صفر تا صد طراحی لوگو

تنها در صورتی می توان با اطمینان گفت یک لوگو خوب طراحی شده است که به راحتی در ذهن مخاطب ماندگار شود و او بتواند فورا آن را به یاد بیاورد. برای مثال لوگو برند های بزرگ دنیا را مانند اپل، کوکاکولا و نایک در نظر آورید. تمام این لوگو ها بسیار ساده اند؛ اما آنقدر زیبا و ظریف طراحی شده اند که به آسانی در ذهن مخاطب باقی می مانند. در نتیجه لوگو در عین سادگی باید جذاب باشد تا مخاطب آن را از یاد نبرد. در این مقاله قصد داریم درمورد صفر تا صد طراحی لوگو توضیح دهیم.

انواع لوگو

صفر تا صد طراحی لوگو

تمام لوگو های دنیا را می توان در هفت دسته قرار داد. هر کدام از این دسته ها ویژگی ها، نقاط ضعف و نقاط قوت خود را دارند. از این رو اگر می خواهید که لوگو مناسبی طراحی کنید، باید آن را در یکی از این دسته ها جای دهید و مطابق با ویژگی های آن پیش بروید. این لوگو ها عبارت اند از:

نشان

لوگو هایی که به عنوان نشان به کار می روند، نوعی از لوگو های سنتی هستند که معمولا با یک متن ادغام می شوند تا یک تصویر یکپارچه ایجاد کنند. این دسته از لوگو ها معمولا ظاهری رسمی، منسجم و یکپارچه دارند.

مزایا

  • ایجاد یک تصویر واحد، قوی و ماندگار
  • این لوگو ها را با نام لوگو کلاسیک می شناسند.

معایب

  • ترکیب نماد و متن برای طراحی لوگو تا حدودی دشوار است.
  • لوگو های این سبکی حین چاپ و در اندازه های کوچک معمولا نتیجه خوبی به دنبال ندارند.

لوگو تصویری

برای یادگیری صفر تا صد طراحی لوگو باید تمرکز ویژه ای بر لوگو های تصویری داشته باشید. لوگو های تصویری مبتنی بر طراحی گرافیکی و بدون متن هستند و برای نشان دادن برند شما تنها از یک تصویر ساده استفاده می کنند. این لوگو ها معمولا به صورت نمادین و خاطره انگیز طراحی می شوند.

مزایا

  • همه افراد با هر فرهنگ و زبانی می توانند لوگو را درک کنند.
  • ساده و مفید اند.

معایب

  • تشخیص نام تجاری بدون متن کمی سخت به نظر می رسد.
  • انتخاب نماد برای لوگو سخت است؛ زیرا باید به برند مربوط باشد.
طراحی لوگو

لوگو تایپ

هنگام یادگیری صفر تا صد طراحی لوگو خوب است که با لوگو تایپ نیز آشنا شوید. لوگو تایپ ها همان طور که از نامشان پیداست، متکی به متن هستند. به همین دلیل انتخاب فونت، تایپوگرافی و رنگی که برای نوشته لوگو به کار برده می شود، اهمیت بسیار زیادی دارد. لوگو های بسیاری از برند های بزرگ دنیا مانند گوگل، کوکاکولا و دیزنی با سبک لوگو تایپ طراحی شده اند.

مزایا

  • سادگی
  • به راحتی و در هر اندازه ای قابل چاپ است.

معایب

  • ایجاد یک لوگو جذاب و به یاد ماندنی که تنها با استفاده از متن طراحی شده باشد، کمی سخت است.
  • برای برند هایی که دارای نام طولانی هستند چندان مناسب نیست.

لوگو های مونوگرام

لوگو های مونوگرام در واقع زیر شاخه ای از لوگو تایپ محسوب می شوند. تفاوتی که این نوع لوگو دارد این است که برای طراحی برند های با نام طولانی تر مناسب است؛ زیرا از مخفف نام برند برای طراحی آن استفاده می شود. معروف ترین برند هایی که لوگو آن ها بر اساس سبک مونوگرام ساخته شده است، عبارت اند از: IBM و HBO

مزایا

  • مختصر و آسان برای به خاطر سپردن
  • به راحتی روی هر محصول و هر برگه ای با هر اندازه ای قابل چاپ است و نتیجه خوبی دارد.

معایب

  • ممکن است لازم باشد نام برند را کامل زیر آن قرار دهید تا به رسمیت شناخته شود.
  • اگر حروف اول لوگو با برند معروف دیگری مطابقت داشته باشد، ممکن است کاربران را گمراه کند.
صفر تا صد طراحی لوگو-3

لوگو های انتزاعی

لوگو های انتزاعی همیشه به نحوی طراحی می شوند که بازتابی جذاب از یک برند باشند. این نوع لوگو را می توان نقطه مقابل لوگو های تصویری دانست. برای مثال بر خلاف اپل که لوگو آن بر اساس اجسام دنیای واقعی است، لوگو های انتزاعی با توجه به هنر و شخصیت برند ساخته می شوند و برای طراحی آن ها معمولا از هیچ تصویر خاص و واقعی ای استفاده نمی شود.

در طراحی لوگو های انتزاعی بیشتر از رنگ ها و اشکال هندسی استفاده می کنند.

مزایا

  • منحصر به فرد بودن
  • امکان انتقال ایده ها و مفهوم های پیچیده با رنگ و اشکال ساده

معایب

  • مخاطب ممکن است تفسیر نادرستی از لوگو داشته باشد.
  • معنای لوگو ممکن است برای مخاطب ناآشنا باشد.

لوگو طلسم

در آموزش صفر تا صد طراحی لوگو باید به لوگو های طلسم نیز اشاره کرد. این لوگو ها معمولا بر اساس یک شخصیت معروف کارتونی یا شخصیتی معروف در دنیای واقعی ساخته می شوند و معمولا ساده اند.

مزایا

  • سادگی و جذابیت بالا
  • امکان داستان سرایی برای لوگو

معایب

  • برای برند های با رویه کاری جدی مانند بانک ها مناسب نیست.
  • طراحی و چاپ آن در اندازه کوچک چالش برانگیز است.

لوگو های ترکیبی

لوگو های ترکیبی متن و نماد را با هم ترکیب می کنند، همه کاره و برای همه برند ها مناسب اند.

مزایا

  • امکان شخصی سازی بالا لوگو
  • ترکیب تصویر و پیام به راحتی منظور شما را به مخاطب می رساند.

معایب

  • طراحی این نوع لوگو ها کمی پیچیده است.
  • در صورتی که برای طراحی آن به اندازه کافی فکر نشود، بیش از حد شلوغ به نظر خواهد رسید.

جمع بندی

طراحی لوگو یکی از مهم ترین مواردی است که هر برند برای شناخته شدن بین عموم باید به آن توجه داشته باشد. دلیل آن هم این است که لوگو نشان دهنده هویت بصری برند شما است و تاثیر بسیار زیادی در جذب یا دفع مخاطبان خواهد داشت. جالب است بدانید که تمامی لوگو های دنیا را می توان در هفت دسته کلی قرار داد. برای اینکه بهتر با صفر تا صد طراحی لوگو آشنا شوید، در این مقاله این هفت دسته را نام بردیم و درمورد آن ها توضیح دادیم.

نظرات کاربران