مدل های سرمایه گذاری

از مدل های سرمایه گذاری چه می دانید؟

سرمایه گذاری فرایند مبادله پول و دارایی با هدف کسب و افزایش سود است. سرمایه گذاری در دارایی ها به منظور بهره وری بیشتر از سود انجام می شود. سرمایه گذاری برای کشور امری حیاتی است؛ زیرا باعث رشد و تولید و پیشرفت اقتصادی می شود و در سطوح مختلف جامعه تأثیر گذار است. سرمایه گذاری انواع مختلفی دارد که به منظور بهبود محیط سرمایه گذاری و در نتیجه تقویت و توسعه اجتماعی-اقتصادی یک کشور انجام می شود. مدل های سرمایه گذاری و انواع مختلف آن از اهمیت بالایی برخوردارند. در ادامه سعی داریم مدل های سرمایه گذاری و اهمیت آن ها را بررسی کنیم.

سرمایه گذاری چیست؟

مدل های سرمایه گذاری

سرمایه گذاری در فعالیت هایی مانند تولید، به منظور کسب درآمد صورت می گیرد. می توان به طور مستقیم یا غیر مستقیم (از طریق انواع فعالیت ها در بخش اولیه و ثانویه) مانند اوراق بهادار مالی، سهام، اوراق قرضه و صندوق های سرمایه گذاری مشترک و… سرمایه گذاری را انجام داد.

برای مثال حساب های بانکی و سهام شرکت ها، طلا، تجارت و صنعت را می توان به عنوان سرمایه گذاری های بالقوه در نظر داشت. البته مدل های سرمایه گذاری متنوعی وجود دارند که به معرفی آن ها نیز خواهیم پرداخت. یک کشور باید کالا و خدمات بیشتری تولید کند تا اشتغال زایی و پیشرفت کند. به همین دلیل است که سرمایه گذاری در تجارت، کشاورزی، صنعت و زیر ساخت های حمایتی بسیار مورد استقبال قرار می گیرند.

اگر دولت برای سرمایه گذاری در این بخش ها، سرمایه کافی داشته باشد در مسیر درستی قرار خواهد گرفت؛ اما اگر برای انجام این مدل های سرمایه گذاری با کسری بودجه مواجه شود باید با سرمایه گذاران خصوصی مشارکت کند و موقعیتی برد برد ایجاد کند.

سرمایه گذاری و تولید ناخالص

تولید ناخالص

تولید ناخالص داخلی یا همان GDP از مجموع مخارج مصرف کننده، مخارج دولت و صادرات خالص محاسبه می شود. اگر درآمد ملی، رو به افزایش باشد تقاضای مشتری برای کالا های بازار نیز بیشتر خواهد بود. از آنجایی که مصرف تابعی از درآمد است، وقتی تولید ناخالص داخلی بالا تر باشد، مردم بیشتر برای کالا های مصرفی هزینه می کنند. برای همین مطالعه راجع به مدل های سرمایه گذاری برای مردم و دولت اهمیت دارد.

افزایش مخارج مصرف کننده باعث افزایش تقاضا برای کالا ها و افزایش درآمد برای تولید کنندگان می شود. کارآفرینان به طور طبیعی روی تجهیزات جدید سرمایه گذاری می کنند تا تقاضای افزایش یافته مشتری را برآورده کنند و با تولید بیشتر سود خود را افزایش دهند و باعث افزایش سرمایه گذاری در اقتصاد شوند. همچنین خوب است بدانید که کاهش تولید ناخالص داخلی و در نتیجه کاهش تقاضای مصرف کننده، تقاضا برای کالا های سرمایه ای را کاهش می دهد و بر سطوح سرمایه گذاری تاثیر منفی می گذارد.

گروه های سرمایه گذاری

گروه ها

مدل های سرمایه گذاری از نظر طبقه بندی به دو گروه زیر تقسیم می شوند:

سرمایه گذاری بدهی: سرمایه گذاری مبتنی بر بدهی شامل سرمایه گذاری های مبتنی بر بدهی دولتی و خصوصی است. آن ها دارایی های بدهی هستند که می توانند در بازار های عمومی خریداری یا معامله شوند. این محصولات شامل اوراق قرضه و معاوضه اعتباری است.

سرمایه گذاری های غیر دولتی (خصوصی): سرمایه گذاری خصوصی هر گونه معامله ای است که به یک دارایی ترازنامه ارتباط داده می شود؛ اما به راحتی یا آشکارا در بازار مبادله نمی شود.  برای مثال می توان به خرید حساب های دریافتی یا دریافت وام یک واحد دیگر اشاره کرد.

سرمایه گذاری های سهام: این سرمایه گذاری ها ریسک بیشتری نسبت به سرمایه گذاری های بدهی دارند؛ اما پتانسیل بیشتری برای سود آوری دارند. سرمایه گذاری سهام عمومی هر سرمایه گذاری مبتنی بر سهام است که می تواند در بازار آزاد خرید و فروش شود. مردم معمولاً هنگام بحث در مورد سرمایه گذاری به این نوع دارایی ها فکر می کنند. سرمایه گذاری های سهام خصوصی اغلب سرمایه گذاری هایی در مقیاس بزرگ تر هستند که برای سرمایه گذاران کوچک و متوسط ​​دور از دسترس هستند.

مدل های سرمایه گذاری

مدل های سرمایه گذاری

همانطور که متوجه شدید سرمایه گذاری از اهمیت بالایی برخوردار است و در اقتصاد مدل های سرمایه گذاری متنوعی داریم. کسب اطلاعات در زمینه مدل های سرمایه گذاری می تواند بسیار مفید باشد و در ادامه به بررسی مدل های سرمایه گذاری خواهیم پرداخت.

مدل سرمایه‌گذاری عمومی: برای اینکه یک دولت هزینه کند، به درآمد (عمدتاً درآمد مالیاتی) نیاز دارد؛ اما اگر دریافت مالیات کافی نباشد، دولت ها ناگزیر هستند به سمت سرمایه گذاری های خصوصی رو آورند تا در مسیر توسعه گام بردارند.

مدل سرمایه گذاری خصوصی: این بخش از سرمایه گذاری مربوط به سرمایه گذاران غیر دولتی است و می تواند به دو مدل سرمایه گذاری داخلی و خارجی تقسیم شود‌. مشارکت های دولتی و خصوصی نمونه ای از سرمایه گذاری های داخلی هستند. بسته به محل جریان پول یا نحوه برنامه ریزی سرمایه گذاری، مدل های سرمایه گذاری متفاوتی از جمله مدل خوشه ای، مدل صنعت خاص و مدل سوان سولو وجود دارد.

مقالات مشابه:

بازگشت سرمایه یا ROI

سرمایه اولیه چیست؟

نظرات کاربران