کوکی چیست

نقش کوکی چیست ؟

کوکی چیست؟ کوکی ها یک سری فایل کوچک هستند که توسط سروری که سایت بر روی آن قرار دارد، تولید و بعد از آن به مرورگر های وب ارسال می شوند. مرورگر های وب کوکی هایی را که از سمت سرور دریافت می کنند، برای مدت مشخصی که قبلا تعیین شده است نگه داری می کنند. این کوکی های مربوطه به هر در خواستی که کاربر از وب سرور دارد، پیوست می شود.

اما این کوکی چیست و چه کاربردی دارد؟ در واقع کوکی ها اطلاعاتی را که کاربر بیشتر در مورد آن ها در سایت جست و جو می کند، جمع آوری می کند و به وب سرور ها ارائه می دهد. با این کار می توان به هر کاربر بر اساس علایق او و استفاده هایی که در گذشته از سایت داشته است، خدمات ارائه کرد؛ یا به نحوی دیگر سایت را با علایق و نیاز های آن کاربر هماهنگ کرد تا بتواند به چیز هایی که علاقه مند است، راحت تر دسترسی داشته باشد. برای مثال در فروشگاه های آنلاین کوکی ها اطلاعات خرید کاربران را جمع آوری می کنند و نشان می دهند هر کاربر بیشتر در چه حوزه خرید انجام داده است. این کمک می کند تا فروشگاه ها بیشتر در آن حوزه به کاربر کالا پیشنهاد کنند و بیشتر مواردی را نشان دهند که فرد به آن علاقه دارد.

کاربرد کوکی چیست، آیا فقط برای جمع آوری اطلاعات از کاربر کاربرد دارد؟

کاربرد کوکی چیست، آیا فقط برای جمع آوری اطلاعات از کاربر کاربرد دارد؟

خیر بعضی از کوکی ها برای اهداف امنیتی سایت استفاده می شود که وجود آن ها موجب ارتقای سطح امنیتی سایت می شود. از دسته کوکی های امنیتی می توان از کوکی احراز هویت نام برد.

کوکی های که در اینترنت استفاده می شوند به “کوکی های HTTP” معروف اند و به همین نام شناخته می شوند. فرآیند ارسال آن ها به مرورگر گوشی کاربر نیز از طریق HTTP انجام می شود.

محل ذخیره کوکی ها کجاست؟

محل ذخیره کوکی ها کجاست؟

کوکی همه سایت ها به عنوان یک فایل تعیین شده در دستگاه کاربر ذخیره می شوند. برای مثال در مرورگر گوگل کروم همه فایل ها با نام کوکی در دستگاه کاربر ذخیره می شوند. برای این که بتوانید به کوکی های ذخیره شده در گوگل کروم دسترسی پیدا کنید و آن ها را مشاهده کنید می توانید به قسمت ابزار توسعه دهنده مراجعه کنید. در آن جا پس کلیک بر روی گزینه “اپلیکیشن” و کلیک روی قسمت “کوکی ها” که در منوی سمت چپ قرار دارد، می توانید تمامی کوکی هایی را که توسط مرورگر گوگل کروم شما ذخیره شده است مشاهده کنید.

مهمترین کاربرد های استفاده از کوکی چیست؟

بازدید های کاربر: وب سایت ها برای این که بتوانند با هر بار استفاده کاربر هماهنگ شوند از کوکی ها کمک می گیرند. کوکی هایی که برای هماهنگ شدن با دفعات بازدید کاربر استفاده می شوند، حاوی یک رشته منحصر به فرد و ترکیبی از حروف و اعداد هستند. این کوکی کمک می کند تا داده ها و محتوا ها به هر بار استفاده کاربر مربوط باشند و محتوای مورد نیاز همان جلسه را به کاربر نشان دهند. بگذارید برای این که بهتر متوجه شوید که این نوع کوکی چیست و چه کار می کند یک مثال ساده بزنیم:

فرض کنید محمد یک حساب کاربری در یک وب سایت خرید که از این نوع کوکی استفاده می کند دارد. او طریق صفحه اصلی سایت با اکانت خود لاگین می کند. در این شرایط محمد با اکانت خود لاگین شده است و سرور وب سایت موظف می شود که یک کوکی تولید کند و آن کوکی را به مرورگر محمد بفرستد. این کوکی به وب سایت می گوید که محتوایی را که در حساب محمد است بارگیری کند، یعنی برای مثال در صفحه اصلی، در پیغام خوش آمد گویی سایت، نام محمد نمایش داده شود.

مهمترین کاربرد های استفاده از کوکی چیست؟

بعد از این محمد روی یک شلوار جین کلیک می کند. این که این نوع کوکی چیست و چه کاربردی دارد در این جا معلوم می شود. هنگامی که مرورگر محمد یک درخواست HTTP را برای صفحه محصول جین به وب سایت ارسال می کند این نوع کوکی تمام اطلاعات محمد در این جلسه بازدید از سایت را ذخیره می کنند و از این پس هر دفعه که محمد وارد سایت شد نیازی نیست که لاگین کند. زیرا از این به بعد سایت او را با نام محمد می شناسد.

کوکی های مربوط به شخصی سازی: این نوع کوکی ها کمک می کنند تا وب سایت بتواند اقدامات یا علایق کاربر را به خاطر بسپارد و کمک کند تا سایت مواردی را که کاربر به آن علاقه دارد نشان دهد. یعنی با این کوکی می توان سایت را بر اساس علایق هر کاربر شخصی سازی کرد و فقط مواردی که کاربر آن ها را دوست دارد به او نشان داد.

اگر این مطلب برای شما جذاب بود پیشنهاد می کنیم مقاله سرویس گوگل آنالیتیکس و کار کوکی های آن  و بهبود بخشی سرعت سایت با درخواست http را مطالعه کنید.

نظرات کاربران