پروتکل MPLS چیست

پروتکل MPLS چیست و چگونه کار می کند؟

 پروتکل MPLS در حقیقت یک فناوری مخصوص انتقال داده ها به همراه اطلاعات مهم است. این فناوری موجب می شود تا سرعت انتقال اطلاعات افزایش یابد. همچنین این فناوری می تواند جریان ترافیک شبکه را نیز کنترل کند تا اتفاق ناخواسته ای رخ ندهد. در فناوری MPLS بسته ها به جای اینکه به صورت سنتی و از طریق جداول مسیریابی منتقل شوند، از طریق برچسب گذاری انتقال پیدا می کنند. این روش مقیاس پذیر است و با تکنیک پروتکل اینترنت (IP) می تواند کار کند. ما در این مقاله توضیح داده ایم که پروتکل MPLS چیست، چگونه کار می کند و جایگزین این فناوری چیست.

 پروتکل MPLS چیست؟

نحوه کار پروتکل MPLS

MPLS مخفف multiprotocol label switching است. قبل از اینکه به این بپردازیم که پروتکل MPLS چیست، نحوه حرکت داده ها را از طریق اینترنت توضیح می دهیم. هنگام ارسال یک چیز از طریق اینترنت، آن چیز به جای اینکه به یکباره ارسال شود، به قطعات کوچک تر به نام بسته تقسیم می شود. هر بسته اطلاعاتی مانند مبدا و مقصد بسته دارد.

برای اینکه یک بسته به مقصد خود برسد، روتر ها آن را از یک شبکه به شبکه دیگر ارسال می کنند تا در نهایت بسته به شبکه ای که حاوی آدرس IP مقصد است برسد. روتر اینترنت باید برای هر بسته تصمیم بگیرد که چگونه باید به مقصد ارسال شود. روتر از طریق جداول مسیریابی پیچیده، مسیر هر بسته را معین کند. این فرایند بسیار زمانبر است و شبکه را تحت تاثیر قرار می دهد. MPLS جایگزینی برای بهبود تجربه کاربر و عملکرد شبکه است.

حال باید توضیح دهیم که پروتکل MPLS چیست. تعویض برچسب چند پروتکلی یا MPLS یک فناوری شبکه ای است که ترافیک را با استفاده از کوتاه ترین مسیر هدایت می کند. در این روش به جای آدرس های شبکه، از برچسب ها استفاده می شود. MPLS به هر بسته داده برچسب هایی را اختصاص می دهد و مسیر بسته را کنترل می کند. MPLS سرعت ترافیک را افزایش می دهد و رضایت کاربر را بیشتر می کند.

در مسیریابی معمولی، روتر به طور جداگانه و مستقل درمورد هر بسته تصمیم گیری می کرد. حتی اگر دو بسته از یک جا آمده بودند و به یک مقصد می رفتند، روتر باید جدول مسیریابی را بررسی می کرد و بعد بسته را منتقل می کرد. اما MPLS کاری می کند که بسته ها هر بار مسیر یکسانی را طی کنند.

در یک شبکه که از MPLS استفاده می کند. هر بسته به یک کلاس هم ارزی حمل و نقل (FEC) اختصاص داده می شود. مسیر هایی که بسته ها طی می کنند، مسیر های سوئیچ شده برچسب (LSP) نامیده می شوند. FEC تعیین می کند که بسته به کدام LSP تعلق دارد. بسته هایی که FEC یکسان داشته باشند، LSP یکسان دارند. هر بسته یک یا چند برچسب دارد و همه برچسب ها در یک هدر MPLS قرار دارند. FEC ها نیز در برچسب های هر بسته فهرست شده اند. روتر هدر حاوی FEC را بررسی می کند و بسته را به سمت LSP هدایت می کند.

مزایا و معایب MPLS

برچسب در MPLS

مزایای MPLS مقیاس پذیری، عملکرد، استفاده بهتر از پهنای باند، کاهش ترافیک شبکه و تجربه کاربر بهتر است. MPLS خودرمزگذاری ندارد؛ اما یک شبکه خصوصی مجازی (VPN) است و از اینترنت عمومی جدا شده است. به همین دلیل در برابر حملات به سرویس که ممکن است شبکه های مبتنی بر IP را تحت تاثیر قرار دهد، آسیب پذیر نیست.

حال که می دانیم پروتکل MPLS چیست، باید به معایب آن اشاره کنیم. اتصال MPLS گران تر از اتصال اینترنت استاندار است. علاوه بر این، MPLS برای سازمان هایی طراحی شده است که از نظر جغرافیایی پراکنده هستند. در این صورت ترافیک به مراکز داده سازمانی ارسال می شود. امروزه کسب و کار ها بیشتر ترافیک سایت خود را از طریق سرویس های ابری تامین می کنند. به همین دلیل MPLS برای آن ها بهینه نیست.

پروتکل MPLS دقیقا در کدام لایه شبکه قرار دارد؟

پروتکل MPLS دقیقا در کدام لایه شبکه قرار دارد؟

پروتکل MPLS در واقع یک پروتکل شبکه 2.5 لایه در نظر گرفته می شود. لایه 2 در شبکه بسته های IP را روی LAN های ساده یا شبکه های WAN نقطه به نقطه حمل می کند. این در حالی است که لایه 3 از آدرس دهی و مسیریابی در سطح اینترنت با استفاده از پروتکل های IP استفاده می کند. حال برای این که بتوان گفت پروتکل MPLS چیست و در کجا قرار دارد می توان گفت که این پروتکل در جایی بین این دو است. MPLS در واقع با یک سری وِیژگی های جدید و اضافی برای انتقال داده در سراسر شبکه استفاده می شود.

جایگزین پروتکل MPLS

جایگزین پروتکل MPLS

طبق گفته ها، به زودی یک نرم افزار جدید جایگزین پروتکل MPLS خواهد شد. نام این نرم افزار SD-WAN است که برای هوشمند تر کردن و انعطاف پذیر کردن شبکه های گسترده به کار می رود. علاوه بر این، دستگاه هایی که در آینده از WAN استفاده خواهند کرد، دیگر نیازی به ایجاد مسیر های از پیش تعیین شده ندارند . بلکه می توان به صورت خودکار آن ها را تنظیم کرد.

مزایای نرم افزار SD-WAN می تواند شامل موارد زیر باشد:

  • هزینه های کمتر و پایین تر
  • امکان افزایش پهنای باند
  • عملکرد بهتر
  • زمان کار بیشتر
  • عملکرد بهتر در سایت های کوچک
  • تهیه راحت تر و عرضه سریع تر

جمع بندی

در این مقاله با هم در مورد این که پروتکل MPLS چیست صحبت کردیم. در این مقاله وظایف این پروتکل را شرح دادیم و در مورد هر کدام از آن ها توضیح دادیم. به مزایا و معایب آن اشاره کردیم. امیدواریم که بعد از خواندن این مقاله به درک درستی از این پروتکل رسیده باشید.

معرفی دیگر پروتکل های پر کاربرد:

پروتکل TLS چیست؟

پروتکل SSH چیست؟

پروتکل SSL چیست؟

نظرات کاربران