گوگل دیتا استودیو

چگونه از گوگل دیتا استودیو استفاده کنیم؟

یکی از عوامل بسیار مهم و کاربردی در زمینه بازاریابی دیجیتال، بررسی اطلاعات و داده های در دسترس است. اگر شما بتوانید داده هایتان را به بهترین روش بررسی کنید، مشتریان هدف را پیدا می کنید و به خوبی می دانید که چه کسانی کسب و کار شما را گسترش می دهند و موجب پیشرفتتان خواهند شد. نکته اصلی اینجاست که بررسی داده های موجود اصلا کار ساده ای نیست؛ زیرا شما تنها اعداد گیج کننده را می بینید که اگر قادر به معنی کردن آن ها نباشید، در واقع به هیچ دردتان نمی خورند. ابزارهای مختلفی هستند که داده ها را جمع آوری می کردند و به تحلیل آن ها می پرداختند؛ اما گوگل دیتا استودیو علاوه بر جمع آوری داده ها به شما کمک می کند تا معنای آن ها را نیز به درستی متوجه شوید. اگر شناخت کافی از این ابزار ندارید، پیشنهاد می کنیم تا ادامه مطلب را به طور کامل مطالعه فرمایید.

گوگل دیتا استودیو چیست؟

گوگل دیتا استودیو

گوگل دیتا استودیو یک دوست و همراه فوق العاده برای بازاریابان و صاحبین کسب و کار هاست. این ابزار تجسم داده به صورت آنلاین تمام داده ها را به گزارشاتی قابل اعتماد، قابل فهم و مفید تبدیل می کند. در گذشته دو ابزار Tableau وClickview در این زمینه بسیار پرطرفدار بودند؛ اما دسترسی های فراوانی را برای شما ایجاد نمی کردند. برای مثال با استفاده از دو ابزار بالا نمی توانستید به بخش کد نویسی دسترسی پیدا کنید. به طور کلی ویژگی ها و قابلیت های محدودی در اختیار شما قرار داشتند. اما با استفاده از گوگل دیتا استودیو می توانید به صورت کاملا رایگان تمام اطلاعات مورد نیاز خود را از منابع مختلف جمع آوری کنید و علاوه بر آن، نمودار ها و تحلیل های مفیدی را نیز برای پیشرفتتان در اختیار شما قرار خواهند داد.

چرا باید از گوگل دیتا استودیو استفاده کنیم؟

چرا باید از گوگل دیتا استودیو استفاده کنیم

گوگل دیتا استودیو مزایای بسیاری را ارائه می دهد که ممکن است از آن ها مطلع نباشید. در ادامه به بررسی آن ها خواهیم پرداخت.

  1. رایگان: اولین و مهم ترین مزیت استفاده از این ابزار بازاریابی داده محور، رایگان بودن آن است. زیرا ابزار های مختلفی هستند که دقیقا کار گوگل دیتا استودیو را برای شما انجام می دهند، اما برای استفاده از آن ها لازم است هزینه های هنگفتی را بپردازید.
  2. دقیق و قابل اعتماد: نتیجه ای که گوگل دیتا استودیو در اختیار شما قرار می دهد، در واقع ترکیبی از چندین منابع مختلف است. به همین دلیل نمای کلی، دقیق و قابل اعتمادی را در دست خواهید داشت.
  3. طراحی نمودار: طراحی نمودار های مختلف در اشکال گوناگون به رساندن منظور شما کمک شایانی می کند. زیرا از این طریق قادر به توضیح دقیق تر و کامل تری از طرح ایده خود خواهید بود.
  4. امکانات مختلف: نکته کاربردی تر درباره استفاده از گوگل دیتا استودیو، این است که شما می توانید طبق خواسته خود اطلاعات محدود تری را در دست داشته باشید. برای مثال تنها داده های مرتبط به یک محدوده جغرافیایی را جست و جو کنید تا تحلیل آن ها برایتان ساده تر گردد.

به طور کلی اگر به دنبال راهی موثر برای تحلیل داده های فروش، جذب مشتری و غیره هستید، استفاده از این ابزار کارآمد را در دستور کار خود قرار دهید.

نحوه استفاده از گوگل دیتا استودیو

نحوه استفاده از گوگل دیتا استودیو
  1. ایجاد حساب گوگل: نخستین قدم برای استفاده از این ابزار کارآمد ایجاد یک حساب گوگل است. در ادامه می توانید وارد سایت گوگل دیتا استودیو شوید و با استفاده از منو هایی که در سمت چپ و بالای آن قرار دارند، در میان گزارش های اخیر خود بچرخید و حتی تحلیل های جدیدی را نیز به وجود بیاورید.
  2. تعریف منابع مورد نیاز: حال که شما موفق شده اید وارد گوگل دیتا استودیو شوید، انتظار دارید که گزارش های مورد نیاز خود را به سادگی پیدا کنید. اما قبل از پیدا کردن آن ها، لازم است منابعی را که گزارش ها با توجه به آن ها تهیه می شوند، برای گوگل دیتا استودیو تعریف کنید. برای انجام این کار، طبق مراحل زیر ادامه دهید.

سپس بر روی Create > Data Source در منوی سمت چپ کلیک کنید. در ادامه تمام پلتفرم هایی که می توانند با این ابزار ادغام شوند و گزارش های مورد نیاز شما را ایجاد کنند، انتخاب کنید تا در نهایت در گوشه بالایی سمت راست، داده ها را ثبت کنید. بعد از اطمینان پیدا کردن از اتصال موفق، یک منبع داده ثبت شده در دست خواهید داشت که از طریق آن می توانید یک گزارش ایجاد کنید یا داده ها را در Explorer جست و جو کنید.

  1. ایجاد گزارش: پس از آن که منابع مورد نظر خود را تعریف کردید، حال بر روی گزینه ایجاد گزارش کلیک کنید و سپس از طریق منو به home بازگردید. همچنین شما می توانید با استفاده از منو های بالا و سمت چپ، شکل گزارش خود را نیز انتخاب کنید. برای مثال گزارش شما می تواند به شکل گرافیک، اشکال، متن و غیره طبق خواسته شما باشد.

جمع بندی

اگر می خواهید در زمان خود صرفه جویی کنید و در کوتاه ترین مدت به مفید ترین و موثر ترین گزارش ها دست پیدا کنید، لازم است استفاده از گوگل دیتا استودیو را در دستور کار خود قرار دهید. با استفاده از این ابزار قدرتمند می توانید پلتفرم های مختلف را با آن ادغام کنید و محتوای نهایی را از چندین منبع مختلف به دست بیاورید تا شاهد بهترین و موثر ترین نتیجه باشید.

نظرات کاربران