گزارش سئو

همه چیز درباره گزارش سئو

گزارش سئو به شما نشان می دهد که سایتتان در چه وضعیتی قرار دارد و این که آیا رویکردی که برای سایت خود انتخاب کرده‌اید به موفقیت منجر شده است یا خیر. به‌طورکلی گزارش دهی سئو دو دلیل مهم دارد. دلیل اول این است که با استفاده از این گزارش، می‌توان قسمت‌هایی از سایت که نیاز به بهبود دارند را پیدا کرد. دلیل دیگر آن هم تعیین میزان پیشرفت سایت و نظارت بر آن است.

شاید تا به امروز اگر کسی از شما میپرسید «گزارش سئو چیست؟» نمیتوانستید به او پاسخ دهید. ما در این مقاله می‌خواهیم شما را با مفهوم گزارش سئو و این که باید شامل چه مواردی باشد، آشنا کنیم.

چرا به سئو نیاز داریم؟

امروزه بیش از 4.6 میلیارد صفحه وب در اینترنت وجود دارد که این رقم روز به روز در حال افزایش است. با این حال شاید فکر کنید که بعید است که سایت شما بین این تعداد صفحه، دیده شود. اما مفهومی به نام سئو منیجر باعث می شود که سایت بیشتر مورد بازدید قرار گیرد. به این دلیل است که پیدا کردن پاسخ سوال «گزارش سئو چیست؟» از اهمیت بالاتری برخوردار می شود.

سئو فرایند بهینه سازی بخش های مختلف سایت شما برای بهبود تجربه کاربران است. بدیهی است که هر چه سایت شما تجربه لذت بخش تری برای کاربران رقم بزند، سایتتان در صفحه نتایج موتورهای جستجو به نتیجه 1 نزدیک‌تر می‌شود.

چرا به سئو نیاز داریم؟

تأثیرات سئو در سایت شما

  • موتورهای جستجو از «ربات ها» برای جستجو کردن سایت شما استفاده می‌کنند. سپس اطلاعات مربوط به صفحاتی را که در فهرست آنها می یابند را ذخیره می نمایند.
  • بهترین تجربه برای کاربر: الگوریتم‌هایی مثل Penguin، Panda و Hummingbird برای اطمینان از این که صاحبان سایت بهترین تجربه ممکن را به کاربران خود ارائه دهند، طراحی شده‌اند.
  • بهبود رتبه بندی: موتورهای جستجو به سایت هایی که کیفیت و عملکردشان بالاتر است، پاداش می دهند که یکی از دلایل اهمیت سئو همین مسئله است. هرچه سایت شما از سئو بهتری برخوردار باشد، سایتتان در رتبه بالاتری در صفحه نتیجه موتور جستجو (SERP) قرار می‌گیرد.
  • افزایش ترافیک: هرچه سئو سایت شما بهتر باشد، رتبه سایت شما در صفحه نتیجه موتور جستجو بالاتر خواهد بود. در نتیجه بازدید از سایتتان افزایش یافته و ترافیک آن بیشتر خواهد شد. بدیهی است که ترافیک بالاتر به سوددهی بیشتر برای صاحبان سایت خواهد انجامید.

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو چیست؟

گزارش سئو یک راه بسیار مؤثر برای ارتباط شما با صاحبان سایت به شمار می آید تا به وسیله آن بتوانید تأثیر سئو بر کسب و کار و سوددهی را توضیح دهید. اما مشکلی که معمولاً در این گزارش ها وجود دارد و اکثراً به آن دقت نمی‌کنند، این است که معمولاً آن قدر این گزارش ها طولانی و کلی تحویل داده می شوند که برای خواننده قابل فهم نیست. حتی افراد متخصص زیادی وجود دارند که نمی دانند گزارش سئو چیست و چگونه باید آن را تهیه کنند.

در هنگام تهیه گزارش بهتر است به این موضوع دقت کنید که با این حجم از پیشرفت تکنولوژی، اکثر مدیران سایت از دسترسی آسان به Google Analytics برخوردارند و از اینکه گزارش سئو چیست و به چه معناست آشنا هستند و دیگر ارسال گزارش در ماه که ترافیک ۳۰ روز گذشته را نشان ‌می دهد کافی نیست. درعین‌حال، گزارش ۱۰۰ صفحه ای که تمام معیارها را بررسی کند نیز گزارش خوبی محسوب نمی شود.

گزارش سئو باید حداقل نشان دهد

  • چه پیشرفتی انجام شده است؟
  • چه‌کارهایی صورت گرفته و تأثیر آن ها چیست؟
  • همچنین توصیه هایی برای رشد بیشتر

دلیل تهیه منظم گزارش سئو چیست؟

همان‌طور که می‌دانید سئو برای اکثر مشاغل یک مسئله مهم به شمار می‌آید. مسئله ای که روز به روز بیشتر مورد توجه قرار می گیرد. در سال ۲۰۱۸، ارزش صنعت سئو در جهان، 80 میلیارد دلار گزارش شده بود.

شاید احساس کنید که مشکلی ندارد اگر گزارش سئو بدون نظم ایجاد شود و ندانید که دلیل تهیه مستمر گزارش سئو چیست. اکثر مشاغلی که از سئو استفاده می‌کنند، سرمایه گذاری کلانی کرده‌اند در نتیجه اگر نتوانند تمامی سرمایه خود را برگردانند با ریسک بالایی رو به رو هستند. به همین دلیل مهم است که شما به طور مرتب و منظم گزارش سئو را برای ارائه به روز پیشرفت ها و عملکرد خود منتشر کنید.

بهتر است به این موضوع نیز دقت کنید که یک گزارش خوب، کار شما به عنوان کارمند را نیز آسان تر می کند. چون یک گزارش مناسب شما را با نکات مثبت و منفی کارتان آشنا می کند، مناطقی که نیاز به بهبود دارند را برای شما مشخص می نماید و نگاهی کلی از کارتان در اختیار شما قرار می دهد و هنگامی که معیارهای مناسبی را برای گزارش انتخاب می‌کنید، گزارش‌ها ارزشمندتر می شوند.

دلیل تهیه منظم گزارش سئو چیست؟

معیارهای مناسب برای گزارش سئو چیست؟

شما باید مطمئن شوید که معیارهایی که راجع به آن‌ها گزارش تهیه می‌کنید، معیارهای مهمی است و ارزش دارد که به آن ها بپردازید. بدیهی است که این معیارها برای مشاغل مختلف بسیار متفاوت است.

بهتر است در خاطر داشته باشید که اگر معیارهای بسیار کمی گزارش دهید، گزارش شما تصویر واقعی را ارائه نخواهد داد. همچنین اگر مواردی که در گزارش به آن اشاره می کنید بیش از حد باشد، هر کسی که آن را بخواند به‌احتمال زیاد علاقه خود را از دست می دهد.

کلید اصلی برای تهیه گزارش موفقیت آمیز سئو این است که به معیارهایی که بیشترین اهمیت را برای کسب و کار و پروژه مورد نظر دارد، بپردازید. به طور مثال معیارهایی که لازم است در گزارش سئو برای یک تجارت محلی قرار گیرد با معیارهایی که در گزارش سئو یک فروشگاه آنلاین قرار دارد، فرق می کند.

نکات اصلی برای تهیه گزارش سئو چیست؟

تلاش کنید تا گزارش شما شامل فاکتورهای زیر باشد و تأثیرات کاری که شما انجام داده‌اید متناسب با فاکتورهای زیر، مشخص شود.

  • تغییرات در ترافیک وب: می‌توانید از Google Analytics برای اندازه گیری تغییرات تعداد بازدیدکنندگان استفاده کنید. هرچه سایت شما بیشتر دیده شود، ترافیک آن نیز بالاتر می رود. همچنین به منابعی که باعث افزایش یا کاهش ترافیک شما شده است دقت کنید. به طور مثال اگر ترافیک سایت شما از طریق افرادی که با استفاده از موتور جستجو سایت شما پیدا کرده‌اند، بالا رفته باشد، منبع افزایش ترافیک سایت شما، منبع ارگانیک است. همچنین می توانید صفحاتی از سایت شما که کاربران ابتدا با آن، سایت شما را پیدا کرده‌اند را بیابید.
  • موقعیت رتبه: هرگونه تغییر در موقعیت رتبه (جایی که سایت شما برای کلمات کلیدی خاص رتبه بندی می شود) را زیر نظر بگیرید زیرا این مسئله به شما نشان می دهد که تلاش های شما چقدر مؤثر بوده است.
  • امتیاز سئو: هنگامی که برای اولین بار ممیزی خود را انجام می‌دهید، به شما نمره سئو داده می‌شود. این را می توان به عنوان اقتدار دامنه، اقتدار صفحه یا به عنوان نمره‌ای بین 0-100 ارائه کرد.

نکات اصلی برای تهیه گزارش سئو چیست؟

ابزارهای تهیه گزارش سئو

  1. Semrush
  2. Google Data Studio
  3. Google Analytics
  4. Google Search Console

البته ابزارهای مختلف دیگری نیز وجود دارد که با استفاده از آن‌ها می توانید گزارش سئو تهیه کنید اما بهترین ابزارها برای تهیه این گزارش، ابزارهای معرفی شده هستند. امیدواریم در این مقاله پاسخ مناسبی در جواب سوال «گزارش سئو چیست؟» از ما دریافت کرده‌ باشید.

نظرات کاربران