میانگین سنی کارکنان

تاثیر محاسبه میانگین سنی کارکنان بر شرکت ها

زمانی که از سن تمام کارمندان یک شرکت میانگین گرفته شود، تنوع سنی نیرو های کار مشخص می شود و به کار فرمایان در درک برخی از مسائل کمک می کند. برآورد میانگین سنی کارکنان ، مسئولان منابع انسانی را مطمئن می سازد که هنگام استخدام هیچ گونه سوگیری ای نسبت به سن خاصی نداشته اند. همچنین فرایند ارزیابی عملکرد کارکنان را برای مسئولان منابع انسانی تسهیل می کند. علاوه بر این باعث می شود درخواست ها و نیاز های کارکنان جوان بهتر درک شود. برای محاسبه این میانگین فرمول هایی نیز در دسترس است. در ادامه این نوشته علاوه بر فرمول محاسبه میانگین سنی کارکنان ، میانگین سنی شرکت های بزرگ دنیا را بررسی می کنیم و درمورد خصوصیات نیرو های کار جوان بیشتر توضیح می دهیم.

میانگین سنی کارکنان چگونه محاسبه می شود؟

میانگین سنی کارکنان

در ابتدا باید میانگین سنی هر کارمند را به صورت مجزا محاسبه کرد و سپس میانگین کل را به دست آورد.

سن بر حسب روز= تاریخ فعلی _ تاریخ تولد کارمند + 1

میانگین سنی کارکنان شرکت های بزرگ دنیا چقدر است؟

سن کارکنان شرکت ها

در سال 2007 مارک زاکربرگ با بیان جمله ای کل دنیا را به فکر فرو برد:«جوانان باهوش تر اند.» بر اساس آمار منتشر شده، در سال های اخیر کارمندان مسن تر بیشتر از نیرو های کار جوان اخراج شده اند. بسیاری از شرکت ها نیز در همان وهله اول از استخدام افراد مسن اجتناب می کنند. با تمام این اوصاف بیایید یک بار برای همیشه به این سوال پاسخ دهیم که آیا این جمله که «در حال حاضر جوانان بر دنیای فناوری حکوت می کنند.» صحت دارد یا خیر.

Statista یکی از شرکت های تحقیقات بازار است که اخیرا در زمینه کسب میانگین سنی کارکنان شرکت های بزرگ دنیا در حوزه فناوری در ایالات متحده تحقیق کرده و آمار جالبی به دست داده است که در ادامه ذکر می کنیم. میانگین سنی کارکنان این شرکت های بزرگ عبارتند از:

  • فیسبوک: 28 سال
  • لینکدین: 29 سال
  • گوگل: 30 سال
  • آمازون: 31 سال
  • اپل: 31 سال
  • یاهو: 31 سال
  • ای بِی: 32 سال
  • ادوبی: 33 سال
  • ماکروسافت: 33 سال
  • اینتل: 34 سال
  • دِل: 35 سال
  • آی بی اِم: 38 سال
  • اچ پی: 39 سال

همان گونه که مشاهده می کنید بیشتر کارمندان شرکت های مطرح دنیا در زمینه فناوری های روز دنیا در اواخر دهه 20 و 30 زندگی خود به سر می برند.

میانگین سنی پایین کارکنان چه تاثیری در کسب و کار ها دارد؟

تاثیر سن کارکنان

رهبران کسب و کار ها بسیاری از عوامل تاثیر گذار را هنگام تعیین چشم انداز آینده شغل خود در نظر می گیرند. یکی از این عوامل داخلی تاثیر گذار نیرو های کار هستند که اساس و پایه کسب و کار مورد نظر را تشکیل می دهند. نیرو های کار جوان استعداد های کشف نشده ای هستند که می توانند با توجه به ویژگی هایی که دارند، کارفرما ها را در جهت تحقق چشم انداز مورد نظرشان یاری دهند.

با توجه به تحقیق گسترده ای که درمورد ویژگی های اخلاقی این نیرو ها صورت گرفته است، می توان به این نتیجه رسید که آن ها نسبت به کارکنان مسن تر، درخواست های خود را با صدای بلند تر و رسا تری به گوش کارفرمایان می رسانند. حال باید به این نکته بپردازیم که مهم ترین خواسته آنان چه چیزی است؟ اولویت های این افراد معمولا حول محور مواردی از قبیل آموزش، توسعه، انعطاف پذیری، خود مختاری و شفافیت درمورد مسائل اجتماعی در گردش است.

تحقیقی که ذکر کردیم در بهار سال 2022 صورت گرفت. در این نظرسنجی جامع و کامل، 52000 نفر از کارکنان در 44 کشور مختلف شرکت داشتند. 11 درصد شرکت کنندگان این بررسی را کارگران نسل Z (سنین 18 تا 24 سال) و 46 درصد آن را افرادی که به اصطلاح به آن ها هزاره ها گفته می شود (سنین 25 تا 41)، تشکیل می دهند. نتیجه این گزارشات را در ادامه بیان می کنیم:

  • احتمال اینکه نسل Z و هزاره ها در یک سال آینده ای که پیش رو دارند درخواست افزایش حقوق دهند، نسبت به پاسخ دهندگان قدیمی دو برابر بیشتر است.
  • احتمال اینکه 38 دصد از نسل Z و 37 درصد از هزاره ها در یک سال آینده ای که پیش رو دارند درخواست ترفیع دهند، نسبت به نیرو های قدیمی دو برابر بیشتر است.
  • احتمال اینکه کافرمای 27 درصد از نسل Z و 23 درصد از نسل هزاره در یک سال آینده تغییر یابد، نسبت به کارفرما های قدیمی تر، بیشتر است.

همان گونه که مشاهده می کنید، شرکت های با میانگین سنی کارکنان پایین تر، بیشتر از سایر شرکت ها در طول زمان دستخوش تغییر می شوند. زیرا آن ها بیشتر و بهتر از نیرو های قدیمی تر درخواست های خود را بیان می کنند.

جمع بندی

 محاسبه میانگین سنی کارکنان موجب می شود کارفرما ها درمورد خلقیات نیرو های کار خود و تنوع سنی آن ها اطلاعات بیشتری کسب کنند. در نتیجه بهتر می توانند به مدیریت آن ها بپردازند. برای مثال نیرو های کار جوان نسبت به نیرو های قدیمی تر تفاوت های چشمگیری دارند که باید از سوی کارفرما به درستی درک شود. در این نوشته سعی کردیم به بررسی این تفاوت ها بپردازیم.

نظرات کاربران