینده آشنا باشند. در نتیجه وظایف خاص آن ها بر اساس تمرکز بازار، صنعت، شرکت و ماهیت محصولات و خدماتی که بازاریابی می شود، متغیر خواهد بود.
یک متخصص بازاریابی می تواند یک کارمند تمام وقت در یک شرکت باشد یا یک پیمانکار مستقل که برای کار روی پروژه های خاص استخدام می شود. او مسئولیت ایجاد کمپین های بازاریابی جدید، تعریف ماموریت های برند برای افزایش آگاهی از برند، تحقیق و تجزیه و تحلیل آمار و توسعه ارائه های فروش را بر عهده دارد. همچنین تسلط بر برخی نرم افزار های بازاریابی که برای دستیابی به شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و اهداف دیگر به کار می روند، برای متخصصان بازاریابی ضروری است.
وظایف اصلی کارشناس بازاریابی
- انجام تحقیقات بازار برای یافتن پاسخ در مورد نیازمندی ها، عادات و روند های مصرف کنندگان
- ایده پردازی و توسعه ایده ها برای کمپین های خلاقانه بازاریابی
- همکاری در فعالیت های بازاریابی برون گرا یا درون گرا با نشان دادن تخصص در حوزه های مختلف (توسعه و بهینه سازی محتوا، تبلیغات، برنامه ریزی رویداد و غیره)
- برقراری ارتباط با تامین کنندگان خارجی برای اجرای رویداد های تبلیغاتی و کمپین ها
- همکاری با بخش بازاریابی و سایر متخصصان برای هماهنگ سازی آگاهی از برند و تلاش های بازاریابی
- برنامه ریزی و ابتکار برای دستیابی به مخاطبان هدف از طریق کانال های مناسب (رسانه های اجتماعی، ایمیل، تلویزیون و غیره)
- کمک به تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی (نتایج کمپین ها، نرخ تبدیل، ترافیک و…) برای کمک به شکل دهی استراتژی های بازاریابی آتی
- انجام وظایف فردی در یک برنامه بازاریابی
مهارت های مورد نیاز کارشناس بازاریابی
تا اینجا به شرح وظایف کارشناس بازاریابی پرداختیم. حال بهتر است که به برخی از مهارت هایی که لازم است یک کارشناس بازاریابی داشته باشد، اشاره کنیم. برخی از این شرایط عبارت اند از:
- سابقه اثبات شده به عنوان متخصص بازاریابی یا نقش مشابه
- درک عمیق از عناصر بازاریابی (شامل بازاریابی سنتی و دیجیتال مانند سئو، رسانه های اجتماعی و…) و روش های تحقیقات بازار
- تجربه قابل اثبات در تجزیه و تحلیل داده های بازاریابی و ابزار های مرتبط
- تسلط بر مهارت های کامپیوتری مانند مایکروسافت آفیس، ادوبی کریتیو و سایر برنامه های کاربردی (تحلیل وب، گوگل ادوردز و…)
- نظم
- مهارت های ارتباط و نوشتار عالی
- داشتن ذهن تجاری
- مدرک کارشناسی در رشته بازاریابی، ارتباطات یا معادل آن
دوره های مفید برای کارشناس بازاریابی
اگر قصد دارید برای شرکت خود یک کارشناس بازاریاب استخدام کنید یا قصد دارید که خودتان به عنوان کارشناس بازاریاب مشغول به کار شوید، باید بدانید که چه چیزی فرد را در این موقعیت شغلی نسبت به دیگر کارشناس ها متمایز می کند. برخی از این عوامل عبارت اند از:
- مدرک بازاریابی دیجیتال موسسه بازاریابی دیجیتال (Digital Marketing Institute)
این موسسه دوره های مختلف بازاریابی دیجیتال را برگزار می کند که طول آن ها از ۳۰ ساعت تا ۲ سال متغیر است. با قبولی در دوره های حرفه ای (Pro) یا متخصص (Expert)، فرد علاوه بر دریافت مدرک موسسه بازاریابی دیجیتال، مدرک معتبر انجمن بازاریابی آمریکا (American Marketing Association) را نیز کسب خواهد کرد. تمدید اعتبار این مدرک هر ۳ سال الزامی است.
- مدرک بازاریابی دیجیتال OMCP
دریافت این مدرک مستلزم قبولی در آزمون های OMCP است که شامل دو آزمون تخصصی و یک آزمون جامع بازاریابی دیجیتال می شود. شرایط دیگر برای دریافت این مدرک عبارت اند از:
- ۵۰۰۰ ساعت سابقه کار در بازاریابی
- مدرک تحصیلی پس از دوره متوسطه به همراه ۲۰۰۰ ساعت سابقه کار در بازاریابی
- گذراندن دوره تایید شده بازاریابی دیجیتال به همراه ۱۰۰۰ ساعت سابقه کار در بازاریابی
در حالی که دوره رسمی تحت حمایت OMCP برای آمادگی در آزمون وجود ندارد، دوره های تایید شده متعددی در زمینه بازاریابی دیجیتال توسط این سازمان ارائه می شود که گذراندن آن ها حداقل ۶۴ ساعت به طول می انجامد.
- دوره اصول بازاریابی دیجیتال گوگل گاراژ (Google Garage)
این دوره رایگان بوده و به شرح وظایف کارشناس بازاریابی می پردازد. این دوره همچنین مورد تایید موسسه تبلیغات تعاملی اروپا (Interactive Advertising Bureau Europe) قرار دارد. دوره مذکور ۱۴ ساعت طول می کشد و تمدید اعتبار آن پس از ۱۲ ماه الزامی می باشد.
جمع بندی
کارشناس بازاریابی نقش کلیدی در ارتقای برند، افزایش فروش و دستیابی به اهداف یک سازمان ایفا می کند. یک کارشناس بازاریاب با استفاده از مهارت های تحلیلی، خلاقانه و ارتباطی قوی، کمپین های بازاریابی موثری را طراحی، اجرا و مدیریت می کند. برخی از مهم ترین وظایف یک کارشناس بازاریابی شامل تحقیق در بازار، برنامه ریزی و اجرای کمپین های بازاریابی، همکاری با تیم های بازاریابی و فروش و… می شود. در این مقاله برای آشنایی بیشتر به شرح وظایف کارشناس بازاریابی پرداختیم و درمورد آن توضیح دادیم.
نظرات کاربران