مدیریت پروژه چیست؟
مدیریت پروژه که به اختصار به PMI نیز شناخته می شود، استفاده از دانش، مهارت ها، ابزارها و تکنیک های خاص برای ارائه چیزی ارزشمند به مردم است. در واقع، اگر بخواهیم به زبان ساده توضیح دهیم که مدیریت پروژه چیست، باید بگوییم که مدیریت پروژه همان فرآیند هدایت یک تیم برای رسیدن به اهدافی که از ابتدا مشخص شده یا تحویل یک پروژه در یک بازه زمانی مشخص است.
مدیریت پروژه از مستند سازی پروژه، برنامه ریزی، ردیابی و ارتباطات تشکیل شده است که همه با هدف ارائه موفقیت آمیز کار در محدودیت های زمانی و مالی می باشد.
برای آن که بهتر متوجه شوید که مدیریت پروژه چیست، سعی کنید که به تمام پروژه هایی که هر روز با آن ها مواجه می شوید، چه در کسب و کارتان و چه در زندگی شخصی، فکر کنید. در محل کارتان ممکن است در ساخت یک محصول قابل تحویل مثل یک گزارش، یک وب سایت، یک ابزار یا محصول و یا حتی یک ساختمان مشارکت کنید. همچنین در خانه ممکن است یک وعده غذایی درست کنید یا برای تعطیلات برنامه ریزی کنید یا حتی برای ارتقای خانه خود تلاش کنید.
این مثال ها چند نمونه از پروژه های مختلفی هستند که ممکن است با آن ها رو به رو شوید. بدیهی است که هر پروژه ای بدون توجه به موضوع آن، یک تاریخ شروع و پایان، هدف و منابع مشخصی دارد. به همین دلیل هر پروژه نیازمند سطحی از مدیریت است. در نتیجه الزامی است که بدانید مدیریت پروژه چیست.
مدیریت پروژه در حوزه تجاری
در این مقاله سعی می کنیم تا به بررسی پروژه ها در حوزه تجاری و کسب و کار بپردازیم و مدیریت پروژه های تجاری را بررسی کنیم. یک پروژه معمولا یک عملیات منحصر به فرد است که برای دستیابی به اهداف خاص انجام می شود. در زیر لیستی از پروژه هایی که ممکن است در حوزه تجارت و کسب و کار خود با آن ها رو به رو شوید، تهیه کرده ایم:
- توسعه نرم افزار برای افزایش بهره وردی کارکنان
- ساخت یک ساختمان برای برگزاری رویدادهای اجتماعی
- طراحی وب سایت برای کاهش حجم تماس کسب و کار
تمامی این پروژه ها به تیمی از افراد نیاز دارند که مسئولیت جنبه های مختلف تحویل را برعهده دارند. به طور مثال، معمولا در پروژه های طراحی وب سایت، یک طراح، توسعه دهنده و یک نویسنده مشغول به کار هستند. در بسیاری از موارد یک مدیر پروژه برای این پروژه ها مشغول به کار می شود تا تیمی که مسئول تحویل پروژه است، پروژه را به موقع و طبق بودجه تحویل شده تحویل دهد و اهدافی که قبل از آغاز پروژه مورد نظر شرکت بوده است را رعایت کند.
فرآیند مدیریت پروژه چیست؟
برای اجرای پروژه ها نمی توان یک راه واحد و یک فرمول تعیین کرد. تغییر نیازها و اهداف کسب و کار، کارکنان و تخصص های جدید یا متفاوت، و تکنولوژی در حال تحول یا جدید تنها برخی از دلایلی هستند که فرآیندها باید با آن سازگار شوند. در نتیجه، اگر شما یک چارچوب اساسی داشته باشید که طبق آن چارچوب پروژه های خود را اجرا کنید، با مشکلات کمتری رو به رو می شوید.
در این بخش از مقاله قصد داریم شما را با ۳ مرحله اصلی که اکثر پروژه ها طبق آن ها سازماندهی می شوند، آشنا کنیم تا بهتر متوجه شوید که فرآیند مدیریت پروژه چیست. در زیر لیستی از این ۳ مرحله برای شما تهیه کرده ایم:
-
تحقیق، کشف و برنامه ریزی
معمولا هر سازمانی قبل از آغاز پروژه خود برای آن که اعتبار آن پروژه را مشخص کند، سطحی از تحقیقات را حول موضوع پروژه انجام می دهد. تحقیقاتی که در این بخش انجام می شود می تواند به شکل تحقیقات بازار، تحقیقات کاربر، تجزیه و تحلیل رقابتی یا سایر فعالیت ها صورت گیرد.
-
اجرا
زمانی که پروژه به درستی برنامه ریزی شد، نوبت به مرحله بعدی یعنی مرحله اجرا می رسد. اجرای پروژه می تواند به روش های مختلفی انجام شود. در این مرحله تیم ها با گروه های ذینفع همکاری می کنند تا کار را ارائه دهند، بازخورد را بپذیرند و تحویل هایی را که هر دو گروه با آن موافق هستند را تکمیل کنند که همین مسئله منجر به تحویل نهایی می شود.
-
آزمایش، اندازه گیری و تکرار
پس از آن که یک پروژه برنامه ریزی و اجرا می شود، نوبت به مرحله آزمایش، اندازه گیری و تکرار می رسد. در این مرحله مجریان پروژه باید از این موضوع اطمینان حاصل کنند که پروژه در راستای اهدافی که از ابتدا مورد نظر شرکت بوده است، گام برداشته است.
در این مرحله تیمها نتایج آزمایش را میگیرند و محصول را تغییر میدهند یا بر روی آن میافزایند تا چیزی نزدیکتر به آن اهداف ایجاد کنند. هیچ راه درست و غلطی برای اجرای این فرآیند وجود ندارد. تنها چیزی که در این مرحله باید به آن دقت کنید این است که ارزش ها و اهداف سازمان با پروژه شما مطابقت داشته باشد.
نظرات کاربران