وظایف مدیر فروش

وظایف مدیر فروش چیست؟

مدیر فروش همان طور که از اسمش پیداست، فروشنده ای ماهر است و نقشی کلیدی در تجارت یک سازمان را ایفا می نماید. او نه تنها بر برنامه فروش سازمان بلکه بر افزایش فروش کسب و کار و رشد مشتری نیز نظارت می کند. اگر به این جایگاه شغلی علاقه مند هستید، درک ماهیت شغل، مهارت های مورد نیاز و مدارک تحصیلی مرتبط می تواند مفید باشد. در این مقاله، بررسی می کنیم که وظایف مدیر فروش چیست و چگونه می توان مدیر فروش شد.

مدیر فروش کیست؟

وظایف مدیر فروش

یک مدیر فروش را می توان به عنوان مدیری توصیف کرد که وظایف مهمی را در یک سازمان تجاری بر عهده دارد. مسئولیت های یک مدیر فروش ممکن است سازمان به سازمان متفاوت باشد. در یک سازمان کوچک، آنها ممکن است مسئول آموزش اعضا و برنامه ریزی فروش باشند. اما در شرکت های بزرگ، مدیران فروش ممکن است بر فعالیت های مدیران فروش منطقه ای و کارکنان آن ها نظارت داشته باشند. در واقع وسعت کاری مدیر فروش کاملا به سازمانی که در آن منشغول است بستگی دارد.

وظایف مدیر فروش

حال که متوجه شدید مدیر فروش کیست، بهتر است که با وظایف او آشنا شوید. این وظایف می توانند شامل موارد زیر باشند:

  • بررسی تماس های فروش روزانه تیم
  • پاسخگویی به مشتریان و سرنخ های فروش
  • پیگیری تحولات در حوزه کاری
  • مشخص کردن وظایف سایر اعضا
  • برنامه ریزی و آموزش اعضای جدید تیم
  • تجزیه و تحلیل نحوه عملکرد اعضای تیم

مهارت های مورد نیاز مدیر فروش

تاب آوری

وظایف مدیر فروش و مهارت هایی که باید داشته باشد ارتباط تنگاتنگی دارد؛ در واقع شما اول باید در مهارت های یک مدیر فروش تجربه کسب کرده باشید تا بتوانید وظایف مدیر فروش را به خوبی در سازمان خود انجام دهید.  در این نقش، مهارت های ارتباطی حرفه ای و ویژگی های رهبری نیز ممکن است حیاتی باشند. برخی از مهارت های مفید برای یک مدیر فروش عبارت اند از:

  • مهارت های ارتباطی

مدیران فروش با اعضای تیم، مشتریان و همچنین سایر بخش ها همکاری می کنند. آموزش اعضای تیم نیز یکی از وظایف اصلی آنهاست. برای موفقیت در این زمینه، داشتن مهارت های ارتباطی قوی ضروری است؛ زیرا توانایی انتقال پیام واضح و مستقیم را در فروش نباید دست کم گرفت.

  • تاب آوری

مدیران فروش باید بتوانند خودشان را با شرایط متغیر سازمان وقف دهند و مقاومت زیادی در برابر استرس های کاری و مسیر پر فراز و نشیب کسب و کار داشته باشد. این مهارت برای روحیه سایر اعضای تیم بسیار حیاتی و مهم است.

  • مهارت رهبری

مدیران فروش وظیفه هدایت و توسعه تیم، حفظ انگیزه آن ها و همچنین استخدام و جذب نیرو های جدید را بر عهده دارند. مهارت های رهبری آن ها برای موفقیت تیم فروش بسیارمهم  است. رهبران قوی می توانند اطمینان حاصل کنند که تیم به طور روان کار کرده و بهره وری خود را در طول زمان بهبود بخشد.

  • مهارت تصمیم گیری

یکی از مهارت های مهمی که یک مدیر فروش باید از آن برخودار باشد، اتخاذ تصمیمات مهم، هم برای تیم و هم برای کل سازمان است. در واقع می توان گفت سرنوشت بخش فروش به تصمیماتی است که یک مدیر فروش می گیرد.

  • حل مسئله

مهارت حل مسئله به مهارت هایی که در بالا به آن اشاره شد نیاز دارد این مهارت به توانایی ارتباط مناسب و مدیریت و تاب آوری در شرایط سخت سازمان بستگی دارد. همچنین هر چه قدرت تصمیم گیری بیشتری داشته باشید توانایی حل مسئله شما بیشتر خواهد بود شما به عنوان یک مدیر فروش باید بتوانید مشکلات مختلف را به موقع با تصمیمات درست حل کنید تا سازمان و اعضای تیم دچار چالش نشوند.

چگونه یک مدیر فروش خوب باشیم؟

مشکل گشا

بعد از این که خوب متوجه شدید وظایف مدیر فروش چیست ، ممکن است که برای شما سوال پیش بیاید که چگونه می توان به یک مدیر فروش توانا تبدیل شد. برخی از راه هایی که به شما کمک می کند تا تبدیل به یک مدیر فروش خوب شوید عبارت اند از:

  • مشکل گشا باشید.

شما باید به عنوان یک مدیر فروش خوب، بتوانید مشکلات را پیش بینی کنید و راه حل مناسب با آن را ارائه دهید.

  • انگیزه تیم را بالا ببرید.

نگذارید تیم در برابر مشکلات سازمانی روحیه خود را ببازد پایین آمدن روحیه تیم موفقیت سازمان را تحت تاثیر قرار دهد.

  • زمان خود و سازمان را مدیریت کنید.

بر اولویت های سازمان تمرکز داشته باشید تا مشکلات و جنبه های مهم کسب و کار را زودتر شناسایی کنید.

  • به عملکرد مناسب افراد تیم خود پاداش دهید.

اگر اعضای تیم شما بدانند در صورت رسیدن به اهدافی که معین کردید پاداش دریافت می کنند انگیزه بیشتری برای خوب کار کردن در سازمان و تیم شما خواهند داشت.

جمع بندی

در این مقاله درمورد این که وظایف مدیر فروش چیست توضیح دادیم. مدیر فروش نقشی کلیدی در هدایت و رهبری تیم فروش برای دستیابی به اهداف سازمانی ایفا می کند، مهم است که بررسی کنید آیا ویژگی ها و مهارت های لازم یک مدیر فروش را دارید یا خیر؟ مدیران فروش باید بتوانند کارکنان خود را آموزش داده و به آن ها انگیزه دهند تا بر تعداد فروش یک تجارت تاثیر بگذارند. این شغل مستلزم پویایی است و مدیر فروش با کار بر روی افزایش فروش، فعالانه در توسعه شرکت مشارکت می کند.

نظرات کاربران