پروتکل TLS چیست

پروتکل TLS چیست؟

پروتکل TLS مخفف عبارت Transport Layer Security است که به زبان فارسی «امنیت لایه انتقال» ترجمه می شود. پروتکل TLS که از ترجمه فارسی آن پیداست، یک پروتکل امنیتی محسوب می شود که با هدف تقویت حریم خصوصی و افزایش امنیت داده هایی که از طریق اینترنت بین کامپیوتر های یک شبکه در حال انتقال است، ساخته شده و مورد استفاده قرار می گیرد. از پروتکل TLS بیشتر در زمینه کد گذاری اطلاعات و داده ها بین برنامه های وب و سرور ها، استفاده می کنند. مثلا زمانی که مرورگر های وب سعی در بارگیری محتوای یک وب سایت دارند، پروتکل TLS مورد استفاده قرار می گیرد تا داده هایی که از آن سایت به دست کاربر می رسد، از امنیت بالایی برخوردار باشد و شخص سومی از این داده ها و محتوای آن ها با خبر نشود. از آن جا که یکی از مسائل مهم دنیای امروز، حریم خصوصی و امنیت بالاست، پروتکل های امنیتی همانند پروتکل TLS بسیار کاربردی هستند. در نتیجه اگر به دنیای وب و مدیریت وب سایت ها علاقه مند هستید، بسیار لازم است که با این پروتکل های امنیتی آشنا شوید و به طور کامل متوجه شوید که پروتکل TLS چیست. ما در این مقاله سعی می کنیم که به بهترین شکل به شما توضیح دهیم که پروتکل TLS چیست و پروتکل TLS چه زمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

TLS چگونه ایجاد شده است؟

پروتکل TLS چیست

پروتکل TLS در کد گذاری ارتباطات و داده هایی که از طریق ایمیل، پیام رسانی ها و انواع مختلف وسایل ارتباطی، بین شبکه ها در دنیای اینترنت منتقل می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد. پروتکل TLS به وسیله IETF که مخفف عبارت Internet Engineering Task Force است، ایجاد شده است. Internet Engineering Task Force یا به زبان فارسی «گروه مهندسی اینترنت» که یک سازمان استاندارد بین المللی به شمار می آید، در سال 1999 اولین نسخه از پروتکل TLS را به بازار و دنیای وب معرفی کرد. جدید ترین نسخه از پروتکل TLS، با عنوان TLS 1.3، در سال 2018 منتشر شد.

تفاوت بین پروتکل SSL با پروتکل TLS چیست؟

تفاوت بین پروتکل SSL و پروتکل TLS چیست؟

بسیاری از اوقات، ممکن است درباره تفاوت پروتکل SSL با پروتکل TLS گیج و سردرگم شوید و متوجه نشوید که چه تفاوتی بین پروتکل SSL و پروتکل TLS وجود دارد. پروتکل TLS در واقع نسخه پیشرفته تر و به روز تر پروتکل SSL است. پروتکل SSL که مخفف عبارت Secure Sockets Layer است، وظیفه ای شبیه به وظیفه پروتکل TLS دارد. در واقع، هدف اصلی ایجاد پروتکل SSL، همانند پروتکل TLS، رمزنگاری ارتباطات و داده هایی است که بین کامپیوتر های یک شبکه منتقل می شوند. پروتکل SSL به وسیله شرکت Netscape ایجاد شد.

اولین نسخه از پروتکل TLS که با عنوان TLS 1.0 معروف است، در واقع نسخه به روز شده نسخه 3.1 از پروتکل SSL است. اما نام پروتکل قبل از انتشار تغییر کرد تا نشان دهد که این پروتکل دیگر با شرکت Netscape هیچ ارتباطی ندارد. البته به دلیل سابقه طولانی و این موضوع که هر دو پروتکل تقریبا یک کار را انجام می دهند، اصطلاحات پروتکل TLS و پروتکل SSL، گاهی به جای یکدیگر استفاده می شوند.

عناصر پروتکل TLS چیست؟

عناصر پروتکل TLS چیست ؟

پروتکل TLS برای اینکه مطمئن شود داده ها و اطلاعاتی که بین کامپیوتر های یک شبکه که از طریق اینترنت رد و بدل می شوند، از امنیت بالایی برخوردارند، از سه جزء اصلی تشکیل شده است. در زیر به عناصر پروتکل TLS می پردازیم و لیستی از این عناصر را برای شما تهیه کرده ایم:

  • کد گذاری

پروتکل TLS با انجام کد گذاری ها بر روی داده ها، باعث می شود که حتی اگر داده ها در اختیار شخص ثالثی بیفتد، به دلیل اینکه داده ها کد گذاری شده اند، آن شخص در خواندن داده ها دچار مشکل شود.

  • احراز هویت

احراز هویت یکی از عناصر اصلی در پروتکل TLS است. پروتکل TLS با استفاده از احراز هویت، تضمین می کند که اطلاعات با امنیت کامل به دو طرفی که قرار است داده ها و اطلاعاتی را رد و بدل کنند، می رسد.

  • امانت داری

یکی دیگر از عناصر اصلی پروتکل TLS، امانت داری است. از این طریق، پروتکل TLS تایید می کند که داده ها و اطلاعاتی که بین کامپیوتر های یک شبکه در فضای اینترنت در حال انتقال هستند، جعلی نیستند و دستکاری نشده اند.

تفاوت بین پروتکل HTTPS با پروتکل TLS چیست؟

تفاوت بین پروتکل HTTPS و پروتکل TLS چیست؟

هنگامی که وب سایتی از پروتکل HTTPS استفاده می کند، به این معنی است که همزمان از پروتکل TLS نیز استفاده می کند. پروتکل HTTPS در واقع پیاده سازی کد گذاری پروتکل TLS علاوه بر پیاده سازی پروتکل HTTP است. امروزه تقریبا همه وب سایت ها و برخی دیگر از خدمات وب، از پروتکل HTTPS استفاده می کنند. از آن جا که هر وب سایتی که از پروتکل HTTPS استفاده می کند، در واقع در حال استفاده از کد گذاری پروتکل TLS نیز است، پس امنیت این وب سایت ها بسیار بالا تر از امنیت وب سایت هایی است که تنها از پروتکل HTTP استفاده می کنند.

امروزه استفاده از پروتکل HTTPS که در واقع به استفاده از پروتکل TLS نیز می انجامد، در حال تبدیل شدن به یک استاندارد برای تمامی وب سایت ها است. به طور مثال، مرورگر گوگل کروم، سایت هایی که از پروتکل HTTPS پیروی نمی کنند را شناسایی می کند و هنگامی که کاربران بخواهند وارد وب سایت هایی که تنها از پروتکل HTTP استفاده می کنند، بشوند، از طریق مرورگر گوگل کروم به آن ها هشدار داده می شود.

استفاده از کد گذاری و پروتکل TLS باعث می شود که برنامه های وب از هرگونه حذف شدن یا لو رفتن داده ها و هر نوع حمله دیگر از طرف اسکریپت ها، در امان باشند.

نتیجه گیری

پروتکل TLS برای افزایش امنیت داده هایی که بین دستگاه های گوناگون جا به جا می شوند، مورد استفاده قرار می گیرد تا شخص سومی نتواند به آن داده ها و اطلاعات دست پیدا کند. با توجه به اهمیت حفظ حریم خصوصی و امنیت در دنیای وب ها، ما در این مقاله سعی کردیم تا شما را با TLS آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب برای شما مفید بوده باشد.

نظرات کاربران