نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن

نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن | انواع رزومه های کاری

نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن به ظاهر ترسناک است. زمانی که شما شروع به نوشتن آن می کنید، استرس آن که آیا مطالب کامل و دقیق هستند در شما به وجود می‌آید ولی این موضوع در ابتدا ممکن است شما را اذیت کند. زمانی که شما با روند نوشتن آن آشنا باشید، به کار راحتی تبدیل می شود.

این مقاله قرار است به شما کمک کند که تمام مراحل اصلی در نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن از ساختار قسمت‌های مختلف تا حذف غلط های املایی بپردازد. پس شک نکنید که در انتهای مقاله شما رزومه ای کامل و دقیق دارید که می توانید به همه جهانیان نشان دهید.

 

رزومه کاری چیست؟

رزومه کاری چیست؟

در ابتدا باید تعریفی از این موضوع داشته باشیم. رزومه کاری چکیده ای از سابقه های کاری و مهارت ها و تحصیلات شماست و با CV (curriculum vitae) تفاوت دارد. CV تمام جنبه های تحصیلی و کاری شما را بدون در نظر گرفتن مدت آن در برمی گیرد.

 

تفاوت CV با رزومه کاری

اصلی ترین تفاوت رزومه با CV در این مورد است که رزومه خلاصه ای از تجربیات و مهارت ها طی 10 سال گذشته است ولی در CV اینگونه نیست. یکی دیگر از تفاوت های CV با رزومه در آن است که رزومه باید با توجه به شغل مورد نظر شما ویرایش شود و فقط شامل یک یا دو صفحه باشد.

هنگام استخدام بیشتر اوقات رزومه درخواست می شود، البته نباید از توصیه نامه غافل شویم. لازم به ذکر است که استخدام کنندگان توجه بیشتری به رزومه می‌کنند تا نامه های کمک کننده. پس بهتر است به نحوه نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن با ساختار صحیح بپردازیم:

تفاوت CV با رزومه

انواع رزومه های کاری

همه رزومه نویسان حرفه‌ای ساختار رزومه را به سه نوع تقسیم کرده‌اند:

  • زمان بندی
  • عملکردی
  • ترکیبی

 

رزومه کاری از نظر زمان بندی

برای نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن  به این نکته توجه کنید که رایج ترین رزومه ای که احتمالاً همه با آن آشنا هستند رزومه زمان بندی شده است. تمرکز این نوع رزومه بر موقعیت های شغلی اخیر شماست.

باید این را در نظر بگیریم که این نوع رزومه زمان بندی معکوس دارد در واقع شما جدید ترین تجربه شغلی خود را در بالا ترین قسمت می نویسید که با این روند اولین تجربه شما در پایین قسمت رزومه قرار می گیرد. هدف اصلی از این نوع نوشتن رزومه کاری آن است که چگونه موقعیت های شغلی قبلی، شما را برای جایگاه جدیدتان آماده می کند.

 نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن

رزومه کاری کاربردی

تاکید اصلی رزومه کاربردی بر روی تجربه های مرتبط قبلی شماست. در نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن باید خلاصه ای از مهارت ها و سوابق کاری را به میزانی که به شغل مورد نظر مربوط می شود، فهرست کنیم. سازماندهی کردن میزان ارتباط موقعیتی که در آن هستید با موقعیتی که برای آن درخواست می کنید بسیار اهمیت دارد.

این نوع رزومه برای اشخاصی مناسب است که بین سوابق کاری یا تحصیلی شان فضای خالی (گپ) وجود دارد و یا در حال وارد شدن به صنعتی جدید هستند.

رزومه کاری ترکیبی

با توجه به عنوان می‌توان به این نتیجه رسید که این نوع رزومه از ترکیب دو ساختار فوق بهره می برد. در این روش شما خلاصه فعالیت حرفه ای و مهارت های مرتبط خود را با سوابق کاری خود که از نظر زمانی مرتب شده اند، ترکیب می کنید. با توجه به تاکید بر مهارت ها و تجربه شما در این نوع رزومه، شانس شما در مقابل استخدام کنندگان بیشتر است.

 

ساختار رزومه کاری

معمولاً دو رزومه عیناً شبیه هم نیستند اما در مجموع لازمه نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن بخش های زیر است:

سر صفحه و اطلاعات تماس

در قسمت بالایی صفحه رزومه نام خود را وارد کنید. اطلاعات تماس شما و یا برقراری ارتباط با شما مثل: شماره تلفن، ایمیل شخصی و یا پیوند هایی که به وبسایت و صفحه اجتماعی شما مربوط می شود. این اطلاعات به ظاهر ساده ولی بسیار حیاتی هستند.

نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که در صورت جدی نگرفتن اطلاعات تماس ممکن است شکی برای بقیه به وجود آورد که آیا این رزومه متعلق به شخص ذکر شده، است یا نه و یا حتی مدیران و استخدام کنندگان در برقراری تماس با شما دچار مشکل شوند.

سعی کنید تا حد امکان از نوشتن اطلاعات تماس در پایین صفحه یا سر صفحه رزومه خودداری کنید چرا که ممکن است، نرم افزار هایی که رزومه شما را اسکن می کنند سر صفحه یا پاورقی را به طور کامل اسکن نکنند و آن را نادیده بگیرند.

نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن

خلاصه حرفه ای

­این بخش در رزومه شما به صورت برجسته نشان داده شده است و شما باید خلاصه ای در حد دو یا سه جمله از وضعیت خود بنویسید؛ که در حال حاضر چه کاری انجام می دهید و چرا برای شغل مربوطه مناسب هستید. خلاصه حرفه ای مربوط به آنچه که شما از شغل انتظار دارید، نیست. بلکه تمرکز اصلی این بخش بر روی دلایل ارزشمندی شما است.

باید به این نکته توجه داشت که خلاصه حرفه‌ ای قسمتی ضروری برای رزومه شما نیست ولی با پر کردن قسمت خلاصه حرفه ای در رزومه کاری می توانید نظر کارکنان استخدام و مدیران را به این جلب کنید که چرا شما فرد مناسبی برای این کار هستید.

مهارت ها

این بخش برای استخدام کنندگان و مدیران اهمیت فراوانی دارد زیرا آنها به دنبال اشخاصی با مهارت ها و تجربه های مربوط به آن موقعیت کاری هستند. تمام مهارت های خود را به روشنی لیست کنید تا در مقابل استخدام کنندگان قرار گیرد. اگر آنها متوجه این موضوع شوند که شما توانایی انجام کار را دارید، رزومه شما را جدی می گیرند.

تجربه کاری

در نوشتن رزومه کاری برای استخدام شدن این قسمت بسیار مهم است، شما باید سابقه کاری خود را به گونه ای که برای خواننده قانع کننده باشد بنویسید. بخش تجربه کاری در رزومه شما باید شامل: نام شرکت ها، مکان ها، تاریخچه استخدام و عناوینی که در گذشته در اختیار داشتید، باشد و از همه مهم تر باید عملکرد شما و جزئیات دستاورد های شما را شامل شود. این قسمت برای استخدام کنندگان و مدیران بسیار اهمیت دارد چرا که آنها به تجربیات شغلی و مهارت های شما و ارتباط این دو با موقعیتی که برای دستیابی به آن تلاش می کنید، توجه زیادی می کنند.

نظرات کاربران